| کد خبر: 26620 |

افشاگری‌های ‌میراثی شهردارعلیه میراثفرهنگی اصفهان

تین نیوز | هفته گذشته همزمان با برپایی اجلاس بین‌المللی شبکه جهانی همکارهای بین‌شهری برای پاسداری از میراث ناملموس که با حضور ۳۲کشور در شهر اصفهان برپا شد، اعضای فدراسیون چوگان و کارگران شهرداری اصفهان نیمه شب به میدان نقش جهان اصفهان رفتند تا با برچیدن کفپوش‌های بخشی از این میدان تاریخی که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است مقدمات یک بازی چوگان را فراهم کنند.
 
هرگونه فعالیت عمرانی و حفاظتی و مرمتی در میدان تاریخی نقش‌جهان اصفهان كه 8بهمن‌ماه 1313به ثبت ملی رسید و در اردیبهشت سال 58نیز با نام میدان امام خمینی به فهرست میراث جهانی یونسكو افزوده شد باید با مشورت یونسكو و مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شود. اقدام انجام شده بدون داشتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی درست یك شب پس‌از آن صورت گرفت كه شهردار اصفهان در گفت‌وگویی مفصل از تلاش‌های خود برای حفظ آثار تاریخی اصفهان سخن گفت.
 
نگاه متفاوت به میراث ملموس و ناملموس
 مرتضی سقاییان نژاد، میزبان دومین اجلاس بین‌المللی شبكه جهانی همكاری‌های بین‌شهری برای پاسداری از میراث ناملموس می‌گوید: هر تمدن یك میراث ظاهری دارد و یك میراث باطن. او محوطه تاریخی پرسپولیس را میراث ظاهری خواند و اندیشه‌ای كه موجب شكل‌گیری آن تمدن شد را میراث باطنی و ناملموس. در مورد میدان نقش جهان گفت كه مستطیل ساخته شده كه در فلسفه یكپارچگی است. بازار پشت به قبله و مسجد رو به قبله ساخته شده كه یعنی دنیا و آخرت. مدرسه شیخ لطف‌الله رو به طلوع خورشید و كاخ عالی قاپو رو به غروب است یعنی زایش دانش و فناپذیری قدرت. به گفته او تفكر رایج در میان مردم آن‌زمان موجب پدید آمدن این معماری شد و این تفكر میراث ناملموس است.
 
خبرنگاری از شهردار اصفهان می‌پرسد حالا كه متروی اصفهان نقش جهان را تهدید می‌كند یا گذرآقانجفی موجب تخریب بخش‌هایی از محله‌های پشت میدان نقش جهان شده است، نگاه شهردار اصفهان به صیانت از آثار ملموس چیست؟
 
سقاییان نژاد پاسخ می‌دهد: «مگر مترو از زیر موزه لوور عبور نكرده؟ مگر از زیر میدان تاریخی گلادیاتورها در ایتالیا مترو رد نشده؟ مترو عیب ندارد اما باید سطح حفاظت را بالا برد. یعنی وقتی به یك اثر تاریخی می‌رسیم به جای 14متر 40متر پایین برویم. »
 
گلایه از بی‌توجهی میراث به آثار تاریخی اصفهان
 شهردار اصفهان گلایه‌هایی نیز از سازمان میراث فرهنگی و برخی كارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان دارد. به گفته او، سازمان میراث فرهنگی سیاست‌زده و همچنان حیاط خلوت است. ان‌جی‌اوها نیز بدون مطالعه موضوعات را به دهان‌ها می‌اندازند.سقاییان‌نژاد می‌گوید: آیا می‌توان گفت شهردار كه 35سال است در اصفهان كار و زندگی كرده علیه میراث فرهنگی این شهر كار می‌كند؟
 
او با وارد كردن انتقادات جدی به سازمان میراث فرهنگی از فرسایش منجر به تخریب در برخی آثار ثبت جهانی شده اصفهان خبر داد و گفت: 13هزار خانه در اصفهان داخل طرح قرار دارند. میراث فرهنگی برای آنها چه كرده است؟ میراث فرهنگی اصلا بودجه ندارد. بروید در بافت‌های تاریخی بررسی كنید ببینید شهرداری اصفهان كار كرده یا میراث فرهنگی؟ وی گفت: آیا اگر میدان امام را به من می‌دادند، می‌گذاشتم این وضعیتی كه برای عالی قاپو اتفاق افتاده، اتفاق بیفتد؟ مسجد تاریخی امام را ببینید كه ستون‌هایش تا نیمه نم كشیده‌اند. طبقه دوم چهلستون را ببینید كه چوب‌هایش را موریانه‌ها خورده‌اند. او صراحتا از نبود منطق میراث فرهنگی در اصفهان و برخی باندبازی‌ها در اجرای طرح‌ها بدون‌نام بردن از جریان‌ها یا افراد خاص سخن گفت.
 
سقاییان‌نژاد با یادآوری ماجرای برج جهان نما كه به‌گفته او 2رئیس‌جمهور كلنگ احداث آن‌را زده بودند برخی برخوردها در حوزه میراث فرهنگی را سیاسی خواند و پرسید: چطور شد كه یك مرتبه جهان‌نما بد شد؟ ساختمان مخابرات و استانداری بلندتر از برج جهان‌نما نبودند؟ پس چطور این اتفاق برای جهان نما افتاد؟
 
درست چند ساعت پس از این گفت‌وگو، كارگران شهرداری اصفهان با همراهی اعضای فدراسیون چوگان بدون آنكه حتی رئیس میراث استان اصفهان را در جریان بگذارند نیمه‌های شب به میدان نقش جهان اصفهان رفتند و با بیل و كلنگ شروع به برچیدن بخشی از كفپوش‌های میدان كردند تا عصر همان‌روز 6چوگان باز در زمین چمن‌پوش شده چوگان كنند. توجیه این اقدام «زمینه‌سازی‌ برای ثبت جهانی چوگان» بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهروند اصفهانی 0 0

    آقای شهردار متخصص!! و همه فن حریف اصفهان: ساختمان موزه لوور، یک بنای تاریخی و قدیمی نیست، بلکه اشیائی که در آن نگهداری می شوند قدیمی و دارای ارزش میراثی هستند. بنابر این عبور مترو از زیر یک موزه نسبتا جدیدالاحداثرا با بناهای چند صد ساله اصفهان مقایسه نکنید. به راستی کدام یک از طرح های میلیاردی اجرا شده شما در اصفهان، دارای توجیه فنی و اقتصادی واقعی است؟ لطفا نام ببرید.

  • حمید عمادی 0 0

    آقای شهردار. کی به شما اجازه فروش ارگ جهان نما به ملت همیشه بی خبر در سال ۸۶ را داد با اینکه شما می دانستید یونسکو دست روی آن گذاشته و از نظر ارتفاع مشکل دارد. چرا یکی از خریداران از همکاران میلیاردر شهرداری نیست. آیا این جز خیانت به مردمی که شما ۳۵ سال است با انها زندگی می کنید نیست. وای به حال شما و دیگر دوستان شیادتان