| کد خبر: 192305 |

مدیرعامل شرکت کیسون :

نیاز ۱.۱ میلیارد دلار اعتبار تا تکمیل متروی اهواز

۱.۱ میلیارد دلار اعتبار تا تکمیل متروی اهواز نیاز است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت کیسون گفت: تکمیل پروژه متروی اهواز به بیش از ۱.۱ میلیارد دلار نیاز دارد که در صورت پرداخت سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار این پروژه چهار ساله تکمیل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گیتی سیف الهی مقدم بیان کرد: طبق توافقات صورت گرفته شهرداری اهواز و دولت هرکدام باید ۵۰ درصد هزینه ساخت پروژه قطار شهری را پرداخت می‌کردند اما هیچکدام در این مورد موفق نبودند.

وی گفت: با تجهیز کارگاه از سوی این شرکت می بایست پروژه در همان چهار سال اول به بهره برداری می‌رسید، اما به دلیل کمبود اعتبار به نتیجه‌ای نرسیده است.

طلب ۱۰ هزار میلیارد ریالی

وی درخصوص طلب این شرکت از قطار شهری اهواز افزود: بخشی از مطالبات ما از کارفرما به دلیل تغییر در پروژه و احداث ایستگاه‌های مترو در زیر زمین است؛ مبلغ اعلام شده به شورای عالی فنی از سوی شرکت کیسون ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت کیسون گفت: قرارداد منعقد شده با شرکت کیسون به صورت EPC (مهندسی، ‬تدارکات‬ و‬ اجرا) ‌، ‬ به اضافه فاینانس است، درواقع این شرکت باید فاینانسور معرفی می‌کرد و اخذ بقیه مجوزها با کارفرما بود، تاکنون چند بار فاینانسور از کشور چین معرفی کردیم اما مجوزهای لازم در این خصوص گرفته نشده است.

سیف الهی مقدم بیان کرد: در سه سال گذشته یکهزار و ۱۲۰ میلیارد ریال بودجه به شرکت کیسون داده شده که ۶۵۰ میلیارد ریال آن اوراق خزانه بوده و با کسر ۲۰ درصد تنزیل از این اوراق، ۱۸۰ میلیارد ریال آن کسر شد.

وی افزود: اعتباراتی که کارفرمای پروژه قطار شهری اهواز به شرکت کیسون داده به اندازه‌ای کم است که توان پرداخت حقوق کارکنان این مجموعه را نداریم و حتی چند پرداختی آخر با نظارت خود کارفرما به طور مستقیم به حساب کارکنان واریز شده است، هر ماه مبلغی حدود ۱۰ میلیارد ریال به بدهی ما به کارکنان افزوده می‌شود.

ناچار به کوچک کردن کارگاه هستیم

وی با اشاره به ناچیز بودن بودجه پروژه قطار شهری اهواز افزود: با این شرایط ناچار به کوچک کردن کارگاه هستیم اما اگر شرایط بهتر شود و پروژه مجدد راه اندازی شود از همین کارگران برای انجام کار دعوت به همکاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت کیسون درخصوص خبر اخراج تعدادی از کارگران پروژه قطار شهری اهواز بیان کرد: پروژه مترو اکنون تعطیل است و در عمل کاری صورت نمی‌گیرد؛ این امکان برای شرکت کیسون وجود داشت که از همان ابتدا با تمام کارگران تسویه حساب کند اما در این سال‌ها تلاش کرد تا این افراد را حفظ کند؛ تنها دلیل تعدیل نیرو در این پروژه مشکلات مالی است.

سیف الهی مقدم با اشاره به اینکه کارفرما به درخواست‌های ما پاسخ نداده است گفت: سرانجام پس از سال‌ها اختلاف این پروژه ‌ به شورای عالی فنی ارسال شده که امیدواریم سریع‌تر در این خصوص تصمیم گیری شود.

وی یادآور شد: طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شد مبلغ چهار هزار میلیارد ریال اعتبار و ملک در قبال تضمین به شرکت کیسون بدهند تا مجدد کار آغاز شود.

مدیرعامل شرکت کیسون بیان کرد: شرکت کیسون، پروژه قطار شهری اهواز برای اتمام، به اهتمام جدی دولت و شهرداری نیاز دارد.

بنابراین گزارش پیش از این برخی مدیران و مسئولان خوزستانی از آنچه بدعهدی شرکت کیسون در قابل پروژه قطار شهری اهواز بیان کردند به شدت گلایه داشتند. استاندار خوزستان چندی پیش درخصوص آخرین وضعیت پروژه مترو اهواز گفت: پیمانکار این پروژه تعهدات بسیاری داده بود اما تاکنون به بیشتر آنها عمل نکرده است.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز نیز گفت: شرکت کیسون مدعی طلبی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال شده که البته در کمیته فنی خوزستان مورد تایید قرار نگرفت؛ طبق قرارداد، کمیته داوری این پرونده در خارج از کشور ‌‬ قرار دارد اما توافق شد در کمیته فنی استان مورد بررسی قرار گیرد، شورای چهارم شهر، زیر بار ادعای پیمانکار نرفت و این مساله بدون تعیین تکلیف باقی ماند.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.

به گفته معاون عمران و توسعه شهری وزارت کشور پروژه متروی اهواز نسبت به سایر کلانشهرها عقب است و تا زمانی که اختلافات موجود در این پروژه رفع نشود نمی‌توان زمانی برای افتتاح آن پیش بینی کرد.

کارکنان پروژه قطار شهری اهواز بیش از ۱۶ ماه حقوق از شرکت کیسون طلب دارند و تاکنون چندین بار باحضور مقابل شهرداری و قطارشهری اهواز تجمع کرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.