| کد خبر: 18456 |

سیستم حمل و نقل اتوبوسی به حفظ محیط زیست شهری کمک می‌کند

تین نیوز | عضو هیئت مدیره‌ی مرکز عمران جهاد دانشگاهی گیلان گفت: احداث خطوط ویژه‌ی اتوبوس با توجه به مطالعات مبدأ و مقصد می‌تواند کمک شایانی به ترغیب شهروندان رشتی در استفاده از این مد سفر کند.
 
«محمدرضا حاجی‌پور»،‌ عضو هیئت مدیره‌ی گروه عمران جهاد دانشگاهی گیلان در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی در شهر رشت، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی به سیستم‌های اتوبوسی و ریلی، البته در یک تعریف فراگیرتر در مبحث برون‌شهری هواپیمای مسافربری و کشتی مسافربری جزء حمل و نقل عمومی است اما در شهر رشت هم‌اکنون سیستم حمل و نقل اتوبوسی در حال استفاده و سیستم ریلی در مرحله‌ی مطالعه توسط مهندسان مشاور قرار دارد.
 
وی افزود: در رشت مانند اکثر شهرهای ایران حمل و نقل عمومی از مسیرها و برنامه‌ی زمان‌بندی کلی خاصی تبعیت می‌کند. حمل و نقل عمومی خصوصاً برای طبقه‌ی متوسط و ضعیف جامعه، اهمیت خاصی دارد، در اکثر مواقع انتخاب محل سکونت که مبدأ یا مقصد آن‌ها خانه است، را در بر می‌گیرد بسیار مهم تلقی می‌شود و اغلب فاصله‌ی بین محل کار و خانه، مهم‌ترین سفریست که افراد بصورت روزانه انجام می‌دهند، برای تسهیل دسترسی شهروندان با درآمد کمتر می‌توان به این موضوع بصورت یک چالش هم‌چنان باقی نگریست و برای گسترش امکانات سفر برای شهروندان محروم رشت تلاش‌هایی انجام داد.
 
حاجی‌پور گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که افراد کم درآمد در مقایسه با عموم جمعیت، سفر کوتاه‌تری برای رسیدن به محل کار خود انجام می‌دهند و جویندگان کار بدون خودرو تمایلی به کار کردن در خارج از محدوده‌ی جغرافیایی خود ندارند و به این صورت فرصت‌های شغلی آنان محدود می‌شود.
 
عضو هیئت مدیره‌ی مرکز عمران جهاد دانشگاهی گیلان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شهر رشت سیستم حمل و نقل اتوبوسی تنها یک دیدگاه را در ذهن بیننده‌ای که یک کاربر سیستم حمل و نقل عمومی را مشاهده و متبلور می‌کند و آن این است که کاربر از طبقه‌ی کم درآمد جامعه بوده و علت این تصور آنست که سیستم حمل و نقل اتوبوسی در شهر رشت فقط و تنها یک خصوصیت بارز دارد که آن ارزان بودن سفر است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان رشتی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس را برای خود زشت می‌دانند، در اینجا این پرسش در ذهن به وجود می‌آید که اگر سفرهای درون شهری با سیستم حمل و نقل عمومی غیر از ارزان بودن خصوصیات خوب دیگری داشت باز هم مورد استفاده بیشتر شهروندان قرار نمی‌گرفت، اگر سفرها سریع‌تر و با راحتی بیشتر با اتلاف وقت کمتری در ایستگاه‌ها و ایمن انجام می‌شد و با توجه به محدودیت‌های موجود برای وسایل نقلیه شخصی از جمله معضلات پارکینگ که در مباحث بعدی که بطور کامل به آن می‌پردازم و بن‌بست‌های ترافیکی در ساعت‌های پیک، آیا سیستم حمل و نقل عمومی باز هم مورد استفاده بیشتر شهروندان قرار نمی‌گرفت؟
 
حاجی‌پور با بیان اینکه منطقه‌ی آزاد بندر انزلی، فرصتی که نباید نادیده گرفت، تصریح کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در شهر هم‌چنین افزایش تعداد آنها با توجه به کسری بودجه هم‌چنین عدم تحقق بودجه‌ی شهرداری و هزینه‌های هنگفت آن کمی بعید بنظر می‌رسد، اما فروش دستگاه‌های موجود و مناسب بودن قیمت اتوبوس‌ها با پلاک منطقه‌ی آزاد بندرانزلی که هم بسیار با کیفیت و هم غیرآلاینده و راحت هستند، در سیستم حمل و نقلی اتوبوس کمک شایانی به حفظ محیط زیست شهری کرده هم‌چنین راحتی سفر را برای شهروندان در بر دارد.
 
عضو هیئت مدیره مرکز عمران جهاد دانشگاهی گیلان ادامه داد: البته شهرداری می‌تواند با برون‌سپاری همه یا برخی خطوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و افزایش عادلانه قیمت بلیت هزینه‌های کمتری را متقبل شود، یک خط از خیابان یا بزرگراه به اتوبوس‌ها اختصاص داده می‌شود، در ضمن می‌توان از خط ویژه‌ی اتوبوس برای عبور خودروهای امدادی استفاده کرد. خط ویژه‌ی اتوبوس را می‌توان به طرق مختلف مشخص کرد.
 
وی گفت: احداث خطوط ویژه‌ی اتوبوس با توجه به مطالعات مبدأ و مقصد می‌تواند کمک شایانی به ترغیب شهروندان رشتی در استفاده از این مد سفر کند، چون به شدت مدت زمان سفر را کاهش می‌دهد هم‌اکنون خط ویژه‌ی خیابان امام خمینی در آستانه احداث قرار دارد، هم‌چنین استفاده از سیستم حمل و نقل هوشمند( ITS ) در این زمینه در راستای رسیدن به اهداف بسیار مفید است. سیستم حمل و نقل هوشمند به معنی استفاده از تکنولوژی در هرچه ایمن‌تر و موثرتر کردن حمل و نقل است. این سیستم شامل ارائه‌ی اطلاعات جاری به مسافران، سریع‌تر و راحت کردن حمل و نقل، مدیریت بهتر عبور و مرور و پاسخگویی مناسب‌تر به نیازهای اضطراری است.
 
حاجی‌پور یادآور شد: خطوط اتوبوسرانی که تحت اجرای این سیستم قرار می‌گیرند، مسافرانشان در هر ایستگاه از ساعت ورود اتوبوس‌ها با استفاده از تابلوهای پیام متغیر در هر لحظه آگاه می‌شوند و اتوبوس‌ها نیز در صورت تأخیر در برنامه‌ی زمانی خود از حق تقدم ترافیکی برخوردار می‌شوند تا بدون تأخیر به ایستگاه مربوطه برسند.
 
عضو هیئت مدیره‌ی مرکز عمران جهاد دانشگاهی گیلان گفت: ارتقای کیفیت سیستم اتوبوسرانی بسیار مهم است. سیستم‌های مدیریت اتوبوس عبارتند از مجموعه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و شبکه‌ای که با عملکرد یکپارچه موجب کارکرد عرضه شامل ناوگان، نیروی انسانی، شریان‌ها و تجهیزات و اطلاع‌رسانی و خدمت و رضایت بیشتر مشتریان می‌گردد.
 
وی یادآور شد: باید به صورت مسقف و محصور به شیشه شوند و به تهویه‌ی مطبوع سردو گرم مجهز باشند. بدین ترتیب مسافران در حال انتظار از سرما و گرمای طاقت‌فرسا آزرده نمی‌شوند و لحظات انتظار برایشان عذاب‌آور نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.