| کد خبر: 173498 |

◄ تعریف نوع دیگری از درآمد پایدار برای شهر تهران

برندها نتیجهتعامل طولانی و عمیق شهرنشیان گوناگون با پدیده برندسازی شهری هستند که بر تمامی شقوق از جمله حمل‌ونقل درون شهرها اثر گذار بوده است.

تین نیوز

یک کارشناس امور شهری به تشریح رویکردهای تدوین استراتژی برندسازی شهری در دو بخش ارگانیک و استراتژیک، پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدرضا معلم با اشاره به اینکه دو رویکرد کلی در تدوین استراتژی برندسازی شهری وجود دارد که پرداختن به آن ضروری به نظر می‌رسد، گفت: به طور تاریخی شهرها همواره نوعی برند، نشانه، نماد شهری یا هر عنصری که به نوعی بتواند تصویر یا روایتی خاص از آن شهر ارائه دهد، داشته یا خلق کرده اند که از آن به عنوان «برند ارگانیک شهر»، یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این روایت‌ها ویژگی‌های ملموس و آشکار نبوده و در گذر تاریخ پدید آمده‌اند، تصریح کرد: در واقع، این برندها نتیجه تعامل طولانی و عمیق شهرنشینان گوناگون با پدیده برندسازی  شهری هستند که بر تمامی شقوق از جمله حمل‌ونقل درون شهرها اثر گذار بوده است.

او افزود: برند راهبردی یا استراتژیک شهریکی دیگر از مباحثی است که کلان‌شهرهای امروزی به آن احتیاج دارند است و مقصود از این نوع جدید و بسیار مهم برند شهری آن است که برند شهری تنها نباید بر مبنای روایت‌های قدیم و ایجاد شده شهر شکل بگیرد.

به گفته وی، سیاست‌گذاری‌های آتی و زیربنایی شهر به منظور آماده سازی شهر برای آینده و هوشمندسازی آن باید به گونه‌ای باشد که از سنت یا ارگانیک فاصله گرفته و با فناوری روز ارتباط برقرار کند.  به طوری که به کمک برندسازی شهری ارزش‌های رقابتی جدید ایجاد کند.

معلم یادآور شد: در کشور ما نیز در سال‌های اخیر تحولات گسترده و احیای ارتباطات بین‌المللی و تمایل به دستیابی به ایجاد ارزش افزوده حاصل از این ارتباطات بین‌المللی به ویژه در بخش توسعه صنعت گردشگری موجب شد بحث برندشهری مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اهتمام مسئولان در رسیدن به دانش روز در اداره شهرها، افزود: در سال 1391، جرقه آغاز پروژه برندسازی شهری اصفهان به عنوان نخستین پروژه جدی برندسازی شهری در کشور با محوریت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان و مشارکت مجموعه‌ای از نهادهای مرتبط حاکمیتی و غیردولتی از جمله استانداری، شهرداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری زده شد و مجموعه ای از مطالعات و اقدامات در این زمینه به اجرا در آمد و امروز این شهر و شهرهای مانند تهران و شیراز نیز در حال دستیابی به این مهم هستند.

معلم افزود: در حقیقت برندسازی شهری کار معرفی شهرها در بخش‌های صنعتی، گردشگری در حوزه‌های حمل‌ونقل و سازه‌های شهری را آسان‌تر می‌کند.

این کارشناس امور شهری به این نکته نیز پرداخت که، تهران جاذبه‌های زیادی دارد که می‌تواند با جذب گردشگر، درآمد پایداری را کسب کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.