| کد خبر: 165103 |

گزارشی از تمام تفاوت‌های لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۷

◄ نرخ‌گذاری بر اساس هزینه تاکسیران

امسال نرخ کرایه‌های تاکسی با فرمول تازه‌ای محاسبه شده است. فرمولی که بیشتر بر اساس هزینه‌های روزانه تاکسیران است تا احتمال تخلف کاسته شود. به همین دلیل لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی امسال با لایحه سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. از شناوربودن نرخ کرایه‌ها در ساعات پیک ترافیک تا روزهای بارانی. بر اساس لایحه پیشنهادی شهرداری که تکلیف آن این هفته در صحن علنی روشن می‌شود و بیشتر اعضا با کلیت آن موافق هستند، نرخ کرایه انواع تاکسی در سال ۹۷ برای ورود ۶ هزار و ۷۲ ریال بدون مسافت آزاد و در ازای هر ۱۰۰ متر ۳۲۱ ریال پیشنهاد شده است.

تین نیوز

امسال نرخ کرایه‌های تاکسی با فرمول تازه‌ای محاسبه شده است. فرمولی که بیشتر بر اساس هزینه‌های روزانه تاکسیران است تا احتمال تخلف کاسته شود. به همین دلیل لایحه نرخ کرایه‌های تاکسی امسال با لایحه سال گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. از شناوربودن نرخ کرایه‌ها در ساعات پیک ترافیک تا روزهای بارانی. بر اساس لایحه پیشنهادی شهرداری که تکلیف آن این هفته در صحن علنی روشن می‌شود و بیشتر اعضا با کلیت آن موافق هستند، نرخ کرایه انواع تاکسی در سال ۹۷ برای ورود ۶ هزار و ۷۲ ریال بدون مسافت آزاد و در ازای هر ۱۰۰ متر ۳۲۱ ریال پیشنهاد شده است.

همچنین در سرعت کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت، مسافت طی‌شده لحاظ نمی‌شود و به ازای هر دقیقه ۸۰۲ ریال محاسبه می‌شود. همچنین برای نرخ کرایه در نوبت شب از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد معادل ۲۰ درصد به نرخ‌های تعیین‌شده اضافه می‌شود. امسال همچنین نرخی هم برای تاکسی‌های اینترنتی پیشنهاد شده است. مشخص نیست سایر شرکت‌های اینترنتی به‌جز شرکت زیرمجموعه شهرداری از این نرخ‌ها پیروی می‌کنند یا نه اما در این لایحه نامی از شرکتی برده نشده است.

بر اساس این بند از لایحه، شهرداری تهران موظف است تاکسی‌متر تاکسی‌های دارای نرم‌افزار جابه‌جایی مسافر در شهر را تنظیم و بر اجرای آن نظارت کند. مبلغ ورودی پیشنهادی ۴۷ هزار و ۹۰۷ ریال بدون مسافت آزاد است. همچنین نرخ کرایه سفر در ازای هر یک‌صد متر ۸۳ ریال پیشنهاد شده است. در سرعت‌های کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت، مسافت طی‌شده محاسبه نمی‌شود و به ازای هر دقیقه ۲ هزار و ۶۰۰ ریال محاسبه می‌شود. همچنین برای سفرهای خارج از محدوده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به میزان ۱۰ کیلومتر ۳۰ درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود.

چه تاکسی‌هایی می‌توانند در زمان بارندگی بیشتر کرایه بگیرند

همچنین در ماده ۹ این لایحه آمده است: «سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است کرایه انواع تاکسی‌های شهر تهران را با توجه به شرایط آب‌وهوایی در مواقع باران و برف حداکثر تا ۲۰ درصد برای کلیه خدمات تاکسی افزایش دهد. این افزایش تنها شامل تاکسی‌هایی خواهد بود که دارای یکی از روش‌های پرداخت الکترونیک کرایه بوده و امکان تعیین نرخ به‌صورت متمرکز با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی محدوده فعالیت برای آنها وجود دارد.»

همچنین در ماده ۱۰ این لایحه افزایش کرایه در زمان اوج سفر پیش‌بینی شده و سازمان تاکسیرانی مجاز است کرایه خدمات تاکسی خطی را در ساعات اوج ترافیک یعنی از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به میزان ۱۰ درصد برای تاکسی‌هایی که دارای یکی از روش‌های پرداخت الکترونیک می‌باشند افزایش دهد. در این لایحه برای تهیه برچسب و تنظیم تاکسی‌متر تاکسی‌ها تا سقف ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

روند مطالعه نرخ‌های جدید

اما تاکسیرانی چگونه به نرخ‌های جدید رسید؟ در دوره‌های پیشین سیاست‌گذاری بر مبنای محاسبه درصد افزایش نرخ به نسبت سال پیشین بود. در روش پیشنهادی جدید ابتدا هزینه‌های ثابت و متغیر و تابع کلی هزینه مسافت محاسبه و نرخ کرایه متوسط هر کیلومتر به دست آمده است.

بر اساس متوسط قیمت هر کیلومتر و مفروضات اولیه راجع‌به هر نوع از خدمات و سیاست‌های مدیریت شهری نرخ کرایه هر یک از خدمات محاسبه شده است، بر اساس روش‌های محاسباتی قبل از تغییرات میزان کرایه با بالا‌رفتن مسافت طی‌شده کمتر بود. بیمه وسیله نقلیه، بیمه تاکسیران، عوارض سالیانه مالیات شغلی، معاینه فنی، استهلاک وسیله نقلیه، تمدید پروانه، استهلاک قیمت، سود سرمایه‌گذاری، هزینه‌های ثابتی هستند که در نرخ‌گذاری پیش‌بینی‌شده و تعمیرات و قطعات یدکی، سوخت و حقوق و دستمزد هزینه‌های متغیر هستند.

پارامترهای مؤثر دیگر در میزان هزینه‌ها، تعداد تعطیلات رسمی در سال، تعداد روزهای جمعه، میانگین مصرف تاکسی، قیمت هر لیتر بنزین، میانگین مصرف گاز در هر صد کیلومتر، قیمت هر مترمکعب گاز، میزان ساعت کاری روزانه و... است که بر اساس آن مجموعه هزینه‌های روزانه یک تاکسیران ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۹۴ ریال است که درحال‌حاضر قیمت‌گذاری با این هزینه‌ها تفاوت دارد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با فرمول جدید تاکسیرانی موافق است. کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با تمامی پیشنهاد‌های تاکسیرانی موافقت کرده است و احتمالاً لایحه با تغییرات اندکی در صحن رأی بیاورد.

او با بیان اینکه در این لایحه با کار کارشناسی که انجام شده بود، متوسط درآمد استاندارد یک تاکسیران مشخص و مخارجی که از بابت استهلاک، هزینه‌هایی مانند تعمیرات و لاستیک محاسبه ‌شده و اینکه چه درآمدی یک تاکسیران باید داشته باشد که این هزینه‌ها را جبران و درآمدی نیز داشته باشد نیز مشخص شده است، می‌گوید: «درآمد روزانه ناخالص با حساب هزینه‌ها باید ۲۰۳ هزار تومان باشد در غیر این صورت پاسخگوی امورات تاکسیران نیست و نمی‌توان از این شغل هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند. درحالی‌که درحال‌حاضر درآمد ناخالص تاکسیران‌ها روزانه ۱۷۵ هزار تومان است.»

او همچنین با اشاره به تغییر نرخ‌ها در زمان پیک ترافیک و بارندگی‌ها اضافه می‌کند: «در زمان اوج ترافیک یا بارندگی‌ها برای رانندگان تاکسی به دلیل افزایش مخاطرات و تصادف و راه‌بندان صرف نمی‌کند که مسافران را جابه‌جا کنند و برای تشویق در فعالیت در این شرایط، نرخ بهای خدمات به‌صورت کنترل‌شده افزایش پیدا می‌کند.» به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، نهایتاً به‌طور متوسط نرخ کرایه تاکسی ۱۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد که این نرخ‌ها در خطوط مختلف متفاوت است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مملکتی که اين نوابغ ملی و بومی دارد که رفتند و امريکا و اروپا و بيگانه و اجنبی غير ملی و غير بومی و غيره را از سر ناچاری ساختند که اين بی سوادان و کج سليقه ها پس از طی مطامع و منافع زائد خود ، تازه حالا گام اول و کلاس اول تصوراتی از ضرورت تاکسيمتر از فضائی مبهم بر آنها القاء شده و همين تاييد و نصويب تصورات اوليه و بدوی هم ، خودش برای آنها کلی اسباب افتخارات و پيسرفت است و کجی های آينده هم همچنان مايه تداوم مزيد افتخارات و غصب و تصرفات مخروبيت های شهری مسبووقشان!