| کد خبر: 158082 |

◄ آیا زلزله در تهران به طور قطع ویران‌گر است / به بهانه روز ملی مقابله با زلزله

استاد زلزله‌شناسی گروه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به مناسبت نامگذری 5 دی‌ماه به عنوان روز ملی ایمنی دربرابر زلزله، گفت: روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است.

تین نیوز

استاد زلزله‌شناسی گروه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به مناسبت نامگذری  5 دی‌ماه به عنوان  روز ملی ایمنی دربرابر زلزله، گفت: روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام‌گذاری شده‌است. 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دکتر محمدرضا قیطانچی با اشاره به مطلب فوق، اظهار کرد: پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه‌سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نام‌گذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» فرصتی را فراهم کرد.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، افزود: با وقوع زلزله اخیر که کانون اصلی آن در نزدیکی شهر تهران بود باید پرسید که آیا زلزله در تهران به طور قطع ویران‌گر است؟.

قیطانچی با اشاره به این همه که، آسیب زلزله در تهران بستگی به عوامل مختلفی دارد و نمی‌توان به راحتی درباره آن صحبت کرد، گفت:  نمی‌توان گفت که یک‌ زلزله 7 ریشتری چه میزان خسارات و کشته برجای می‌گذارد و اگر زلزله در شمال تهران اتفاق بیفتد شاید آسیب آن در جنوب شهر بیشتر باشد چراکه جنس زمین با فرق می‌کند و سطح رویی به آب‌های زیرزمینی نزدیک می‌شود.، در واقع پدیده‌های آبرفتی در جنوب شهر می‌تواند به میزان خسارت دامن بزند.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت حفظ هوشیاری، یادآور شد: با همه این‌ها، خسارات زلزله به طور دقیق قابل تخمین نیست و به گستردگی زمین‌لرزه، جنس خاک و زمین، عمقی که زلزله رخ می‌دهد، شتاب زمین‌لرزه، چین‌خوردگی گسل‌ها و آنجایی که همدیگر را قطع می‌کنند و صدالبته کیفیت ساختمان‌ها بستگی دارد.

به گفته وی، برای این‌که بدانیم در جای جای پایتخت در صورت رخداد زلزله شدید چه اتفاقی رخ خواهد داد، باید نقطه به نقطه ریز شد و جزییات را در سالیان طولانی و به تفکیک هر محله به دست آورد،  ژاپنی‌ها با اینکه از قرن 1800میلادی نسبت به جمع‌آوری آمار و تحلیل داده‌ها اقدام کرده‌اند  اما در حال حاضر با احتیاط راجع به رخداد زلزله اظهار نظر می‌کند.

استاد زلزله‌شناسی گروه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: با اظهار نظر هیجانی نباید شهروندان را بترسانیم. پس از زلزله اهر ورزقان در روزهای اولیه از پژوهشگاه زلزله شناسی ادعا شده بود که بازدید محلی و داده دستگاهی که به همراه برده بودند نشان می‌دهند در آینده نزدیک تا حدود 4 ماه گسل شمال تبریز فعال خواهد شد، این مورد حتی به نهاد ریاست جمهوری به صورت کتبی اعلام شد که بعدها موسسه ژئوفیزیک آن‌را رد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.