| کد خبر: 14085 |

آشنایی با بزرگراه شهید محلاتی

◄ بزرگراهی در مسیر تاریخ

تین نیوز | بزرگراه شهید محلاتی از جمله بزگراه های مهم تهران است که از بافت قدیمی تهران عبور می کند.

به گزارش تین نیوز، بزرگراه معبری است دوطرفه و دارای حفاظ میانی با تقاطع های نامحدود و تقاطع های همسطح محدود و همچنین کنترل دسترسی که عملکرد اصلی آن برقراری ارتباط سریع بین مناطق و نواحی عمده شهری است.

شهر تهران نیز به عنوان یک کلانشهر دارای بزرگراه های بسیاری است که یکی از مهم ترین آنها، بزرگراه شهید محلاتی است.

بزرگراه محلاتی یکی از بزرگراه‌های جنوب شرق تهران است که در منطقه ۱۲ و ۱۴ واقع شده است. این بزرگراه از شرق و از بزرگراه بسیج مستضعفین آغاز شده و تا خیایان ۱۵ خرداد، غربی‌ترین نقطه آن امتداد دارد. بزرگراه امام علی با این اتوبان در میدان شهید محلاتی متقاطع هستند.

این بزرگراه که به یاد شهید فضل‌الله محلاتی نام‌گذاری شده است یکی از ورودی و خروجی‌های اصلی پایتخت به بازار بزرگ تهران نیز به شمار می‌رود.

پل‌های هفت‌گانه
این بزرگراه دارای دو باند رفت و برگشت و سه خط سرعتی است و سه پل مهم از روی آن قرار دارد که پل‌های هفت گانه شهید محلاتی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنهاست.

در اردیبهشت سال 1392 عملیات احداث پل‌های هفت گانه شهید محلاتی که یکی از تقاطع‌های اصلی این بزرگراه با بزرگراه امام علی(ع) است به پایان و بهره برداری رسید.

تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه شهید محلاتی شامل دو پل در مسیر غرب به شرق و شرق به غرب و یک پل در امتداد مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع) و چهار پل جهتی به منظور تامین دسترسی‌های غرب به شمال، شرق به جنوب، شمال به شرق و جنوب به غرب است.

مجموعه این هفت پل همانند یک ساختمان چندطبقه در چهار تراز مختلف ارتفاعی قرار گرفته است به طوری که پل‌های شرق به غرب و غرب به شرق بزرگراه شهید محلاتی در تراز صفر احداث شده اند، مسیر شمال به جنوب بزرگراه امام علی(ع) در تراز منهای یک قرار گرفته اند و مسیر جنوب به شمال این بزرگراه نیز در تراز مثبت دو واقع شده است.

در نهایت تراز مثبت یک این تقاطع چند سطحی محل احداث چهار پل جهتی است که با اجرای آنها تمام دسترسی‌های موردنیاز در محل تقاطع تامین شده است.

به جز پل‌های هفت گانه شهیدمحلاتی، دو پل قدیمی و مهم ری و هفده شهریور نیز از روی بزرگراه شهید محلاتی عبور می‌کنند. همچنین پل هفت گانه شهید محلاتی بعد از خیابان شهید اکبرآبادی، دسترسی‌ به خیابان‌های خاوران و پیروزی را از طریق بزرگراه امام علی(ع) فراهم کرده است.

مهم‌ترین ورودی و خروجی‌های بزرگراه شهید محلاتی
بزرگراه محلاتی هر روز زیر بار ترافیکی هزاران خودرو شخصی، وانت بار، تاکسی و... می‌رود. از سوی دیگر ارتباط این بزرگراه به سایر خیابان‌های اصلی و مرکزی پایتخت بر اهمیت آن اضافه می‌کند.

بزرگراه شهید محلاتی به خیابان امین‌حضور (عمده فروشی لوازم خانگی در تهران و سایر نقاط کشور) و خیابان 17 شهریور (محل اصلی تعمیرات خوردو و فروشگاه‌های اصلی موتور سیکلت و خودرو) دسترسی دارد.

مهم‌ترین ورودی و خروجی‌های بزرگراه شهید محلاتی از غرب به شرق عبارتند از: خیابان پانزدهم خرداد، خیابان ری، خیابان 17شهریور، دور برگردان خیابان امین‌حضور، خیابان عارف‌ جنوبی و شمالی، خیابان مخبر جنوبی و شمالی (مینا)، خیابان ارجمندی راد (شاهین)، خیابان شهید اکبرآبادی جنوبی و شمالی (انوشیروان)، خیابان فرشته‌ آزادی، چهارراه میثم، بلوار دهم‌ فروردین، خیابان قیام، بلوار نبرد جنوبی و نبرد شمالی، پل سوم بلوار ابوذر، بزرگراه بسیج مستضعفین.

تلاقی بزرگراه محلاتی با بازار بزرگ تهران
به علت تلاقی این بزرگراه با بازار بزرگ تهران، خطوط ویژه تاکسیرانی و اتوبوسرانی در آن فعال هستند. خط ویژه تاکسی ابتدای بزرگراه شهید محلاتی ـ چهارراه مصطفی خمینی (سیروس)، ابتدای بزرگراه شهید محلاتی ـ میدان امام خمینی، ابتدای بزرگراه شهید محلاتی ـ میدان هفت تیر از خطوط همیشه فعال تاکسیرانی هستند که از طول این بزرگراه عبور می‌کنند.

همچنین پارک‌ سوار اتوبوسرانی شهید محلاتی در حاشیه این بزرگراه قرار دارد که به مقصد میدان هفتم تیر، میدان راه‌آهن خطوط جداگانه اتوبوسرانی دارند. خط اتوبوسرانی بلوار ابوذر ـ بهارستان، بلوار ابوذر ـ سعدی (بازار) از طول این بزرگراه عبور می‌کنند. خط هفت مترو تهران نیز در چهارراه میثم در حال احداث است.

اماکن عمومی و محله‌های حاشیه بزرگراه
در حاشیه بزرگراه شهید محلاتی اماکن بازرگانی، رفاهی، تفریحی، علمی، مذهبی و هنری مختلفی هست که از سمت غرب به شرق عبارتند از: بازار بزرگ تهران، مسجد امام حسن، بیمارستان بازرگانان، موسسه فرهنگی و مذهبی انصارالحسین (ع)، موسسه خیریه حضرت فاطمه‌الزهرا، درمانگاه خیریه ولی‌الله، درمانگاه شهرداری منطقه 14، مسجد شهدا، مجموعه ورزشی شهید‌سعیدی، مقبره باستانی چهل تن و شهدای گمنام، محله دولاب، تکیه‌چال، مقبره ارامنه تهران، حسینیه و مسجد‌جامع قاسم‌ابن‌الحسن،ورزشگاه برادران پورزند، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد(واحد تهران جنوب)، بوستان نارنج، ساختمان شهرداری منطقه 14، خانه فرهنگ ابوذر، شهربازی بسیج.

همچنین بازار گل شهید محلاتی نیز که یکی از مهم‌ترین مراکز گل و گیاه کشور است در حاشیه این بزرگراه قرار دارد.

بزرگراه شهید محلاتی به دلیل عبور از بافت قدیمی شهر تهران، از محله‌ های مهم و البته قدیمی و بعضا تاریخی عبور می‌کند. ری، عارف، مخبر (مینا)، ارجمندی‌راد (شاهین)، موتور آب، سرآسیاب، اصفهانک، میثم و اباذر از جمله محله‌های اصلی حاشیه این بزرگراه هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.