|
کد خبر:
117160
|
شهروندان در ترافیک، مسئولان در مناظره!
ترافیک، زیر تیغ تیز سیاست
هفتهنامه حمل ونقل|
ترافیک تهران که همانند آلودگی هوای آن، اوضاعواحوال مناسبی ندارد و بهنوعی روزبهروز بدتر از دیروز میشود، اکنون محل منازعات و کشمکشهایی شده که به نفع هیچکس نیست.
تیغ سیاست در آستانه انتخابات بهار ۹۶ که چند ماهی تا آن باقی نمانده، بر گردن صفهای طولانی خودروهای شخصی و عمومی و موتورسیکلتهایی که از لابهلای آنها ویراژ میدهند فرود آمده تا یکی از مهمترین معضلات پایتخت و البته سایر کلانشهرها بهجای اتخاذ تصمیمات کارآمد و اجرای دقیق آنها، دستخوش اظهارات و واکنشهای مختلفی شود که نه خیر دنیا در آن است و نه ثواب آخرت! کشمکشهای اعضای شورای شهر و شهرداری تهران، خصوصاً بعد از ترافیک سنگین هفتههای گذشته در پایتخت، جدالهای لفظی را بیشتر و بیشتر کرده است؛ جدالهایی که به گرم شدن تنور انتخابات و سوژه پردازی برای رسانهها نیز کمک کرده و البته یقیناً به حل معضل ترافیک، کمک نمیکند!
انسان، عقل جن و ترافیک!
«نمیتوان کلمه انسان به آنها گفت.» این، تعبیر قالیباف در مراسم بهرهبرداری از ۶۵ واگن مترو، در واکنش به کسانی بود که ترافیک هفتههای اخیر تهران را «مصنوعی» و «ساختگی» دانستند.
بعدازاینکه برخی اعضای شورای شهر تهران در جلسات هفتههای گذشته خود نسبت به عملکرد شهرداری و پلیس راهور درباره افزایش ترافیک بیسابقه پایتخت بهشدت انتقاد کردند و رئیس پلیس راهور با حضور در جلسه، درباره عوامل تشدیدکننده ترافیک سخن گفت، محمدباقر قالیباف نیز واکنش تندی نسبت به این انتقادات نشان داد و از تعابیری استفاده کرد که تیترهای درشت رسانهها را به خود اختصاص داد.
وی به کار بردن ترافیک مصنوعی و ساختگی را ازجمله مواردی دانست که «به عقل جن هم نمیرسد» و تأکید کرد کسانی که از آن سخن میگویند، کلمه «انسان» را نمیتوان به آنها اطلاق کرد.
شهرداری تهران همچنین از دولت انتقاد و تصریح کرد که بر اساس مصوبه مجلس، دولت باید یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری بدهد اما بااینکه پول در صندوق، موجود است، آن را پرداخت نمیکند و برخی نیز به مردم آدرس غلط میدهند و واژه ترافیک ساختگی را جعل میکنند.
قالیباف همچنین با کنایه به دولت که اخیراً منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرده، گفت که «اگر به حقوق شهروندی اعتقاددارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا، فکری بکنید» و ادامه داد: چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاهها از ۳۴ ایستگاه در ۲۰ سال گذشته، امروز به ۱۲۰ ایستگاه، طی ۱۰ سال رسیده است.
تخصصی یا سیاسی؟
اما شدیدترین واکنشها به اظهارات قالیباف از سوی منتقد شماره یک وی در شورای شهر مطرح شد. رحمتالله حافظی که طی سالهای گذشته بیشترین انتقادات را به مدیریت شهری وارد ساخته، در جلسه شورای شهر علاوه بر زیرسوال بردن نظارت اعضای شورا بر تخلفات و انحراف شهرداری، آنها را «نظارهگر» خواند و با کاربرد تعبیر «ادب مرد، به از دولت اوست»، خطاب به قالیباف خاطرنشان کرد: «آقای شهردار حق با شماست. برخی از اعضای شورای شهر، انسان نیستند چراکه هیچ انسانی نمیتواند اجحاف به مردم و انحرافات از مصوبات شورا را ببیند و استمرار حضور شما در این مسند را تحمل کند.»
ولی این، پایان ماجرا نبود و اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر نیز با حمایت از دولت، سخنان شهردار تهران را کملطفی در حق دولت عنوان کرد و شورا را کاملاً «سیاسی» دانست و از مهدی چمران درخواست کرد که «اجازه ندهد شورا و شهرداری تهران در ریل سیاسی شدن حرکت کند.»
همچنین محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر، با انتقاد از اظهارات قالیباف، خواستار این شد که شهردار تهران به موضوعات تخصصی، پاسخ تخصصی بدهد و تصریح کرد که با «سفسطه و برخورد سیاسی» نتیجهای حاصل نخواهد شد. به گفته تند گویان، انتظار این است به مشکل ترافیک پاسخ تخصصی داده شود آنهم از سوی کسی که پنج سال ناجا، ۱۲ سال در شهرداری و درمجموع حدود ۱۷ سال است که با موضوع ترافیک بهصورت ریاستی درگیر است.
الهه راستگو، دیگر عضو شورای شهر نیز از لزوم همراهی و همدلی اعضا تا پایان دوره شورای فعلی برای رفع مشکلات مردم و اینکه دولت نیز به مشکلات ساماندهی کارتنخوابها و ممانعت از مهاجرت بیرویه روستاییان به تهران بپردازد، سخن گفت تا شاید کمی جو متشنج را آرام کند بااینحال مشاجرات بین اعضای شورا و هیئترئیسه حتی درباره تبعیض وقت اظهارنظر به اعضای اصلاحطلب و اصولگرای شورا ادامه یافت.
مصنوعی یا طبیعی؟
تعامل نمایندگان سازمان حفاظت محیطزیست، شهرداری تهران، شورای شهر، وزارت راهوشهرسازی و پلیس راهور با حضور دادستان تهران برای حل مشکلات ترافیکی در جلسه شورای عالی ترافیک که اخیراً برگزار شد، راهکار بهتری برای رسیدگی به معضلات شهری است.
بههرحال، مراسم بهرهبرداری از ۶۵ واگن مترو در شرکت واگنسازی تهران که هم نمادی از توانمندی داخلی و هم فرصتی برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی بود، در حالی برگزار شد که کشمکشهای لفظی قبل و بعدازآن، عملاً اصل موضوع یعنی بهبود وضعیت حملونقل عمومی و کاهش ترافیک را به حاشیه برد. بااینحال اما ترافیک، چه مصنوعی و چه طبیعی، یکی از مهمترین دغدغههای شهروندان کلانشهرهاست هرچند که این جدالها نشان میدهد شاید مسئولان، دغدغههای مهمتری دارند!
لینک خبر
تیغ سیاست در آستانه انتخابات بهار ۹۶ که چند ماهی تا آن باقی نمانده، بر گردن صفهای طولانی خودروهای شخصی و عمومی و موتورسیکلتهایی که از لابهلای آنها ویراژ میدهند فرود آمده تا یکی از مهمترین معضلات پایتخت و البته سایر کلانشهرها بهجای اتخاذ تصمیمات کارآمد و اجرای دقیق آنها، دستخوش اظهارات و واکنشهای مختلفی شود که نه خیر دنیا در آن است و نه ثواب آخرت! کشمکشهای اعضای شورای شهر و شهرداری تهران، خصوصاً بعد از ترافیک سنگین هفتههای گذشته در پایتخت، جدالهای لفظی را بیشتر و بیشتر کرده است؛ جدالهایی که به گرم شدن تنور انتخابات و سوژه پردازی برای رسانهها نیز کمک کرده و البته یقیناً به حل معضل ترافیک، کمک نمیکند!
انسان، عقل جن و ترافیک!
«نمیتوان کلمه انسان به آنها گفت.» این، تعبیر قالیباف در مراسم بهرهبرداری از ۶۵ واگن مترو، در واکنش به کسانی بود که ترافیک هفتههای اخیر تهران را «مصنوعی» و «ساختگی» دانستند.
بعدازاینکه برخی اعضای شورای شهر تهران در جلسات هفتههای گذشته خود نسبت به عملکرد شهرداری و پلیس راهور درباره افزایش ترافیک بیسابقه پایتخت بهشدت انتقاد کردند و رئیس پلیس راهور با حضور در جلسه، درباره عوامل تشدیدکننده ترافیک سخن گفت، محمدباقر قالیباف نیز واکنش تندی نسبت به این انتقادات نشان داد و از تعابیری استفاده کرد که تیترهای درشت رسانهها را به خود اختصاص داد.
وی به کار بردن ترافیک مصنوعی و ساختگی را ازجمله مواردی دانست که «به عقل جن هم نمیرسد» و تأکید کرد کسانی که از آن سخن میگویند، کلمه «انسان» را نمیتوان به آنها اطلاق کرد.
شهرداری تهران همچنین از دولت انتقاد و تصریح کرد که بر اساس مصوبه مجلس، دولت باید یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری بدهد اما بااینکه پول در صندوق، موجود است، آن را پرداخت نمیکند و برخی نیز به مردم آدرس غلط میدهند و واژه ترافیک ساختگی را جعل میکنند.
قالیباف همچنین با کنایه به دولت که اخیراً منشور حقوق شهروندی را رونمایی کرده، گفت که «اگر به حقوق شهروندی اعتقاددارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا، فکری بکنید» و ادامه داد: چرخ مترو به بهترین شکل ممکن چرخید و تعداد ایستگاهها از ۳۴ ایستگاه در ۲۰ سال گذشته، امروز به ۱۲۰ ایستگاه، طی ۱۰ سال رسیده است.
تخصصی یا سیاسی؟
اما شدیدترین واکنشها به اظهارات قالیباف از سوی منتقد شماره یک وی در شورای شهر مطرح شد. رحمتالله حافظی که طی سالهای گذشته بیشترین انتقادات را به مدیریت شهری وارد ساخته، در جلسه شورای شهر علاوه بر زیرسوال بردن نظارت اعضای شورا بر تخلفات و انحراف شهرداری، آنها را «نظارهگر» خواند و با کاربرد تعبیر «ادب مرد، به از دولت اوست»، خطاب به قالیباف خاطرنشان کرد: «آقای شهردار حق با شماست. برخی از اعضای شورای شهر، انسان نیستند چراکه هیچ انسانی نمیتواند اجحاف به مردم و انحرافات از مصوبات شورا را ببیند و استمرار حضور شما در این مسند را تحمل کند.»
ولی این، پایان ماجرا نبود و اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر نیز با حمایت از دولت، سخنان شهردار تهران را کملطفی در حق دولت عنوان کرد و شورا را کاملاً «سیاسی» دانست و از مهدی چمران درخواست کرد که «اجازه ندهد شورا و شهرداری تهران در ریل سیاسی شدن حرکت کند.»
همچنین محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر، با انتقاد از اظهارات قالیباف، خواستار این شد که شهردار تهران به موضوعات تخصصی، پاسخ تخصصی بدهد و تصریح کرد که با «سفسطه و برخورد سیاسی» نتیجهای حاصل نخواهد شد. به گفته تند گویان، انتظار این است به مشکل ترافیک پاسخ تخصصی داده شود آنهم از سوی کسی که پنج سال ناجا، ۱۲ سال در شهرداری و درمجموع حدود ۱۷ سال است که با موضوع ترافیک بهصورت ریاستی درگیر است.
الهه راستگو، دیگر عضو شورای شهر نیز از لزوم همراهی و همدلی اعضا تا پایان دوره شورای فعلی برای رفع مشکلات مردم و اینکه دولت نیز به مشکلات ساماندهی کارتنخوابها و ممانعت از مهاجرت بیرویه روستاییان به تهران بپردازد، سخن گفت تا شاید کمی جو متشنج را آرام کند بااینحال مشاجرات بین اعضای شورا و هیئترئیسه حتی درباره تبعیض وقت اظهارنظر به اعضای اصلاحطلب و اصولگرای شورا ادامه یافت.
مصنوعی یا طبیعی؟
تعامل نمایندگان سازمان حفاظت محیطزیست، شهرداری تهران، شورای شهر، وزارت راهوشهرسازی و پلیس راهور با حضور دادستان تهران برای حل مشکلات ترافیکی در جلسه شورای عالی ترافیک که اخیراً برگزار شد، راهکار بهتری برای رسیدگی به معضلات شهری است.
بههرحال، مراسم بهرهبرداری از ۶۵ واگن مترو در شرکت واگنسازی تهران که هم نمادی از توانمندی داخلی و هم فرصتی برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی بود، در حالی برگزار شد که کشمکشهای لفظی قبل و بعدازآن، عملاً اصل موضوع یعنی بهبود وضعیت حملونقل عمومی و کاهش ترافیک را به حاشیه برد. بااینحال اما ترافیک، چه مصنوعی و چه طبیعی، یکی از مهمترین دغدغههای شهروندان کلانشهرهاست هرچند که این جدالها نشان میدهد شاید مسئولان، دغدغههای مهمتری دارند!
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.