| کد خبر: 251125 |

دلایل کاهش ۱۶.۹ کیلومتری سرعت خودروها

طبق آخرین بررسی‌های شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، در اولین روز بارش برف اخیر در پایتخت یعنی روز چهارشنبه سرعت حرکت خودروها در شهر تهران با کاهش ۱۶.۹کیلومتری همراه بوده است.

تین نیوز

طبق آخرین بررسی‌های شرکت کنترل ترافیک شهر تهران، در اولین روز بارش برف اخیر در پایتخت یعنی روز چهارشنبه سرعت حرکت خودروها در شهر تهران با کاهش ۱۶.۹کیلومتری همراه بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر؛ وضعیت ترافیک در روزهای سرد سال به ویژه زمانی که با بارش های فصلی مانند برف و باران روبه رو می شویم، یکی از موضوعاتی است که برای کنترل و روان سازی ترافیک همیشه مورد مطالعه مدیران شهری به ویژه کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک قرار می گیرد.

طی روزهای اخیر بارش برف در تهران و سایر استان های کشور باعث شد تا شرکت کنترل ترافیک شهر تهران اقدام به مطالعه رفتار ترافیکی شهروندان در روزهای سه شنبه  و چهارشنبه مصادف با بیستم و بیست و یکم دی ماه کند.

این مطالعات حکایت از آن دارد که شهروندان تهرانی در محدوده کل شهر در روز چهارشنبه، بیست و یکم دیماه ۱۴۰۱ به نسبت روز قبل یعنی سه شنبه ۳۶ درصد، در محدوده بین آلودگی هوا و طرح ترافیک ۳۰ درصد و در محدوده طرح ترافیک ۲۲ درصد تغییر رفتار ترافیکی داشته اند. این در حالی است که در مقایسه روز چهارشنبه نسبت به روز دوشنبه این تغییرات در کل شهر ۲۱ درصد، در محدوده بین آلودگی و طرح ترافیک ۲۲ درصد و در محدوده طرح ترافیک نیز ۱۴ درصد بوده است.

همچنین نتایج بررسی سرعت متوسط تردد وسایل نقلیه به عنوان یک شاخص ترافیکی در ساعات اوج و غیراوج ترافیک در روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه به نسبت روز سه‌شنبه در بازه زمانی ۵:۳۰ بامداد تا ۱۰ صبح ۱۶.۹ کاهش و در بازه ۱۰ تا ۱۸ نیز سرعت تردد خودروها ۱۵ کیلومتر در ساعت کاهش را نشان می دهد.

 از جمله دلایلی که باعث کاهش متوسط سرعت شده است، لغزندگی سطح معابر، احتیاط بیشتر رانندگان و مسافت دید کمتر به دلیل وجود مه و بارش برف باشد.

شاخص دیگری که در این مطالعه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است، ازدحام خودروها در معابر یا همان ترافیک است که بررسی ها در این بخش نیز حکایت از آن دارد، وضعیت ازدحام معابر کل شهر به نسبت سوم دیماه امسال ۲- درصد بوده است.

بر همین اساس معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باتوجه به اعلام پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف از یک سو و از سوی دیگر هشدارهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نسبت به وضعیت هوای شهر در روزهای آخر هفته، اقدام به برنامه ریزی برای کاهش بحران ترافیک در این روزها کرده اند. از جمله این اقدامات می توان به تشکیل کمیته بارش معاونت حمل و نقل در راستای ایجاد مدیریت شرح وظایف مناطق و سازمان های وابسته، شناسایی نقاط برفگیر جهت استقرار ماشین برف روب جهت کاهش زمان رسیدگی، اعلام آماده باش در مرکز کنترل ترافیک برای پایش دوربین های سطح شهر به همراه مراکز کنترل محلی، پیش بینی گروه ویژه پیمانکاری جهت رسیدگی به خرابی تجهیزات چراغ های راهنمایی، شناسایی خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی دارای ازدحام مسافر و ارائه نقاط حجم آب سطحی زیاد با توجه به سوابق سنوات گذشته کرده است.

از دیگر برنامه هایی که شهرداری تهران در روز چهارشنبه به عنوان اولین روز برودت هوا و بارش برف در پایتخت انجام داده است، می توان به مواردی چون استقرار ماشین های برف روب در مکان های از قبل پیش بینی شده قبل از ساعات شروع بارش، رسیدگی به خرابی چراغ های راهنمایی  و حضور اتوبوس های ویژه در پایانه ها و ایستگاه های تاکسیرانی دارای ازدحام مسافر احتمالی اشاره کرد.

بررسی های کارشناسان حمل و نقل نشان می دهد نتایج این برنامه ریزی های مدیریتی در روز چهارشنبه در شهر تهران مواردی همچون کاهش ازدحام ترافیک معابر در مقایسه با روز برفی مشابه در سوم دیماه، کاهش تعداد خرابی چراغ های راهنمایی و رانندگی به میزان ۱۳ درصد، کاهش زمان رسیدگی به نقاط برفگیر و کاهش تعداد ایستگاه های دارای ازدحام مسافر در سطح شهر بوده است.

نکته قابل تامل این است که با توجه به خروجی ها، سرعت بارش برف به خودی خود باعث کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه می شود که این حجم تردد عبوری معابر را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش ازدحام ترافیک در معابر شده است. از سوی دیگر با افزایش نرخ استفاده از خودرو ازدحام خودروها در معابر شهر بیشتر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.