| کد خبر: 171691 |

◄ بداخلاقی رسانه‌ها درباره درآمد طرح ترافیک + عکس

ماجرا از تیتر یک سایت خبری داخلی آغاز شد که نوشت: «درآمد طرح ترافیک شهرداری تهران گم شد!» این سایت در گزارشی به مطالب مطرح‌شده در نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پرداخته بود؛ اما با انتشار مطالبی حاوی تحریف و سوءبرداشت، تیتری از آن استخراج کرده که کاملاً در تناقض با واقعیت است.

تین نیوز

باوجود اطلاع‌رسانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک درباره نحوه دریافت هزینه مجوز طرح ترافیک تهران، رسانه‌های معاند شب گذشته با تیتر درآمد طرح ترافیک گم شد؛ فسادی دیگر در حکومت! دزدی جدید بعد از دکل‌های نفتی و... سعی در تشویش اذهان عمومی دارند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بررسی خاستگاه این خبر دروغ نشان می‌دهد که یک سلسله بی‌دقتی، بی‌اخلاقی و احیاناً سوءنیت رسانه‌ای باعث شده که یک گزاره خبری عادی، ابتدا بدفهمی و سپس تحریف شود و نهایتاً با زیرورو شدن، سر از رسانه‌های دشمن مردم در آن‌سوی آب‌ها دربیاورد.

ماجرا از تیتر یک سایت خبری داخلی آغاز شد که نوشت: «درآمد طرح ترافیک شهرداری تهران گم شد!» این سایت در گزارشی به مطالب مطرح‌شده در نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پرداخته بود؛ اما با انتشار مطالبی حاوی تحریف و سوءبرداشت، تیتری از آن استخراج کرده که کاملاً در تناقض با واقعیت است.

photo_2018-08-13_21-10-54

اما واقعیت چیست؟ به گفته خبرنگاران حاضر در جلسه، در نشست خبری روز یکشنبه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، از پورسیدآقایی پرسیده می‌شود که درآمد شهرداری از طرح ترافیک چقدر بوده و آیا طبق وعده‌ها خرج حمل‌ونقل عمومی شده است یا خیر؟

پورسیدآقایی در پاسخش توضیح داده که برخلاف سال قبل که کل پول طرح ترافیک سهمیه داران در ابتدای سال گرفته می‌شود، امسال عوارض طرح ترافیک به‌تدریج و بسته به میزان تردد خودروها گرفته می‌شود. او گفته است که با توجه به کاهش سهمیه‌ها و کاهش ترافیک، طبیعی است که درآمد به‌طورکلی کاهش یابد و اساس این تصور که طرح جدید باهدف درآمدزایی بوده، اشتباه است.

او سپس اعلام کرد که تا روز قبل (شنبه ۲۰ مرداد) سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از محل طرح ترافیک، ۶۷ میلیاردتومان درآمد داشته که حدود ۱۰ میلیاردتومان از آن طبق مصوبه شورا به مترو داده‌شده است.

پورسیدآقایی گفت که معاونت حمل‌ونقل ماهانه بیش از ۱۰ میلیاردتومان نیز بابت مابه‌التفاوت قیمت بلیت برحسب پیمایش اتوبوس‌های بخش‌خصوصی به شرکت واحد اتوبوس‌رانی می‌دهد و بقیه درآمد طرح ترافیک نیز صرف هزینه‌های اقدامات مدیریتی ترافیک همچون اصلاح معابر و... می‌شود.

تا اینجا همه‌چیز روشن است و عموم خبرگزاری‌ها نیز مطابق وظیفه حرفه‌ای خود به نقل خبر پرداخته‌اند؛ اما دراین‌بین، یک سایت خبری که خبرنگار آن‌هم در این نشست خبری حضور نداشته است، مشخص نیست براثر بی‌دقتی و کم‌توجهی یا سوءنیت و شیطنت، ابتدا ردیف سوم را ندیده گرفته و سپس دو عدد ۱۰ میلیاردی را که در خبر رسانه‌های مختلف آمده بود، به‌تنهایی جمع زده و این‌گونه نتیجه گرفته است که عدد ۲۰ میلیاردتومان با ۶۷ تومان تفاوت زیادی دارد و نتیجه گرفته که این به معنای گم‌شدن درآمد طرح ترافیک است!

این سایت خبری سپس در تحریف دیگری، این تیتر رسانه‌های دیگر را که از «کم شدن» درآمد طرح ترافیک خبر داده بودند، به «گم‌شدن» تغییر داده و نهایتاً تیتر زده است: «درآمد طرح ترافیک گم شد» و به همین سادگی، یک واقعیت روشن به یک دروغ آشکار تبدیل‌شده است که هم اخلاق حرفه‌ای در کار رسانه‌ای را قربانی کرده و هم در آتش ناامید سازی رسانه‌های معاند دمیده است.

جا دارد همه ما اهل‌قلم و نویسندگان رسانه‌ها از خود بپرسیم که آیا به پیامدهای تلخ نقض اخلاق حرفه‌ای و عبور از صداقت رسانه‌ای توجه داریم؟

متأسفانه دراثر برخی بی‌نظمی‌ها در تخصیص بودجه شهری که در دوره قبل مدیریت شهری تهران اتفاق افتاد و موجب بروز فسادها و مشکلات مالی شد، ذهن شهروندان به‌محض شنیدن خبر منفی درباره بودجه شهرداری به سمت دزدی، اختلاس و رانت منحرف می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.