| کد خبر: 257621 |

دعوای حیدری و صفدری در سفرهای هوایی

در نشست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با رییس سازمان هواپیمایی کشور از "دعوای حیدری و صفدری" در سفرهای هوایی سخن گفته شد.

تین نیوز

در نشست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با رییس سازمان هواپیمایی کشور از "دعوای حیدری و صفدری" در سفرهای هوایی سخن گفته شد. همچنین مسائلی مثل گرانی و کمبود بلیت هواپیما و مدت زمان انتظار طولانی برای خرید بلیت مطرح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در نشست اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با رییس و معاون سازمان هواپیمایی کشور که صبح دوشنبه ۲۹ خردادماه برگزار شد، موضوعات دیگری چون اختلاف بین آژانس ها و ایرلاین ها، معضل چارترها، آنلاین فروشی ها و سیاست های خرید هواپیما و افزایش ناوگان هوایی و نگاه برنامه هفتم توسعه به فرودگاه ها به بحث گذاشته شد.

این نشست درحالی برگزار شد که اظهارات اخیر رییس انجمن شرکت های هواپیمایی ایران مبنی بر این که با «ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس سوار ها هواپیماسوار می شوند» واکنش برانگیز شده است. از همین رو، محمد محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری،  گفت: چالش نرخ بلیت هواپیما موضوع مهمی است. درباره نرخ و قیمت گذاری قبلا نظراتمان را گفته ایم، اما آیا فقط قشر مرفه جامعه بلیت می خرد؟ نباید این ادبیات شکل بگیرد. می بینم که خانواده های من و شما و مردم هستند که از پرواز استفاده می کنند. باید کمک کنید گفتمان درست شکل گیرد. اگر شاخص های نرخ گذاری را بدانید دیگر هر کسی اعتراض نمی کند که یارانه های پنهان سوخت می دهیم.

او در عین حال از افزایش ناوگان هوایی کشور تا ۲۵۰ فروند تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: در بخش خرید هواپیما اتفاقات خوبی افتاده، بخشی از این هواپیماها به کشور وارد شده و بناست تا پایان سال تعداد هواپیماها در ناوگان هوایی کشور به ۲۵۰ فروند برسد. البته تعدادی از هواپیماها زمین گیر هستند که تعمیر می شوند. برنامه داریم در یک مسیر پنج ساله این تعداد را به ۵۰۰ فروند برسانیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اظهار کرد: شاید کمترین دوره ای در تاریخ هوانوردی وجود داشته باشد که مفهوم «های سیزن» (فصل رونق) و «لوسیزن» (فصل افول) از بین رفته باشد؛ آمارها نشان می دهد تقریبا مسیر کم درخواست نداریم، ضریب اشغال پروازها به بالای ۹۵ درصد رسیده است، این آمار هم نوید و هم هشدار است؛ چرا که افزایش ناوگان ریلی زمان می برد، هرچند سهل الوصول ترین بخش حمل و نقل که می تواند توسعه یابد صنعت هوایی است.

محمدی بخش با اشاره به ۹۰ فرودگاه فعال در کشور، گفت: در برنامه هفتم توسعه یک بندی وجود دارد که دیگر فرودگاه نسازیم و به سامان دهی، توسعه، به سازی و رفع چالش های فرودگاه های موجود بپردازیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره کمبود بلیت هواپیما ، اظهار کرد: نسبت عرضه به تقاضا در ناوگان هوایی، یک به هشت است. ما در بخش توسعه فرودگاه به رشد قابل ملاحظه ای رسیده ایم، اما نسبت عرضه و تقاضا را نتوانستیم متعادل کنیم.

او ادامه داد: البته اینطور نیست که بلیت نباشد، فقط در روز گذشته ۶۰ پرواز بین تهران مشهد انجام شد، ترافیک هوایی واقعا سنگین است و باید مدیریت کرد، یکی از بازیگران این مدیریت هم آژانس ها هستند که در این سال ها کمتر به آن پرداخته شده است. طبیعتا در وضع موجود، نگرانی و دغدغه سازمان هواپیمایی باید توسعه ناوگان و ایمنی آن باشد. سرپا نگه داشتن صنعت هوانوردی شوخی نیست، نوسانات ارز این صنعت را واقعا اذیت می کند. سال ۱۴۰۰ واقعا تاریک ترین دوران صنعت هوانوردی بود؛ گرانی، تحریم، ماجرای هواپیمای اوکراینی، اعتصابات صنفی، کرونا، کمبود قطعات و نوسانات ارز. درحالی که اکنون در بخش ناوگان و فرودگاه با رشد قابل توجهی مواجه شده ایم که قابل تقدیر است. درحال حاضر یکی از دغدغه های ما این است که قطعه هایی که مورد تایید نیست روی هواپیما نصب نشود، چون معتقدیم رابطه معناداری بین ایمنی و آن نسبت یک به هشت عرضه و تقاضا وجود دارد. برای همین ما باید به این وظایف برسیم و آژانس ها باید تسهیل گری کنند و ارتباط سالم بین مصرف کننده و تولیدکننده را برقرار کنند. این تنظیم گری را از دست ندهید، چون درحال حاضر دچار چالش شده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری سپس از برنامه این سازمان برای کوتاه کردن دست شبکه های غیرمجاز عرضه بلیت خبر داد و بیان کرد: این شکل عرضه، علامت سوال بزرگی برای همه ما شده است. بنا داریم آدم های غیرمرتبط که پاسخگو نیستند دیگر در این صنعت نباشند و عرضه را ساماندهی کنیم.

در ادامه این اظهارات،  مازیار شهمیری، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی،  تشکیل کمیته مشترک بین دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی و همچنین راه اندازی ساختار منسجم ارائه محصول را پیشنهاد کرد که رییس سازمان هواپیمایی هم اعلام موافقت کرد و در عین حال به دفاتر خدمات مسافرتی ایران توصیه کرد: اگر بخواهید با این روش سنتی مدیریت کنید حتما از این صنعت خارج می شوید، آیا ایجاد یک سایت توسط آژانس سخت تر است یا یک سایت، آژانس داری کند؟

ثنایی، عضو دیگر هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی،  درباره عرضه محدود صندلی هواپیما که به گفته او به صنف گردشگری و مردم ضربه بزرگی وارد می کند، سخن گفت و اظهار کرد: رصد بازار نشان می دهد مدت زمان انتظار یک مسافر برای خرید بلیت هواپیما به دو تا سه هفته رسیده است.

در ادامه این اظهارنظر، رییس سازمان هواپیمایی کشور، این مشکل را متوجه ارائه شرکت های هواپیمایی دانست.

محمد ملکی، بازرس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران،  نیز نقدی را به نبود نظارت بر شرکت های هواپیمایی وارد کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد شرکت های هواپیمایی هم ایرلاین داری می کنند، هم آژانس داری و هیچ نظارتی وجود ندارد. از طرفی، مردم عادت کرده اند وقتی به آژانس و سایت های فروش مراجعه می کنند و می بینند بلیت موجود نیست، پای پرواز و یا از رابطه، بلیت خود را تهیه می کنند.

سپس،  محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری،  گفت: یک "دعوای حیدری و صفدری" و تعارض و اختلاف بین ایرلاین ها و آژانس ها درست شده است، همانطور که آژانس ها نباید ایرلاین داری کنند، از ایرلاین ها هم خواسته ایم آژانس داری نکنند. چالش هایی که به وجود آمده نتیجه اختلاف نظرهاست. یک بار جلسه مشترک بگذارید و مشکلات را حل کنید، وقتی رییس یک آژانس نمی تواند بلیت تهیه کند حتما یک اتفاقی افتاده که باید حل کرد.

در ادامه، صیامی، یکی دیگر از اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی  از ضرر و زیان چارترها به سفرهای هوایی گفت و به تجربه شخصی اخیر خود اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۷ سال است که در صنعت گردشگری هستم و در تمام این سال ها با چارتر مخالف بودم، چون ضرر و زیانی که می زنند آبروی همه ما را می برد؛ حدود دو هفته پیش قصد داشتم سفری یک روزه به مشهد داشتم که ناچار شدم یک هفته در این شهر بمانم و از طرفی بلیت هواپیمایی که پیدا شد دو برابر قیمت فروخته شد. چارترکننده ها بلیت ها را در اختیار گرفته اند و برای خرید یک بلیت باید دو تا سه هفته منتظر ماند.

فخری، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس،  نیز از گرانی بلیت هواپیما گفت و افزود: قیمت بلیت پرواز تهران، شیراز به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. مشکل ما سایت های آنلاین فروش نیستند، ما با رانت مشکل داریم. در همین سایت های فروش بلیت تهران، شیراز را با یک شب اقامت می فروشند، از هتل که خبری نیست، اما ایرلاین هایی هم داریم که زمانی بدون بخشنامه پول اضافه از مردم گرفتند، ولی حاضر نیستند آن را برگردانند. ما شاهد نوعی زورگویی هستیم. اصلا هم نمی خواهیم با ایرلاین ها درگیر شویم؛ ما با آن ها دوست هستیم ولی ایرلاین ها نمی گذارند این اتفاق رخ دهد.

 

مصطفی سروی، عضو دیگر هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی،  نیز به برخورد اخیر سازمان هواپیمایی با سایت های فروش آن لاین بلیت هواپیما که گران فروشی کرده اند، اشاره کرد و افزود: اتفاقا ما هم از دور شاهد "دعوای حیدری و صفدری" بین ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی هستیم؛ چگونه می شود یک روز یک شرکت را با عنوان گران فروشی تعلیق می کنید و به فاصله چند روز آن را رفع تعلیق می کنید!؟ اصلا معلوم نشد مشکل چه بود، آیا این یک رفتار تبلیغاتی بود؟

حرمت الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی،  نیز انتقادهایی را متوجه شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری دانست و گفت: ارتباطات آژانس های مسافرتی با سازمان هواپیمایی که به مجوز آن می بالیم در حداقل ترین سطح ممکن قرار دارد. درباره "دعوای حیدری و صفدری" نیز باید گفت ایرلاین ها خود را تافته جدا بافته می دانند و هیچ وقت حاضر نشده اند برای حل مشکلات با آژانس ها دور یک میز بنشینند. آن ها برای ما حق تعیین می کنند که از کجا بلیت بخریم و دسترسی های آژانس ها را محدود می کنند، درحالی که اصلا حق ندارند این کار را انجام دهند.

او اضافه کرد: شرکت های هواپیمایی تافته جدابافته نیستند. دوتا مصاحبه انجام دادند و سطح ادبیاتشان را با مردم نشان دادند. آن ها به کرات تخلف مرتکب شده اند، درحالی که می دانید برابر قوانین اگر یک دفتر خدمات مسافرت هوایی تخلفی مرتکب شود ایرلاین باید بلافاصله دسترسی آژانس را قطع کند، اما چرا این اتفاق نمی افتد، چون احیانا دست ایرلاین با آن آژانس که گران فروشی می کند، در یک کاسه است.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به بحث هایی که درباره گران فروشی بلیت هواپیما شد، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی نباید پشت چند نفر که به ساحت این صنعت خدشه وارد می کنند، پنهان شود. سال گذشته (شرکت های هواپیمایی) گفتند برای اتباع خارجی به نرخ ارز، بلیت بفروشید، مگر ما چقدر مسافر خارجی داشتیم، اسناد و مدارک بسیاری دارم که در دوره ای به مسافر ایرانی، بلیت با نرخ مسافر خارجی فروخته شده است.

رفیعی سپس گفت: تا زمانی که سازمان هواپیمایی، آژانس ها را در حد یک بلیت فروش فرض کند، هیچ چیز درست نمی شود.  دفاتر خدمات مسافرتی مغز متفکر صنعت هوانوردی هستند، آن ها می توانند با توجه به ذائقه مسافر پروازها را متعادل کنند و مسافر آنتالیا را به چابهار ببرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با ادبیات بکار رفته در نشست مذکور آیا آبرویی برای سازمان هواپیمایی کشوری به جای مانده است.