| کد خبر: 250046 |

◄ شتاب فرآیند تحول دیجیتال در صنعت هوانوردی پس از بحران کرونا

پس از چالش و بحران کرونا فرآیند تحول دیجیتال که از قبل شروع شده بود شتاب بیشتری یافت.

تین نیوز

 یک کارشناس هوانوردی همزمان با 26 آذر روز حمل و نقل ، از نقش پررنگ تحول دیجیتال در صنعت هوانوردی در چند سال اخیر خبر داد.

به گزارش تین نیوز ، خلیل الله معمارزاده (محمد معمار) در توضیح این موضوع به خبرنگار ما گفت: پس از چالش و بحران کرونا فرآیند تحول دیجیتال که از قبل شروع شده بود شتاب بیشتری یافت.

وی با بیان این که تحول دیجیتال در فرودگاه ها چهار سطح را شامل می شود، افزود:  در سطح یک که پایین ترین سطح بلوغ دیجیتال است، عمده فعالیت ها توسط کامپیوترها انجام می شود اما کماکان مداخلات دستی مورد نیاز است و صرفا ثبت داده ها به صورت دیجیتال صورت می گیرد. در این زمینه می توان گفت فرودگاه ها روند داده های گذشته نگر دارند که فرودگاه های ایران در این سطح هستند.

تحول دیجیتال در صنعت هوانوردی

معمار زاده عنوان کرد: سطح دوم، سطح شروع به دیجیتالی و سیستمی شدن فرآیندهای کلیدی است. در این بخش تسهیلات پذیرش مسافر(Self Check-in) و گیت های خودکار مطرح است و تمرکز بر کاهش هزینه ها و بهبود تجربه مسافر است، اما باز همان تبادل گذشته نگر داده های الکترونیکی برقرار است و طرح داده های باز و تبادل یک طرفه الکترونیکی داده به عنوان مثال از طریق واسط هایی مثل API برای به اشتراک گذاشتن داده های کلیدی در این سطح وجود دارد.

وی تاکید کرد: سطح سه مبتنی بر استقرار کامل سلف چک این و اتوماسیون است. در این سطح اپلیکیشن جامع فرودگاه راه اندازی می شود و هر آنچه مسافر نیاز دارد در این اپلیکیشن در دسترس او قرار می گیرد. این سطح نیز بر کاهش هزینه  و بهبود کارایی های عملیاتی و ارتقای تجربه مسافر متمرکز است. همچنین تمرکز بر تولید درآمد هم از طریق پلتفرم تجارت الکترونیکی فرودگاه انجام می شود.

او افزود: در این سطح یکپارچه سازی داده های فرودگاهی و راداری و عملیات هوانوردی انجام می شود و پایگاه داده متمرکز فرودگاهی موسوم به AODB شکل می گیرد و کل ماژول های مدیریت ایرساید و لندساید فرودگاه یکپارچه می شوند.

معمارزاده بیان کرد: در سطح چهار که بالاترین سطح بلوغ فرودگاهی است کل سیستم ها و فرآیندهای فرودگاهی در اکو سیستم دیجیتال فرودگاه یکپارچه می شوند و مفهوم « فرودگاه هوشمند » شکل می گیرد.

به گفته وی در صنعت ایرلاین نیز پنج محور در تحول دیجیتال وجود دارد: پرواز، هواپیما، کرو، فروش و مدیریت درآمد و مسافر و نیز خدمات زمینی.

او عنوان کرد: در این پنج محور، تحول دیجیتال به  روش های مختلفی ایجاد می شود و در هر بخشی معمولا چون حجم عملیات روزانه ایرلاین ها بسیار بالاست تحول دیجیتال بخش زیادی از بار کاری روزانه به خصوص در بخش های برنامه ریزی ایرلاین را در این پنج محور کاهش می دهد و سیستم های کامپیوتری با اتوماسیون برنامه ریزی ها، بخشی از بار تکراری و مداخلات زیاد انسانی را کاهش می دهند.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس گفت: اینجا حرکت به سمت سازمان ERP با بکار گیری MIS داریم و پایگاه های داده ایرلاین که شامل، عملیات، فنی، مالی و بازرگانی است با همدیگر یکپارچه می گردند و همچنین یک اپلیکیشن جامع ایرلاین به عنوان «دستیار همراه مسافر» ارایه می شود که در این بخش هم بهبود تجربه مسافر مورد توجه قرار دارد.

او افزود: قابل ذکر است اولین گام برای به کار گیری تحول دیجیتال و اثربخش، تمرکز بر «بهبود تجربه مسافر» است و اثر بخشی این اقدام و برنامه ریزی در بهبود تجربه مسافر بسیار بالا است و در عین حال کمترین هزینه را دارد.

معمارزاده عنوان کرد: به عبارتی، تحول دیجیتال بسیار اهمیت دارد که در گام اول بر بهبود تجربه مسافر تمرکز قوی داشته باشد چون هم هزینه  کمتری دارد  و هم اثر بخشی و ایجاد رضایت خیلی بالایی در  مسافران ، حال چه مشتریان ایرلاین ها و چه مشتریان فرودگاه ها ایجاد  می کند و «محوریت این تحول دیجیتال، تمرکز بر ارایه خدمات مورد نیاز در شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها از طریق گوشی های تلفن همراه هوشمند و ارایه خدمات بدون تماس است.»

تحویل دیحیتال

تحول دیجیتال

تحول دیجیتال

تحول دیجیتال

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.