| کد خبر: 203279 |

راه‌اندازی کریدور کابل-تهران-استانبول در انتظار تصویب سران

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: تاسیس کریدور کابل-تهران-استانبول که در هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان مطرح شده بود از سوی مشاور پروژه اصلاح شده و در انتظار تصویب سران این کشورها برای رسیدن به مرحله نهایی و اجرایی شدن است.

تین نیوز

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: تاسیس کریدور کابل-تهران-استانبول که در هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان مطرح شده بود از سوی مشاور پروژه اصلاح شده و در انتظار تصویب سران این کشورها برای رسیدن به مرحله نهایی و اجرایی شدن است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، نیمه شهریور ماه امسال در هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان مسائل مختلفی از جمله مشکلات و نگرانی‌های کامیون‌داران، تسهیل حمل‌و نقل جاده‌ای و... مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای راه‌اندازی کریدور سه جانبه کابل-تهران-استانبول تفاهم‌نامه‌ای بین این کشورها به امضا رسید.

منوچهر سلمان‌زاده -مدیر کل ترانزیت و حمل‌و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و  حمل‌و نقل جاده‌ای- درباره آخرین وضعیت این کریدور و نتایج جلسات و مذاکرات سه جانبه افغانستان-ایران-ترکیه به ایسنا گفت: این پیشنهاد و  توافق در قالب موافقت‌نامه‌ای همکاری اکو دنبال شد که تحت عنوان کریدور"I.T.I" در حال پیگیری بود و قصد آن برقراری ارتباط جاده‌ای بین سه کشور افغانستان-ایران و ترکیه است تا بتوان کالاهای اروپایی و ترکیه‌ای را به افغانستان و از سوی دیگر کالاهای افغانستان به ترکیه و نهایتا اروپا صادر کرد.

وی افزود: راه اندازی این کریدور تاثیر به سزایی بر افزایش ترانزیت جاده‌ای خواهد گذاشت و می‌تواند اشتغال و درآمد مناسبی برای ایران نیز به همراه داشته باشد. بنابراین این مسئله را با جدیت دنبال کردیم و پس از شکست خوردن کریدور راه لاجورد که از ایران عبور نمی‌کرد و از طریق خاک ترکمنستان و به وسلیه حمل و نقل ترکیبی کالاها به کشورهای عضو این کریدور ارسال می‌شد، توانستیم کریدور سه جانبه کابل-تهران-استانبول را به نتیجه مطلوبی برسانیم.

سلمان‌زاده با بیان این که کریدور "I.T.I" از مرز دوغارون (مرز افغانستان- ایران) به مرز بازرگان (مرز ترکیه-ایران) می‌رسد، گفت: در مسیر بررسی و ارزیابی این طرح، مشاوری از طریق اکو در نظر گرفته شد و این مشاور موارد مهمی را به صورت پیشنهادی برای اصلاح به کشورهای مذکور ارائه کرد که در صورت تصویب اصلاحات مذکور از سوی سران افغانستان-ایران و ترکیه، کشورهای طرف مذاکره، موظف به راه اندازی و اجرای توافقات فیمابین هستند.

مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با تاکید بر این که مسیر این کریدور بهترین مسیر برای ترکیه و افغانستان در زمینه تبادلات بین‌ آنهاست، گفت: ممکن است سران کشورهای مذکور برای تصویب موضوع این تفاهم‌نامه رئیس‌جمهوری، وزیر یا هر مقام دیگری باشد که در صورت تصویب آن را اعلام می‌کنیم اما اگر این اصلاحات توسط سران افغانستان، ایران و ترکیه تصویب شود، کریدور در واقع راه افتاده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.