| کد خبر: 52971 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از سهم ۵۶ درصدی ایران از سواحل خلیج فارس تا اعلام جزییات برگزاری بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی

تین نیوز | سهم 56 درصدی ایران از سواحل خلیج فارس، اختصاص 343 میلیون دلار برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی، حضور در آب های بین المللی با پرچم ایران پس از رفع تحریم ها، كشتی نجات ایران در راه رسیدن به یمن و اعلام جزییات برگزاری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی برخی از مهم ترین تیترها و رویدادهای حمل و نقل دریایی ایران در هفته گذشته اند.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سهم ایران از کل سواحل خلیج فارس، 56 درصد است، گفت: در حال مذاکره با طرف عراقی، برای لایروبی بندر خرمشهر هستیم و پس از توافق، عملیات لایروبی به صورت مشترک آغاز می شود.

محمد سعیدنژاد اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده ایران، دارای 5 هزار و 480 کیلومتر ساحل است که بخش زیادی از این سواحل در جنوب کشور قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه بنادر جنوبی کشور از موقعیت ممتاز بین المللی برخوردار است؛ به طوری که سهم 56 درصدی از کل سواحل خلیج فارس در اختیار ایران است، گفت: سهم زیادی از حمل و نقل نفت جهان از خلیج فارس و تنگه هرمز انجام می شود که به این ترتیب این منطقه از موقعیت استراتژیک ممتاز برخوردار است.

343 میلیون دلار برای تکمیل فاز دوم بندرشهید رجایی اختصاص می یابد
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از اختصاص 343 میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل فاز دوم بندر شهید رجایی خبر داد.

امیر امینی افزود: توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی با حدود 343 میلیون دلار فعال شده و بانک توسعه صادرات هم عاملیتش را پذیرفته ولی هنوز به پول نرسیده است.

وی افزود: استفاده از این تسهیلات فرآیند پیچیده ای دارد زیرا برغم اینکه بحث فاینانس و صندوق توسعه ملی و تضمین دولت برای آن مطرح می شود، معلوم نیست چرا بانک ها در این خصوص حساسیت نشان می دهند.

فراکسیون دریایی وزیر صنعت را به مجلس فرا می خواند
در پی اجرایی نشدن مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی فراکسیون دریایی مجلس وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس فرا می خواند.

دبیر فراکسیون دریایی توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی اجرایی نمی‌شود فراکسیون دریایی مجلس با طرح یک سؤال علت عدم اجرای بندهای این قانون را به وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح و به کمیسیون ارائه کرده است.

عبدا... غلام‌ابوالفضل در ادامه افزود: پیش از این نیز در چندین مرحله مکاتباتی با مهندس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است اما تاکنون اقدام عملی اتفاق نیفتاده است.

حضور در آب های بین المللی با پرچم ایران پس از رفع تحریم ها
عضو هیئت رئیسه اتاق تهران گفت: با رفع تحریم ها، حضور ناوگان دریایی ایران در بنادر جهان به راحتی انجام و کشتی هایی که در زمان تحریم نمی توانستند در مناطق مختلف حرکت کنند از این پس با پرچم ایران حضور خواهند داشت.

سیده فاطمه مقیمی اظهار کرد: پس از لغو تحریم ها، همه دروازه های اقتصادی به نحو مطلوب باز و شرایط کار و تجارت مهیا می شود، ضمن اینکه سرمایه گذاری های منطقی در داخل و نیز سرمایه گذاری های خارجی، شکل می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل، شالوده اصلی این موضوعات است ادامه داد: با رفع تحریم ها حضور کامیون ها و نیز ناوگان دریایی ایران در دیگر کشورها و بنادر جهان به راحتی انجام می شود.

كشتی نجات ایران در راه رسیدن به یمن
اعزام کشتی «ایران شاهد» موسوم به کشتی نجات ایران شامل کمک های امدادی و بهداشتی به مردم مظلوم یمن آخرین گزارش امروز پیک بامدادی خبر رادیو بود.

در این کشتی تنها آب، غذا و دارو وجود دارد و همچنین 20 خبرنگار و فعال بین المللی به همراه چندین پزشک و امدادگر در راه رسیدن به یمن هستند.

کلیم مفید، از فعالان بین المللی از نیویورک که در کشتی حضور دارد گفت: هر وجدان بیداری از حمله عربستان به یمن به درد می آید.

وی با بیان اینکه همه سلاح هایی که عربستان در این جنگ استفاده می کند در امریکا ساخته شده است گفت: این یک جنایت است و باید به آن عکس العمل نشان داد.

انتقاد از شیوه پرداخت تسهیلات به بخش دریایی کشور
نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با انتقاد از روند پرداخت تسهیلات به بخش دریایی گفت: بخش مالی و بانکی کشور از این بخش غافل هستند و تسهیلات به همان شیوه‌ای که به بخش دریایی پرداخت می‌کنند که برای خرید یک اتومبیل یا منزل در نظر گرفته‌اند.

مسعود پلمه گفت: در کشورهایی که از نظر اقتصادی با ما موازی هستند حداقل زمان بازپرداخت وام پرداختی به این حوزه 12 سال و حداکثر بهره نیز 1.5 درصد بالای نرخ لایبور است اما فعالان حوزه حمل و نقل دریایی کشور از این مزیت‌ها محروم هستند.

وی ادامه داد: در حوزه دریایی، توانمندی‌های بالقوه بسیار زیاد و ویژه‌ای وجود دارد؛ وجود هزاران کیلومتر مرز آبی در سواحل شمالی، جنوبی و سواحل جزایر کشور، ظرفیت زیادی در این بخش ایجاد کرده است اما ناوگان دریایی ما در منطقه بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد و در توان بخش خصوصی نیست که سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه انجام دهد از این رو باید دولت به این موضوع توجه کند و سرمایه گذاری‌هایی در حوزه خرید کشتی با تلاش دولت و ارائه تسهیلات بانکی به بخش خصوصی انجام شود.

جزییات بیست و سومین همایش ارگان های دریایی
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ضمن اعلام جزئیات بیست و سومین همایش ارگان های دریایی گفت: شرکت ملی نفتکش به دلیل دولتی بودن تحریم شد، اما با ارسال مدارک در دادگاه اتحادیه اروپا ثابت کرده ایم که ما یک شرکت خصوصی هستیم و رأی دادگاه به نفع ما صادر شد.

علی اکبر صفایی در نشست خبری بیست و سومین همایش ارگان های دریایی گفت: این همایش روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس، ارگان های دریایی و سایر انجمن ها به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران در محمودآباد مازندران برگزار می شود.

وی افزود: این همایش در چهار محور "ایمنی و محیط زیست دریایی، الزامات و بسترهای مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی"، الزامات ناوگان تجاری، صیادی و مسافرتی در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی"، "نقش بنادر، لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی" و "نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی" برگزار خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.