| کد خبر: 256538 |

◄ امکان ترانزیت خودرو در دریای خزر با ورود 31 فروند کشتی جدید

ورود 31 فروند کشتی جدید به حمل و نقل دریای خزر علاوه بر کاهش نرخ حمل بار، امکان ترانزیت خودرو از این دریا را نیز فراهم خواهد کرد.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز، مشکل حمل ونقل دریایی یکی از چالش های جدی پیش روی تجار برای تبادلات تجاری با روسیه است. کمبود کشتی در دریای خزر منجر به دپوی سنگین کالا در بندر انزلی و امیرآباد شده و همین موضوع واکنش تند تجار و بازرگانان را در پی داشت.

بازرگانان بارها عنوان کرده اند که به دلیل کمبود کشتی، بعضاً کالاهای صادراتی آن ها به روسیه بیش از یک ماه معطل مانده است. همین موضوع رقابت تجار ایرانی با تجار ترکیه ای را بسیار سخت و توان رقابت با آن ها را محدود ساخته است.

از سوی دیگر، کمبود کشتی در دریای خزر هزینه های حمل را به طرز سرسام آوری افزایش داده و حمل بار را بیش از دو برابر گران کرده است. لازم به ذکر است که گفته می شود از سال گذشته، کرایه حمل دریایی از هر تن 20 تا 30 دلار به حدود 120 دلار رسیده است.

چالش جدی تجار به دلیل کمبود کشتی و فرسودگی ناوگان

در همین رابطه چندی پیش هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، به تجارت نیوز گفته بود: در کنار کمبود کشتی، ناوگان موجود نیز فرسوده است. از همین رو حمل کالا به روسیه با مشکلاتی همراه شد.

وی به فراهم کردن زیرساخت ها توسط دولت تأکید کرد و گفت: راه اندازی خط راه آهن رشت به آستارا نیز می تواند به تجارت فعالان اقتصادی سهولت بخشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید داشت: با توجه به اینکه شرایط خوبی برای تجارت با روسیه فراهم شده است دولت باید مشکلات موجود را برطرف کند. بی توجهی به این موضوع می ‍تواند زمینه ساز واگذاری بازار روسیه به کشورهای نظیر ترکیه باشد.

فراهم شدن امکان ترازنزیت خودرو از دریای خزر با ورود کشتی های جدید

اما تازگی حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از ورود تعدادی کشتی رو رو به بندر انزلی خبر داده و گفته است: 31 فروند کشتی خریداری شده و یک فروند نیز در حال ساخت است که با ورود این کشتی ها بستر ترانزیت خودرو نیز فراهم خواهد شد.

بنا به گفته او، از این تعداد ۱۸ فروند کشتی در دریای سیاه منتظر انتقال کشتی ها به مالکین دریای خزر هستند و ۱۳ فروند کشتی نیز در دریای خزر پروسه تغییر پرچم را طی می کنند.

هزینه حمل بار دریایی کاهش می یابد

آن طور که وی عنوان کرده است، با پیوستن کشتی های جدید به ناوگان حمل و نقل دریایی، این ظرفیت افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر به به دلیل آب شدن یخ های ولگا کرایه حمل کاهش پیدا کرد.

او به ارائه تسهیلات به کسانی که تمایل به خرید کشتی دارند خبر داد و افزود: حدود ۵۲ فروند کشتی از ۳۲۲ فروند کشتی موجود در دریای خزر متعلق به مالکین ایرانی است و از امیرآباد تا آستارا ۸۰ فروند شناور در دریای خزر تردد دارند.

برای مطالعه بیشتر گزارش نصب آزمایشی ماهواره استارلینک بر روی کشتی ها را در تین نیوز بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.