| کد خبر: 189814 |

وزیر اقتصاد اعلام کرد:

◄ پیشنهاد تبدیل امیرآباد به یک بندر هوشمند

بنادر و گمرکات نقش بسیاری مهمی در بی نیاز کردن کشور از درآمد صادرات نفت خام دارند.

تین نیوز

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بنادر و گمرکات نقش بسیاری مهمی در بی نیاز کردن کامل کشور از درآمد ناشی از صادرات نفت خام دارند، گفت: بندر امیرآباد در این راستا از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است و می تواند پل ارتباطی مناسبی بین کشورهای شمال و جنوب دریایی خزر باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد دژپسند با تاکید بر اینکه باید به سمت رونق تجارت خارجی حتی در بخش واردات حرکت کنیم، بیان کرد: باید در بخش صادرات غیرنفتی به طور جدی گام برداریم و در مسیری حرکت کنیم که صادرات غیرنفتی بتواند کشور را از درآمد ناشی از صادرات نفت خام کاملا بی نیاز کند.

وزیر امور اقتصادی و دارای با بیان اینکه بنادر و گمرکات کشور می توانند نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا کنند، گفت: بندر امیرآباد از پتانسیل بالایی در این راستا برخوردار است و پیشنهاد می کنم که این بندر در جهت تحقق اقتصاد هوشمند به یک بندر هوشمند تبدیل و بسیاری از امورات بندری در این بندر انجام شود.

دژپسند ادامه داد: کشور برای جهش اقتصادی نیازمند این است که از قابلیت های تجارت الکترونیک به خوبی بهره مند شود و باید در راستای ایجاد بندر هوشمند امیرآباد سرعت عمل بیشتری داشته باشیم چراکه از قابلیت های لازم برخوردار هستیم اما باید با تلاش بیشتر به این هدف برسیم.

وی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد در بخش بندری و گمرکی به خوبی فعال است، اظهار کرد: امیدوار هستیم سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش خصوصی در این بندر نتیجه بخش باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در بندر امیرآباد سیلوها و انبارها عمدتا توسط بخش خصوصی احداث و مدیریت می شود، تاکید کرد: این یک اتفاق قابل تقدیر توسط بخش خصوصی و مدیریت بندر امیرآباد است و حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی است که می تواند با توجه به نتیجه بخش بودن آن الگوی بسیار مناسبی برای دیگر بخش ها و دستگاه ها در کشور باشد.

دژپسند افزود: تصور می کنم اگر با همین روند در بندر امیرآباد گام برداریم نمره قابل قبولی به فعالیت ها در این بندر دهیم و شاهد نقش این بندر در راستای ایجاد پل ارتباطی شمال-جنوب و برقراری ارتباط هرچه بهتر اقتصادی میان کشورها شمال و جنوب دریای خزر باشیم.

 وی با اشاره به اینکه الکترونیکی کردن امور گمرکی، یکی از برنامه های جدی وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرکات کشور است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آثار این اقدام مشهود بوده و دیگری نیازی به مراجعه حضوری فعالان اقتصادی به گمرکات نیست و می توان فعالیت ها را در محیط الکترونیکی پیش برد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم تا گمرک همراه با موبایل را نیز اجرا کنیم و طراحی اولیه در این زمینه انجام شده است، گفت: امیدوار هستیم در آینده نزدیک این طرح اجرایی شود و گمرک در راستای الکترونیکی شدن فعالیت ها به خوبی حرکت و پیشرفت کرده است.

دژپسند با اشاره به اینکه حجم واردات کشور طی مدت ۷۵ روزه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرد اما واردات کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: افزایش واردات برخی اقلام در حوزه کالاهای اساسی حتی بیش از ۲ برابر بوده است که این اتفاق نشان می دهد دولت در جهت تامین کالاهای اساسی و ایجاد اطمینان برای تامین این کالاها تلاش بسیاری داشته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه صادرات غیرنفتی کشور نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸ درصدی داشته است و به رغم اعمال تمام محدودیت ها توسط دشمن در راستای ممانعت از صادرات غیرنفتی ایران اما خوشبختانه این موضوع حاکی از رشد صادرات غیرنفتی است و با برگشت ارز انجام شده از سوی فعالان اقتصادی وضعیت بسیار بهتری در آینده خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.