| کد خبر: 181816 |

مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

◄ درخواست افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر شهید بهشتی چابهار از ۱۰ به ۳۰ درصد

سازمان بنادر کارفرمای سهل‌گیر در سرمایه‌گذاری است.

تین نیوز

توجه به جذب هرچه بیش‌تر سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در بنادر کشور، اگر اولویت اصلی سازمان بنادر و دریانوردی نباشد، به‌طور حتم از مهم‌ترین مسائلی است که در دستور کار این سازمان قرار دارد و به‌منظور تحقق این هدف در بخش‌های مختلف، امتیازات خاص و مشوق‌های جذب سرمایه‌گذاری گوناگون در برهه‌های زمانی متفاوت تعریف‌شده است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از  سازمان بنادر و دریانوردی، حسین صادقی نژاد؛ مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی به گفت‌وگو نشستیم. وی با اشاره به اینکه احداث پایانه‌های ترانزیتی و صادراتی، احداث ترمینال‌های مواد معدنی، سیلوی غلات و انبار و مواد نفتی ازجمله مواردی هستند که عناوین اصلی قراردادهای سرمایه‌گذاری را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد که قالب اصلی قراردادهای مذکور از طریق مذاکره و در قالب ماده ۳۱ آیین‌نامه معاملات سازمانی است. در ادامه گفت‌وگو پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با حسین صادقی نژاد؛ مدیرکل مناطق ویژه بندری و سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی آمده است:

روند سرمایه‌گذاری در سازمان بنادر و دریانوردی چگونه دنبال شده است؟

از ابتدای ورود سازمان بنادر و دریانوردی به مقوله سرمایه‌گذاری، ۳۰۹ قرارداد سرمایه‌گذاری اعم از خارجی و داخلی در بنادر شمالی و جنوبی مدنظر قرارگرفته است و از تعداد ۳۰۹ قرارداد سرمایه‌گذاری منعقدشده ۵۹ قرارداد از اواخر سال گذشته و در بازه‌های زمانی ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ساله به مرحله نهایی رسیده‌اند و به بهره‌بردار و یا شرکت سرمایه‌گذار واگذارشده‌اند.

شقوق قراردادهای سرمایه‌گذاری در حوزه احداث پایانه‌های صادراتی، ترانزیتی، کارخانه‌های تولیدی و نیز ترمینال‌های مواد معدنی، نفتی و سیلوی غلات و انبار است و باید بدانید که کلیه این قراردادها به‌صورت BOT مدنظر قرار می‌گیرد.

در حال حاضر با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا باید بدانیم شرایط اقتصادی مناسب نیست اما با توجه به این‌که سازمان بنادر و دریانوردی ازجمله سازمان‌های پیشرو در حوزه جذب سرمایه‌گذار است تمهیدات مختلفی را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور اندیشیده است.

در یک سال گذشته و به‌ویژه چند ماه اخیر ۹ فقره قرارداد سرمایه‌گذاری بااعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان درزمینهٔ احداث پایانه‌های صادراتی، ترانزیتی، کارخانه‌های تولیدی و نیز ترمینال‌های مواد معدنی، نفتی و سیلوی غلات و انبار مدنظر قرارگرفته است. علاوه بر این ۸ فقره تاییدیه ماده ۳۱ در زمینه ارائه خدمات تکمیلی بنادر داشته‌ایم که نزدیک به ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر نیز برخی قراردادهای سرمایه‌گذاری در دست بررسی قرار دارد که این درخواست‌ها تقریبا ۶ قرارداد نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان است.

توسعه بنادر بزرگ کشور یکی از اهداف کلان نظام برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، چه برنامه‌هایی در این رابطه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرارگرفته است؟

بندر شهید رجایی هاب کانتینری و بندر امام هاب غلات کشور است و این دو بندر جزو بزرگ‌ترین بنادر کشور هستند که همواره توجه به آن‌ها در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام‌شده در خصوص تاسیسات زیربنایی، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر در مورد سواحل مکران، در بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات مناسبی درزمینهٔ ورود تجهیزات، احداث اسکله‌ها و قرارداد اپراتوری هندی‌ها صورت گرفته است.

دو درخواست شفاف سازمان بنادر در مورد بندر شهید بهشتی چابهار مطرح‌شده است؛ در مورد اول قرار بر این است تا ۲۰درصد کالاهای اساسی که در بنادر دیگر تخلیه می‌شود در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه‌شده و بر این اساس ۲۰درصد بار ترافیکی بنادر دیگر در بخش کالاهای اساسی به بندرشهید بهشتی برود.

مورد دوم نیز مربوط به درخواست افزایش تخفیف سود بازرگانی در بندر شهید بهشتی چابهار از ۱۰ به ۳۰ درصد پیشنهادی بوده این درخواست در مرحله نهایی قرار دارد و به‌زودی با طی مراحل افزایش این تخفیف به ۲۵ درصد قطعی می‌شود.

اگر ۲۰درصد کالاهای اساسی کشور وارد بندر شهید بهشتی چابهار شود، دیگر نیاز نیست تا کشتی‌ها از دریای عمان و خلیج‌فارس رد شوند و در بندر امام پهلو بگیرند و ازآنجا غلات استان‌های شرقی ازجمله سیستان و بلوچستان و خراسان توزیع شود.

در حال حاضر بیش از ۹۰درصد نیاز کشور در حوزه کالاهای اساسی از طریق بندر امام و ۱۰درصد دیگر نیز از طریق سایر بنادر تامین می‌شود. به دنبال این هستیم تا ۲۰ درصد کالاهای اساسی فله که از طریق بندر امام به کشور وارد می‌شوند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار واردشده و این بار ترافیکی از غرب به شرق کشور منتقل شود.

این درخواست از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه‌شده است و پس‌ازآن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارجاع داده می‌شود. در همین رابطه جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزارشده است و تحقق این مسئله یکی از درخواست‌های مطرح‌شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است. گفتنی است در بندر شهید بهشتی چابهار تاسیسات زیربنایی لازم وجود دارد و امکانات تخلیه و بارگیری فراهم است و در بخش اسکله و نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور در حوزه کالاهای اساسی از طریق بندر امام خمینی و ۱۰ درصد دیگر نیز از طریق سایر بنادر تامین می‌شود. به دنبال این هستیم تا ۲۰ درصد کالاهای اساسی فله که از طریق بندر امام به کشور وارد می‌شوند از طریق بندر شهید بهشتی چابهار واردشده و این بار ترافیکی از غرب به شرق کشور منتقل شود. این درخواست از سوی وزیر راه و شهرسازی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه‌شده است و پس‌ازآن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارجاع داده می‌شود. در همین رابطه جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزارشده است و تحقق این مسئله یکی از درخواست‌های مطرح‌شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی است

حدود یک سالی است که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه گردشگری و مسافری دریایی ورود کرده است و در این زمینه اقداماتی مدنظر قرارگرفته است که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این سازمان است و از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تامین شناور، اماکن رفاهی، احداث مارینا و خرید کشتی کروز تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می‌شود.

بندر شهید رجایی هاب کانتینری و بندر امام هاب غلات کشور است و این دو بندر جزو بزرگ‌ترین بنادر کشور هستند که همواره توجه به آن‌ها در اولویت قرار دارد. از سوی دیگر با توجه به اقدامات انجام‌شده در خصوص تاسیسات زیربنایی، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر در مورد سواحل مکران، در بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات مناسبی در زمینه ورود تجهیزات، احداث اسکله‌ها و قرارداد اپراتوری هندی‌ها صورت گرفته است

چه تسهیلات و تخفیفانی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور توسعه سرمایه‌گذاری در بنادر کشور تعریف‌شده است؟

طی چند ماه گذشته چهار قرارداد در بندر شهید بهشتی چابهار مدنظر قرارگرفته است که انعقاد قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدبهشتی چابهار به مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان و انعقاد قرارداد احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۴ میلیارد تومانی دو قرارداد بسیار مهم مربوط به این بندر هستند و باید بدانیم که این اتفاق ناشی از همان مشوق‌ها و تخفیفانی بود که در سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته شد.

با توجه به شرایطی که پس از خروج آمریکا از برجام به وجود آمده است، سازمان بنادر و دریانوردی با چشم‌پوشی از محل درآمدهای خود سعی در جذب و ترغیب سرمایه‌گذاران دارد. در همین راستا دو بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در دو بخش مربوط به پوشش آثار و تبعات سیاست‌های ارزی و تجاری قراردادهای سرمایه‌گذاری و راهبری پایانه‌های بندری تصویب کرده است.

در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های در حال اجرای سازمان بنادر و دریانوردی که با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته، توضیح دهید.

سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت بین‌المللی در خصوص ایجاد یک ترمینال مکانیزه معدنی-ریلی در بندر شهیدرجایی منعقد شد که در مراحل نهایی پروژه قرار داریم و بر این اساس بندر شهیدرجایی به یک بندر سبز تبدیل خواهد شد و مجموعا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته پروژه مذکور در سه فاز و در بازه زمانی سه ساله به سرانجام می‌رسد و میزان صادرات و واردات مواد معدنی از/به بندرشهیدرجایی به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت. گفتنی است در حال حاضر سالانه حدود ۲۲ میلیون تن مواد معدنی از بندرشهیدرجایی صادر می‌شود.

این اقدام در راستای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است که در روش‌های سنتی تخلیه و بارگیری و موارد عملیاتی وجود دارد. همچنین به جهت کاهش خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی، جاده، اسکله، پل و مسیرهای تردد کامیون‌ها جایه جایی کالا از طریق ریل و به‌صورت مکانیزه با حداقل آلودگی همراه است و بدین ترتیب می‌توان در راستای ایجاد یک بندر سبز گام برداشت.

علاوه بر این حدود یک سالی است که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه گردشگری و مسافری دریایی ورود کرده است و در این زمینه اقداماتی مدنظر قرارگرفته است که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این سازمان است و از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تامین شناور، اماکن رفاهی، احداث مارینا و خرید کشتی کروز تسهیلات لازم به متقاضیان ارائه می‌شود.

در بحث بنادر هوشمند که اخیرا درباره آن صحبت می‌شود چه اقدام‌های صورت گرفته است؟

در جهت وارد شدن به مقوله بنادر هوشمند موضوعات نرم‌افزاری نیز مدنظر قرارگرفته است و در مسیری حرکت می‌کنیم که تقریبا مراجعه مشتریان به صفر برسد. اجرای امور مسائل مربوط به صدور مجوز فعالیت، نحوه به‌کارگیری کالای مصرفی، مواد اولیه، ماشین‌آلات، تاسیسات، شماره‌گذاری وسایل نقلیه و مواردی ازاین‌دست در مسیر نرم‌افزاری قرارگرفته است و مواردی ازجمله ثبت شرکت یا شعب نمایندگی داخلی و خارجی در مناطق ویژه در حال آماده شدن است تا به‌صورت نرم‌افزاری دنبال شود.

سازمان بنادر و دریانوردی در بنادر کشور پذیرای سرمایه‌گذاران است و هیچ‌گونه ممانعتی برای حضور و فعالیت آن‌ها وجود ندارد. به گفته خود متقاضیان نیز سازمان بنادر و دریانوردی جزو کارفرمایان سهل گیر در امر سرمایه‌گذاری است و تقریبا هیچ مانعی برای جذب سرمایه ندارد و با نگاه برد-برد به مسئله نگاه می‌کند. درعین‌حال تأکید این سازمان بر اهلیت سرمایه‌گذار بسیار حائز اهمیت است تا بتوان ترافیک بار بنادر را افزایش داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.