| کد خبر: 167132 |

◄ پیش‌نویس پروتکل همکاری ایمنی دریانوردی دریای خزر اجرایی می‌شود

صبح امروز سومین نشست تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در تهران آغاز شد.

تین نیوز

صبح امروز سومین نشست تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان در تهران آغاز شد.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ابتدای این نشست گفت: پروتکل همکاری تأمین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر درصورت تصویب همه کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوبی را فراهم می‌کند که به‌موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را بسط و گسترش می‌دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  با تبریک به مناسبت سالگرد صدمین سال استقلال آذربایجان گفت: مردمان کشورهای دوست و برادر کشورهای حاشیه دریای خزر با تمدنی دیرینه و روابطی عمیق با یکدیگر سالیان دراز در صلح و صفا زندگی کرده‌اند.

حق‌شناس گفت: دریای خزر که توسط پنج کشور آذربایجان، روسیه، ایران، ترکمنستان و قزاقستان احاطه‌ شده است با قرارگیری در مسیر خط ترانزیت شمال–جنوب و مسیرهای دریایی متعدد و حجم وسیع تردد دریایی از منظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی از ویژگی‌های قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است که خوشبختانه همه کشورهای حاشیه دریای خزر به آن واقف هستند.

به گفته او عدم تعیین رژیم حقوقی که بحث آن در دستور کار دولت‌ها قرار دارد، نمی‌تواند مانع از همکاری کشورهای منطقه در زمین ایمنی، امنیت و حفظ محیط‌زیست دریایی شود چراکه این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردارند و نمی‌توان از کنار آن‌ها به‌سادگی گذشت.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: امروز ما پنج کشور در کنار هم جمع شدیم تا در مسیر ایمنی، امنیت و حفظ محیط‌زیست دریایی گام برداریم و اراده مشترکی که همه کشورهای منطقه را در این نشست جمع کرده همانند دو اجلاس گذشته که در ترکمنستان برگزار شد قابل‌تقدیر است.

او با اشاره به اینکه اجلاس فوق فرصتی را برای همکاری بیشتر فراهم کرده است، گفت: در پی انعقاد موافقت‌نامه همکاری در زمینهٔ امنیت در دریای خزر در بیست‌وهشت نوامبر ۲۰۱۰ در شهر باکوی آذربایجان بین کشورهای حاشیه دریای خزر، اولین پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینهٔ ایمنی دریانوردی، مقدماتش فراهم شد و نهایتاً ۱۷، ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ این پیش‌نویس تهیه شد.

حق‌شناس ادامه داد: متعاقباً در اجلاس دوم که در ۱۵ و ۱۶ مارس ۲۰۱۷ در کشور ترکمنستان برگزار شد، متن پیش‌نویس با ۹ ماده تدوین شد ولیکن هنوز مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرارنگرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: این پروتکل همکاری در صورت تصویب همه کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوبی را فراهم می‌کند که به‌موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط‌زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را بسط و گسترش می‌دهد.

حق‌شناس اظهار امیدواری کرد تا امضا و اجرایی شدن این پروتکل در اولین فرصت ممکن، به اهم زمینه‌های همکاری که در ماده ۳ پیش‌نویس به آنها اشاره‌شده است، منجر شود.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر، ماده۳ پیش‌نویس در برگیرنده این موارد است: ارائه اطلاعات درخصوص مقررات ملی کشورهای همسایه در خزر در زمینهٔ تأمین ایمن دریای خزر، تبادل تجربه و مساعدت در آموزش و افزایش تخصص کارکنان مسئول کنترل و نظارت دولتی حمل‌ونقل دریایی کشور صاحب‌بندر، بهسازی مکانیسم‌های همکاری درزمینهٔ کنترل کشتی توسط کشورهای صاحب‌بندر، تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم‌نامه درخصوص کنترل کشتی‌ها توسط کشور بندر در دریای خزر و همچنین بهسازی مکانیزه درخصوص تعامل طرف‌ها در مسائل تجسس و نجات  در دریا.

او خاطرنشان کرد: از این نشست انتظار می‌رود ضمن نگاه به متن پیش‌نویس پروتکل باهدف نهایی سازی و فراهم‌سازی جهت امضا، بررسی و تفاهم درخصوص لیست کنوانسیون‌های مصوب IMO و حیطه اجرای قوانین آنها در دریای خزر و کار بر روی پیش‌نویس تفاهم‌نامه کنترل و بازرسی است که توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و برای دولت‌های ساحلی جهت ملاحظه ارسال‌ شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این پروتکل در راستای همان کارگروه‌های کاری فنی-تخصصی است که در پیش‌نویس موردتوجه و تأکید قرار گرفت.

طبق قوانین IMO، در آب‌های محصور بین چند کشور درصورتی قوانین بین‌المللی اجرایی می‌شوند که مورد تأیید تمام کشورهای حاشیه‌ای باشد. به همین دلیل سال‌ها است که ایران و روسیه درصدد جلب موافقت سه کشور دیگر حاشیه بزرگ‌ترین دریاچه جهان برای تدوین یک موافقت‌نامه جامع ایمنی و محیط‌زیستی در دریای خزر هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.