| کد خبر: 159014 |

حسن زاده مطرح کرد؛

سهم موضوعات دریایی از کتب درسی افزایش یابد

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تحقق امنیت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در گرو اولویت رویکرد دریا پایه در کتب درسی و سیاست گذاری‌های کلان آن است.

تین نیوز

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تحقق امنیت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در گرو اولویت رویکرد دریا پایه در کتب درسی و سیاست گذاری‌های کلان آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده؛ رئیس شورای سیاستگذاری همایش ملی "آموزش جغرافیا در مدارس با رویکرد دریاپایه"، با اشاره به برگزاری اولین همایش جغرافیای دریایی دانش آموزی در سالن همایش‌های سازمان بنادر گفت: دسترسی به دریا امتیاز ویژه‌ای برای هر کشوری محسوب می‌شود و از این حیث کشور ایران با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز آبی اعم از ساحل، جزایر، رود‌ها و آبراه‌ها از موقعیت منحصر بفردی برخوردار است.

وی افزود: دریا برای کشور‌های ساحلی ارزش‌های متعددی از جمله ارزش اقتصادی، شغلی، ژئوپولتیکی، سیاسی و نظامی، تربیتی و آموزشی ایجاد می‌کند و کمتر حوزه‌ای می‌توان یافت که این گستره از ارزش‌ها را به صورت یکجا ایجاد کند و ما به عنوان یک کشور دریایی امکان استفاده از این امکانات را داریم.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: مطالعات مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و آموزش و پروش در خصوص سهم موضوعات دریایی در کتب درسی در کشور‌های مختلف، نشان داد کشور‌های انگلیس، فرانسه، پرتغال، هلند و اسپانیا بیش از کشور‌های دیگر به این مساله اهمیت داده اند که همگی در دوره‌هایی با محوریت دریا، قدرت‌های استعماری بوده اند و محوریت توسعه و قدرت خود را دانش دریایی می‌دانند و بر انتقال آن به نسل‌های بعدی اصرار دارند.

وی ادامه داد: کشور‌های ژاپن، یونان، ایتالیا، سوئد، نروژ، دانمارک، آمریکا و کانادا نیز، آموزش دریامحور را اولویت نظام آموزشی خود قرار داده اند و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده اند.

حسن زاده با اشاره به مطالعه سهم دریا از کتب درسی داخلی عنوان کرد: متاسفانه سهم دریا طبق مطالعه کتب سال ۹۲ بسیار ناچیز و عموما کمتر از یک درصد است که هیچ تناسبی با سهم ۳۰ درصدی دریا از مرز‌های کشور ندارد. خوشبختانه مسئولین نظام آموزشی کشور با اطلاع از این وضعیت، در حال اصلاح این رویکرد‌ها هستند.

وی افزود: وابستگی به درآمد‌های نفتی باعث آسیب پذیری کشور می‌شود و اگر بخواهیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، امنیت معیشت مردم را تامین کنیم جایگزین و مکملی مناسب‌تر از دریا نداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.