| کد خبر: 136500 |

مدیرکل مهندسی سواحل وبنادر؛

◄ 25 کیلومتر از سواحل مازندران آزادسازی شد

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر در حال فعالیت است گفت: در نتیجه فعالیت این کارگروه و همکاری نزدیک دستگاه‌های مرتبط 25 کیلومتر از سواحل استان مازندران آزادسازی شده است.

تین نیوز

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر در حال فعالیت است گفت: در نتیجه فعالیت این کارگروه و همکاری نزدیک دستگاه‌های مرتبط 25 کیلومتر از سواحل استان مازندران آزادسازی شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدرضا الهیار در گفتگو با این شبکه خبری با اشاره به فعالیت این کاگروه تاکید کرد: کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر یکی از کارگروه‌هایی است که در حال حاضر فعال است و بر اساس طرح جامع امنیت مرزها که مصوبه شورای عالی امنیت ملی را نیز دارد کار می‌کند.

او افزود: مسئولیت این کارگروه بر عهده سازمان بنادر ودریانوردی گذاشته شده و مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز بر آن تاکید کرده است. نمایندگان تام‌الاختیار همه سازمان‌های مرتبط با دریا و سواحل از نیروی انتظامی، قوه قضاییه و صداوسیما در آن حضور دارند که عمدتا هم در سطح مدیرکل هستند.

شرایط بحرانی سواحل مازندران

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه مازندران شرایط حادی دارد گفت: تجاوز به حریم در سواحل مازندران بسیار زیاد بود. از همین رو جلسات متعددی برگزار و تصمیمات خوبی هم گرفته شد که سبب کاهش چشمگیر این امر شد.

او تاکید کرد: در واقع پس این اقدامات تخریب سواحل در استان مازندران متوقف شد و آنهایی هم که وارد حریم ساحل شده بودند در بسیاری از موارد پیش از صدور حکم به شکل داوطلبانه عقب‌نشینی کردند و نتیجه آنکه 25 کیلومتر از سواحل نوشهر آزاد شد.

الهیار با اشاره به اینکه توافق‌هایی برای پیشگیری از ساخت‌وساز در سواحل انجام شده تصریح کرد: یکی از مصوبات این بود که هر مجموعه‌ای که قصد تخریب ساحل را دارد یا مجوزهای لازم را برای ساخت‌وساز در حریم سوحل کسب نکرده، هیچ دستگاهی به آنها تسهیلاتی مانند وام، بیمه یا آب و برق را ندهد.

او تصریح کرد: بیشترین تخریب سواحل در استان مازندران بوده و در واقع این استان شرایط حادتری دارد. برای همین هم به سرعت روی ان متمرکز شدیم و کار را شروع کردیم.

الهیار درباره روند آزادسازی حریم سواحل نیز گفت: در بسیاری موارد بر اساس شکایت سازمان بنادر حکم تخریب بنا گرفته شده و البته تعداد بیشتری نیز بر اساس این روند خود افراد داوطلبانه اقدام به تخریب کردند.

او تاکید کرد: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی برای آنکه نشان دهد تا چه حد در این قضیه راسخ است ابتدا از خودش شروع کرد و مجموعه آموزشی را که در کلارآباد داشت تخریب کرد.

تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بنادر و سازمان جنگل‌های استان مازندران برای حفظ حریم در مقابل ساخت‌وسازها امضا شد. هدف اصلی‌ این تفاهم‌نامه حفظ مالکیت دولت و در واقع دسترسی آسان مردم به سواحل و استقرار طرح مدیریت یکپارچه سواحل کشور است.

اختصاص بودجه برای نجات خلیج گرگان

الهیار همچنین از تلاش برای نجات خلیج میانکاله خبر داد و گفت: یکی از دیگر از موارد خلیج گرگان بود که مشکلاتی در زمینه عقب‌نشینی آب داشت و پیامدهای مختلفی را به دنبال داشت. در این زمینه نیز مفصل بحث شد. کمیته احیا و نجات خلیج میانکاله تشکیل شد و الان فعال است و حتی بودجه آن نیز اختصاص یافته است.

حفاظت از سواحل گیلان جدی‌تر خواهد شد

این مقام مسئول از همکاری این کارگروه و شورای احقاق حقوق بیت‌المال خبر داد و  تاکید کرد: بر این اساس جلساتی در استا‌ن‌های مازندران و هرمزگان داشتیم و به زودی جلسه‌ای را هم در استان گیلان خواهیم داشت.

الهیار گفت: در مازندران پیشرفت‌ها به دلیل هماهنگی میان دستگاه‌ها بسیار عالی بود و نتایجش را هم دیدیم. امیدواریم در استان گیلان هم برای احیا و جلوگیری از تخریب تالاب انزلی شاهد این وفاق باشیم.

او با اشاره به اهمیت تالاب انزلی در استان گیلان نیز گفت: با توجه به مشکلات و موانعی که عمدتا حول‌وحوش عقب‌نشینی آب دریای خزر و آلودگی تالاب انزلی وجود داشت و ممکن بود مشکلاتی را ایجاد کند، این موضوع هم در دستور کار قرار گرفت و قرار شد جلسه بعد در استان گیلان با حضور استاندار و مسئولان این استان و اعضای کارگروه برگزار شود.

الهیار تاکید کرد: قرار است همه دستگاه‌ها متولی گزارش کارشان را بدهند و مشکلات و موانع را بگویند تا به یک تصمیم درست برسیم.  یکی از اهداف کارگروه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و رفع موانع پیش‌روی توسعه پایدار سواحل است است. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.