| کد خبر: 27190 |

تردد تانکرهای حاوی مواد سوختی کابوس محیط زیست کردستان / واژگونی تانکر حاوی مازوت در سنندج

تین نیوز | داستان تردد تانكرهای حاوی مواد سوختی در جاده های استان كردستان و واژگون شدن آنها به كابوس اصلی آلودگی های زیست محیطی در این استان تبدیل شده و علیرغم هشدارهای مختلف در خصوص ساماندهی این حوادث متاسفانه تاكنون اقدامی عملی در این بخش صورت نگرفته است.
 
داستان تردد تانكرهای حاوی مواد سوختی در جاده های استان كردستان و واژگون شدن آنها یكی از چالش های اصلی در این استان به شمار می رود كه متاسفانه علیرغم هشدارهای صورت گرفته تاكنون اقدامی در راستای ساماندهی این موضوع صورت نگرفته است.
 
وضعیت نامناسب جاده های كردستان از یك سو و نبود نظارت های لازم از سوی دیگر باعث شده است تا تردد این تانكرهای مواد سوختی در جاده های استان به كابوس اصلی برای آلودگی های محیط زیست تبدیل شود، چرا كه هر چند مدت یك بار خبر واژگونی یكی از این تانكرها در جاده های كردستان منتشر و موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد می كند.
 
هر چند كه در گذشته تنها تانكرهای حاوی مواد سوختی شركت های داخلی در جاده های استان كردستان تردد می كردند ولی متاسفانه چند سالی است و با رسمی شدن مرز باشماق مریوان داستان تردد تانكرهای عراقی به ویژه در جاده مریوان – سنندج آغاز شده است و وضعیت نامناسب این جاده از یك سو و همچنین وجود پیچ های خطرناك از سوی دیگر باعث شده است كه میزان واژگونی ها در این بخش افزایش یابد.
 
نگرانی مردم كردستان از ادامه واژگونی تانكرهای حاوی مواد سوختی
شمار واژگونی تانكرهای حاوی مواد سوختی در كردستان مشخص نیست ولی در طول چند سال اخیر بارها این داستان تكرار شده و حتی پلیس راه استان نیز در چندین نوبت از بی تفاوتی مسئولان استانی و كشوری در این خصوص انتقاد كرده است ولی متاسفانه هر بار این موضوع فراموش می شود تا حادثه دیگر اتفاق افتاده و با پیگیری رسانه ها مسئولان مجبور به پاسخگویی شوند.
 
هنور مردم سنندج خاطره تلخ واژگونی تانكر پشت سد قشلاق سنندج در حدود بیش از یك دهه قبل را از یاد نبرده اند كه متاسفانه بار دیگر شامگاه یكشنبه تانكر حاوی مازوت در همین محل واژگون شد و بار دیگر زنگ خطر تردد این گونه وسائل نقلیه و همچنین وضعیت نامناسب جاده های استان را به صدا درآورد.
 
بر اساس اعلام فرمانده پلیس راه كردستان در خصوص چگونگی وقوع حادثه شب گذشته در سنندج، یک تانکر ایرانی حامل مازوت بعد از ظهر یكشنبه در نزدیکی سد وحدت (قشلاق) سنندج واژگون شد.
 
رمضان نادری با اشاره به چگونگی وقوع این حادثه و با ذكر جزئیات بیشتر بیان كرد: این تانکر از مرز تمرچین استان آذربایجان غربی به مقصد بندر امام خمینی(ره) در حرکت بود که در جاده نزدیک سد وحدت سنندج واژگون شد.
 
وی با اشاره به ممنوعیتی که برای تانکرهای عبوری از این جاده تعیین شده است، گفت: این ممنوعیت تنها برای تانکرهای حامل مواد شیمیایی و خطرناک اعمال می شود و شامل سایر تانکرهای عبوری شامل این ممنوعیت نمی شود.
 
اجازه ورود مواد سوختی به داخل آب شست سد قشلاق سنندج داده نشد
در همین حال مدیر كل حفاظت محیط زیست كردستان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت این حادثه افزود: با توجه به اینكه یك تیم نظارتی اداره كل حفاظت محیط زیست از مسیر بیجار – سنندج در حال حركت بود خوشبختانه تنها با فاصله ای 10 دقیقه از زمان وقوع حادثه به محل مورد نظر می رسد و اقدامات كنترلی در این زمینه آغاز می شود.
 
عبدالوحید ریاضی فر بیان كرد: با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته و در فاصله كم تیم محیط زیست استان نیز به محل حادثه اعزام شد و پس از آن نیز شركت مربوطه كه وظیفه پاكسازی را بر عهده دارد كارهای كنترلی خود را در این محل آغاز كرد.
 
وی با اشاره به حضور نیروهای راهداری، پایانه ها و همچنین پلیس راه در محل حادثه گفت: خوشبختانه همت جمعی در این خصوص شكل گرفت و با توجه به خشك بودن بستر رودخانه اجازه ورود مواد سوختی به داخل آب پشت سد داده نشد.
 
مدیر كل حفاظت محیط زیست استان كردستان یادآور شد: تقریبا می توان گفت كه با تلاش های صورت گرفته تا ساعت 22:30 دقیقه شب گذشته تمامی اقدامات مورد نیاز در این بخش صورت گرفت و هم اكنون نیز قرار است كه خاك های آلوده شده در محل وقوع حادثه نیز از این محل جابجا شود.
 
وی با بیان اینكه خوشبختانه تا این لحظه اجازه ورود مواد سوختی به آب پشت سد داده نشده است، عنوان كرد: تلاش می شود كه با جابجایی خاك های آلوده شده زمینه برای مدیریت هر چه بهتر این حادثه فراهم شود و مردم سنندج مطمئن باشند كه این موضوع به صورت ویژه و در نهایت با دقت دنبال و پیگیری می شود.
 
مدیر كل حفاظت محیط زیست كردستان در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ریزی های كوتاه مدت و بلند مدت در راستای مقابله عملی با وقوع این گونه حوادث اظهار داشت: محیط زیست به تنهایی در این بخش نمی تواند ورود پیدا كند و باید یك همت جمعی و با حضور دستگاه ها و ادارات مسئول در این حوزه یك برنامه كلی در دستور كار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ما در سطح استان شاهد تردد تانكرهای مواد سوختی و نفتی داخلی و خارجی هستیم و به هیچ عنوان جاده های استان نیز ظرفیت این میزان تردد را ندارند و به همین دلیل لازم است كه در راستای مدیریت موضوع برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی اقدامات اساسی صورت گیرد.
 
ریاضی فر گفت: اداره كل حفاظت محیط زیست با اولویت بررسی موضوع تردد تانكرهای مواد سوختی در سطح جاده های استان به ویژه مریوان – سنندج جلسه ای را در این خصوص برگزار كرده است و انتظار می رود كه با همكاری سایر مسئولان ادارات و سازمان های دولتی در این زمینه شاهد اقدامات عملی تری باشیم.
 
وی افزود: باید در كوتاه مدت با نظارت بیشتر زمینه برای كاهش وقوع حادثه فراهم شود و در طولانی مدت نیز باید با تخصیص اعتبار مورد نیاز شرایط برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و جاده ای استان كردستان فراهم شود تا دیگر شاهد وقوع این گونه حوادث دلخراش نباشیم.
 
هر چند كه تاكنون نیز بارها در خصوص داستان واژگونی تانكرهای حاوی مواد سوختی و آسیب های این گوه حوادث كه به محیط زیست و آلودگی آب های سطحی كردستان وارد می كنند، هشدارهای مختلف صورت گرفته است ولی متاسفانه مسئولان در این زمینه نه تنها اقدام عملی را در دستور كار قرار نداده اند كه در این زمینه سكوت را بر پاسخگویی به افكار عمومی ترجیح می دهند.
 
بی توجهی به این موضوع می تواند در آینده و در صورت وقوع حادثه ای دیگر همچون حادثه واژگونی تانكر پشت سد قشلاق باعث موجی از نگرانی و اضطراب را در بین مردم ایجاد كند كه بدون شك باید نه تنها مدیران ارشد استان كه حتی مدیران كشوری و حتی نمایندگان مردم كردستان در مجلس شورای اسلامی به آن توجهی جدی داشته باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.