بازدید سایت : ۷۲۶۰۷
| کد خبر ۲۹۸۴۳۸
کپی شد

مرز هوایی دزفول تصویب شد! ؛ فرودگاه دزفول در انتظار بین المللی شدن پرواز یا تعدیل نیرو

مرز هوایی دزفول تصویب شد!! خبری که دوم خرداد سال ۱۴۰۲ از طرف فرماندار دزفول اعلام و موجی از شادی در بین مردم دزفول به ویژه کشاورزان و صنعتگران ایجاد کرد.

مرز هوایی دزفول تصویب شد! ؛ فرودگاه دزفول در انتظار بین المللی شدن پرواز یا تعدیل نیرو
تین نیوز |

 ۲ سال از تصویب مرز هوایی دزفول و وعده بین المللی شدن فرودگاه این شهر می گذرد، اما نه تنها پرواز خارجی ای برقرار نشده بلکه کاهش پروازها، افزایش بی ضابطه قیمت بلیت و احتمال تعدیل نیرو، شرایط نگران کننده ای برای فرودگاه دزفول رقم زده است؛ شرایطی که صدای کارکنان را درآورده و انتظارها برای تحقق وعده ها را بیشتر کرده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرز هوایی دزفول تصویب شد!! خبری که دوم خرداد سال ۱۴۰۲ از طرف فرماندار دزفول اعلام و موجی از شادی در بین مردم دزفول به ویژه کشاورزان و صنعتگران ایجاد کرد.

پیش از این؛ علیرضا خردمند، فرماندار ویژه دزفول اعلام کرده بود که طی نشستی در وزارت کشور، موضوع مرز هوایی دزفول تصویب شده و باید به تأیید نهایی هیأت دولت برسد.

به گفته وی، این نشست سنگینی که با حضور مخالفانی برگزار شد، در نهایت با رأی مثبت چهار به سه اعضای جلسه، تصویب شد. او ابراز امیدواری کرد با کارگروهی که در این خصوص تشکیل شده، نظر هیأت دولت نیز مثبت و ابلاغ شود.

فرماندار ویژه دزفول ادامه داد: با این اتفاق، فرودگاه دزفول بین المللی خواهد شد و پروازهای خارجی و صادرات نیز با افتتاح کامل گمرک برقرار می شود. البته مقدمات و زیرساخت های لازم از جمله برقراری کامل گمرک، ارتقای ترمینال مسافربری و ایجاد ترمینال باری باید فراهم شود تا فرودگاه دزفول توانایی انجام پروازهای بین المللی را داشته باشد.

چند ماه بعد در ۱۴ آبان همان سال، فرماندار دزفول اعلام کرد: فرودگاه دزفول با تصویب هیات وزیران به عنوان فرودگاه مجاز برای ورود و خروج کالا و مسافر بین المللی تعیین شد.

وی افزود: این مصوبه هیأت وزیران برای اجرا توسط معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی و امور خارجه ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، هفتم آذرماه سال ۱۴۰۲, نماینده وقت مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اعلام کرد: عملیاتی شدن مرز هوایی دزفول منوط به ایجاد زیرساخت ها است.

سید احمد آوایی در این نشست اظهار کرد: در برخی فصول، شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی شهرستان دزفول هستیم که به دلیل نبود بازار یا دفن می شوند و یا به خوراک دام تبدیل می گردند. از همین رو راه اندازی مرز هوایی فرودگاه دزفول به طور جدی پیگیری شده است.

وی با اظهار تأسف از کارشکنی ها و همکاری نکردن برخی مسئولان در راه اندازی مرز هوایی دزفول، ادامه داد: در نهایت با پیگیری های فراوان، مصوبه هیأت دولت برای مرز هوایی اخذ شد، اما عملیاتی شدن آن نیازمند ایجاد زیرساخت هایی نظیر استقرار گمرک، اداره گذرنامه، دستگاه های «X-RAY» و سامانه ناوبری «Aye less» در شهرستان دزفول است که پیگیری هایی در این زمینه در حال انجام است.

وی عملیاتی شدن مرز هوایی را در رشد و توسعه منطقه اثرگذار دانست و افزود: ترمینال جدید برای پروازهای خارجی باید هشت هکتار زمین در اختیار داشته باشد.

آوایی گفت: در حال حاضر زمان رسیدن محصولات کشاورزی دزفول به روسیه ۱۲ روز است که در این مدت، حدود ۳۰ درصد محصول از بین می رود.

از آنجایی که توسعه فرودگاه به عنوان یکی از مولفه های ضروری در پیشرفت و توسعه در جامعه کنونی مطرح است، پیشرفت و توسعه دزفول به ویژه پیشرفت وضعیت کشاورزی و صنعت که پایه اصلی اقتصاد این شهرستان را تشکیل می دهند نیز به توسعه فرودگاه وابسته است.

فرودگاهی که ۲ سال پیش قرار بود بین المللی شود و محصولات کشاورزی تولید دزفول و شهرهای همجوار را به کشورهای دیگر صادر کند، اکنون حال خوشی ندارد و نه تنها پروازهای بین المللی برقرار نشده، بلکه تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به حدود ۹ پرواز رسیده است.

این روزها حال کارکنان فرودگاه دزفول نیز خوش نیست و زمزمه هایی از اخراج، تعدیل نیرو یا کاهش همکاری با آن ها به گوش می رسد.

یکی از کارکنان فرودگاه دزفول به نمایندگی از دیگر کارکنان ضمن تماس با خبرنگار ایرنا، با ابراز نگرانی از وضعیت ایجادشده گفت: از هفته گذشته اعلام شده به علت کاهش پروازهای فرودگاه دزفول، قرار است نیروها تعدیل شوند؛ اما پس از رایزنی های فراوان، اعلام شد نوع همکاری تغییر یافته و قرار است کارکنان به صورت شیفتی و نیم ماهه در فرودگاه خدمت کنند و حقوق نیز بر اساس کار انجام شده پرداخت شود.

یکی دیگر از کارکنان فرودگاه دزفول که خواست نامی از وی برده نشود نیز گفت: در صورت عملی شدن این تصمیمات زندگی من و سایر همکارانم با سابقه بالا دچار مشکل خواهد شد زیرا طبق گفته ها حقوق نیز نصف خواهد شد این در حالی است که در شرایط پرالتهاب کنونی که منتظر افزایش حقوق بودیم مبلغ دریافتی نصف خواهد شد.

یکی دیگر از کارکنان فرودگاه دزفول نیز ادامه داد: چنین خبری موجی از نگرانی بین همکاران ایجاد کرده است زیرا با چنین تصمیمی زندگی ما نابود خواهد شد ضمن اینکه فرصت شغلی دیگری نیز وجود ندارد که تغییر شغل دهیم.

وی افزود: اول امسال قراردادی ۶ ماهه با کارکنان فرودگاه دزفول بسته شد ولی با وجود مشکلات ایجاد شده، اخیرا قراردادی سه ماهه نیز تنظیم و به امضای کارکنان رسیده تا در پایان خردادماه، امکان قطع همکاری وجود داشته باشد؛ این موضوع نگرانی مضاعفی بین همکاران ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه شرکت «عقاب عسلویه» به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده دو منظوره از فرودگاه های نظامی، مدیریت پروازهای فرودگاه دزفول را بر عهده دارد، خبرنگار ایرنا مصاحبه ای با مدیرعامل این شرکت ترتیب داد.

اخراج یا تعدیل نیرو در فرودگاه دزفول در حال حاضر صحت ندارد

خلبان مسعود روزخوش، مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه، گفت: اخراج یا تعدیل نیروهای فرودگاه دزفول در حال حاضر صحت ندارد، ولی با توجه به مدت قراردادهایی که با نیروها بسته شده، کارفرما می تواند پس از پایان قرارداد، طبق قانون نسبت به ادامه یا خاتمه همکاری اقدام کند.

تابع قوانین اداره کار هستیم

وی با بیان اینکه تابع قوانین اداره کار هستیم، افزود: به علت کاهش پروازها و هزینه های فراوان، ممکن است برخی قراردادها پایان یابد یا نیروها شیفت بندی شوند.

هیچ کدام از وعده های مسوولان در خصوص توسعه فرودگاه دزفول عملی نشد

مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه با انتقاد از عملیاتی نشدن قول ها و مصوبات مربوط به فرودگاه دزفول گفت: استاندار خوزستان، فرماندار و نماینده دزفول که ۲ سال پیش تعهداتی داده بودند، هیچ کدام به وعده های خود عمل نکردند. اگر زیرساخت ها فراهم و پروازهای این فرودگاه افزایش می یافت، چنین مشکلاتی پیش نمی آمد.

امیر روزخوش اضافه کرد: با توجه به اینکه سالن پروازهای داخلی و خارجی باید مجزا باشد، سید احمد آوایی، نماینده وقت دزفول در مجلس شورای اسلامی، تقاضای هشت هکتار زمین از نیروی هوایی کرد تا سالن موردنظر ساخته شود.

وی ادامه داد: زمین موردنظر تأمین شد، ولی هیچ اقدامی در این مدت انجام نشده و در واقع هیچ کدام از وعده ها عملیاتی نشده است.

ظرفیت ها برای تامین زیرساختهای فرودگاه دزفول فراهم است

مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه تصریح کرد: ظرفیت هایی برای تأمین زیرساخت های فرودگاه دزفول وجود دارد و باید این زیرساخت ها فراهم شود تا شاهد افزایش پروازها و برقراری پروازهای خارجی باشیم.

علاوه بر مشکلات مطرح شده، افزایش نامتعارف قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای فرودگاه دزفول یکی از دلایلی است که موجب کاهش استقبال مسافران شده است. به طوری که هر بلیت یک طرفه از دزفول به تهران با مبلغ حدود ۲۷ میلیون ریال و گاه بیشتر به فروش می رسد و ظاهراً هیچ نظارتی بر قیمت های تعیین شده از سوی شرکت های هواپیمایی وجود ندارد.

موضوع توسط خبرنگار ایرنا از فرماندار دزفول نیز پیگیری شد.

موردی مبنی بر اخراج رسمی نیروهای فرودگاه دزفول دریافت نشده است

علیرضا خردمند گفت: هنوز به صورت رسمی، موردی مبنی بر اخراج یا تعدیل نیروهای فرودگاه دزفول اعلام نشده، ولی زمزمه هایی وجود دارد.

بالا بودن هزینه ها مشکلاتی برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده است

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده، بالا بودن هزینه ها مشکلاتی برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده که پیگیری های لازم برای رفع آن ها در حال انجام است.

فرماندار دزفول تأکید کرد: به دنبال راهکارهایی برای تأمین هزینه های فرودگاه هستیم تا شاهد تعدیل نیرو در این فرودگاه نباشیم.

وی افزود: جابجایی مالی و تأمین هزینه ها امری زمان بر است، اما پیگیری های لازم در دست انجام است.

پیگیری ها برای حل مشکل فرودگاه دزفول در حال انجام است

عباس پاپی زاده، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز از انجام پیگیری هایی برای حل مشکلات فرودگاه خبر داد و گفت: در صورت کسب نتیجه، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

آنچه محرز است، مشکلات حل نشده و تأمین نشدن زیرساخت های لازم و بی توجهی به مصوبات پیشین، وضعیت نابسامانی را برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده است. انتظار می رود مسئولان نسبت به تعهداتی که در زمان مسئولیت خود یا مسئولان پیشین داده شده و اجرای آن ها می تواند موجبات توسعه شهرستان را فراهم کند، متعهد باشند و به جای فرافکنی، به دنبال رفع مشکلات باشند.

ایجاد نگرانی در میان حدود ۵۰ نفر از کارکنان فرودگاه دزفول در حالی است که مقام معظم رهبری طی سال های اخیر بارها بر اهمیت اشتغال زایی، حل مشکلات جوانان و فراهم کردن زمینه ازدواج تأکید داشته اند. ادامه این روند، می تواند به بیکاری و بروز مشکلات جدی برای این افراد و خانواده هایشان منجر شود.

به گزارش ایرنا، فرودگاه دزفول که به صورت رسمی با عنوان «فرودگاه دزفول (پایگاه چهارم شکاری وحدتی)» شناخته می شود، یکی از فرودگاه های نظامی-مردمی کشور است که در شمال استان خوزستان و در حریم شهر دزفول قرار دارد.

این فرودگاه با هدف نظامی و پشتیبانی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد و نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد. پایگاه چهارم شکاری وحدتی که یکی از مراکز کلیدی نیروی هوایی ارتش در دوران جنگ تحمیلی بود، هم اکنون نیز در این محل مستقر است.

فعالیت های مسافربری فرودگاه دزفول نیز به موازات کاربری نظامی آن، از دهه های گذشته آغاز شده و به صورت محدود ادامه داشته است. این فرودگاه دارای یک باند اصلی پروازی است و در مقاطع مختلف، پروازهای مسافری از دزفول به مقاصدی مانند تهران، مشهد و گاهی اصفهان و شیراز برقرار بوده است.

این فرودگاه تحت نظارت مشترک نیروی هوایی ارتش و شرکت فرودگاه های کشور فعالیت می کند و از نظر امنیتی و موقعیت جغرافیایی، یکی از نقاط مهم در شمال خوزستان به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.