| کد خبر: 257713 |

آغاز به کار عملیات متروی اهواز

شهردار اهواز از آغاز به کار عملیات مترو در این شهرستان خبر داد و گفت: ظرف مدت بسیار کوتاهی پروژه را تحویل خواهیم گرفت و کار پروژه قطار شهری را با پیمانکار جدید آغاز خواهیم کرد.

تین نیوز

شهردار اهواز از آغاز به کار عملیات مترو در این شهرستان خبر داد و گفت: ظرف مدت بسیار کوتاهی پروژه را تحویل خواهیم گرفت و کار پروژه قطار شهری را با پیمانکار جدید آغاز خواهیم کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، رضا امینی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهر اهواز سومین کلان شهر ایران از حیث مساحت و هشتمین کلان شهر از نظر جمعیت است؛ مساحت شهر اهواز قریب به ۲۰ هزار هکتار است که سه هزار هکتار مساحت آن معابر شهری است که روی آن آسفالت کشیده شده است.

وی بیان کرد: برای رفع بیش از ۵۰ درصد مشکلات اهواز به بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است؛ یکی از این مشکلات مترو است که پس از پیگیری های مکرر اکنون به نتیجه رسیده و حکمش صادر شده و ظرف مدت بسیار کوتاهی پروژه را تحویل خواهیم گرفت و کار پروژه قطار شهری را با پیمانکار جدید آغاز خواهیم کرد.

شهردار اهواز اضافه کرد: سالی که قطار شهری در اهواز شروع شد، ۵۰ درصد از هزینه انجام کار را دولت و بر اساس قانون جامع حمل و نقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی تقبل و از طریق انتشار اوراق مشارکت پرداخت کرده است.

امینی با بیان اینکه شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۳ از بانک بحرینی وام گرفته است، تصریح کرد: این وام حدود هفت میلیارد تومان بوده که برای آزادسازی خیابان نهج البلاغه گرفته شده که به مدت ۱۷ سال اقساطش پرداخت نشده بود، سال گذشته قصد تسویه اش را داشتیم که ادعای بانک ملت ۴۸۵ میلیارد تومان بود و اعلام کردند اگر تا اسفندماه پرداخت نشود، این مبلغ به عدد ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد؛ این امر از طریق مسئولان کشوری پیگیری و این وام با مبلغ ۱۴۹ میلیارد تومان تسویه حساب شد.

وی افزود: سال گذشته نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس گرفته شد و وزارت کشور برای سال آینده قول یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را داده است که در ۱۷ سال گذشته استفاده نشده است.

شهردار اهواز تصریح کرد: هم اکنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند؛ در این شهرداری امپراطوری پیمانکاران شکل گرفته بود که که حدود ۷۰۰ نفر از پیمانکاران را خارج کرده و در مجموعه دیگری به صورت ترک تشریفات قرارداد بستیم و آنها را ساماندهی کردیم.

امینی اضافه کرد: پیمانکار به جای اینکه ۱۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله، نظافت و رفت و روب داشته باشد، ۲۰ دستگاه داشت که آن هم تنها در ۲ منطقه کار می کرد.

وی با اشاره به دریافت مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان سهم عوارض آلایندگی مربوط به سال های ۹۳ تا ۹۶ بیان کرد: از مبلغ دریافتی ۴۷۰ میلیارد تومان برای پل شهید قربانی (مجاور دانشگاه شهید چمران)، ۳۵۰ میلیارد تومان برای تقاطع L۳۰۰ و L۴۰۰ پل شهید کجباف، ۳۲۰ میلیارد تومان برای هشت منطقه شهرداری با میانگین هر منطقه ۴۰ میلیارد تومان برای آسفالت هزینه شده است.

وی گفت: مطالبات شهرداری بابت عوارض آلایندگی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که باید تلاش کنیم تا آن را از دولت بگیریم.

لزوم آسفالت سازی ۱۰ میلیون متر مربع در اهواز

شهردار اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰ شهر اهواز به میزان ۳۶۰ هزار متر مربع آسفالت شده بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع رسید، همچنین در سه ماه نخست امسال نیز ۴۵۰ هزار متر مربع بوده است. مساحت معابر اهواز ۳۰ میلیون متر مربع است که ۱۰ میلیون متر مربع آن نیاز به آسفالت دارد و بر اساس حساب کارشناسی ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا در سه سال این کار انجام شود.

امینی از مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و تصریح کرد: از او قول ۵۰ هزار تن قیر رایگان گرفتیم که در سفر اخیر دولت به خوزستان ۳۰ هزار تن آن به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شد، یک هزار میلیارد تومان نیز بودجه شورای شهر کلان شهر اهواز مصوب کردند که در سال ۱۴۰۲ باید برای آسفالت هزینه شود.

وی افزود: قریب به یک هزار میلیارد تومان اعتبارات بانکی دریافت کرده یا در حال دریافت هستیم که از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به اتوبوسرانی اختصاص داده شده که با آن ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شد و اکنون ۴۲ دستگاه آن وارد شهر شده اند؛ ۴۰ میلیارد تومان در حوزه پسماند و ۵۰ میلیارد تومان هم برای سازمان خدمات موتوری بوده است.

شهردار اهواز عنوان کرد: زمانی که کارم را شروع کردم خدمات موتوری تنها یک دستگاه زباله داشت که در این مدت با بازسازی دستگاه های درون پارکینگ و انبارها تعداد آن را به ۴۰ دستگاه رسانده ایم، با وام گرفته شده به همین مقدار ماشین خریداری شده که ظرف ۲ ماه آینده کاربری آنها نصب و به حوزه خدمات موتوری اهواز اضافه می شوند.

اهواز به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

امینی گفت: کل اتوبوس های شهر اهواز ۸۰ دستگاه بود و بر اساس استانداردها به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس لازم است یعنی شهر اهواز نیاز به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دارد؛ در بخش تاکسیرانی باید حداقل ۶ هزار دستگاه در اهواز وجود داشته باشد که در حال حاضر یک هزار و ۹۰۰ دستگاه است و بیش از نیمی از آنها به جهت فرسودگی مناسب نیستند.

وی ادامه داد: ۵۰ دستگاه تاکسی ون به ارزش ۲۱ میلیارد تومان خریداری کرده ایم که ۱۱ دستگاه هفته گذشته وارد شهر شده و قول این را داده اند که مابقی هم به ترتیب وارد شهر شود.

شهردار اهواز با بیان اینکه ۶ هزار و ۳۶۳ دست فروش در بازارچه های غیررسمی اهواز در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: بزرگترین بازارچه غیررسمی، جمعه بازار بود که یک ماه گذشته به ضلع شرقی بهشت آباد رفتند، یک هزار و ۸۱۵ نفر آنها ساماندهی شدند؛ همچنین مقرر شده تا پایان سال جاری پنج بازارچه غیررسمی نادری، جمعه بازار، صدف، وردی مسجدسلیمان – اهواز و سه راه خرمشهر ساماندهی خواهند شد تا این منظر زشت شهری از بین رود.

امینی در خصوص بودجه شهرداری اهواز گفت: سال ۱۳۹۹ بودجه شهرداری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، سال ۱۴۰۰ مبلغ سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ مبلغ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

وی، سرانه فضای سبز شهر را ضعیف خواند و اظهار کرد: میزان سرانه فضای سبز شهر ۳.۲ شهرهای دیگر است و دلیلش این است که ۳۰ درصد فضای سبز اهواز شبکه آب خام دارد و مابقی آن با تانکر آبیاری می شود؛ شبکه آب خام فضای سبز شهر اهواز به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهرداری اهواز گفت: بر اساس آخرین و کمترین قیمتی که مشاوران برآورد کرده اند برای شبکه دفع آب های سطحی مبلغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا در زمان بارش ها آب های سطحی در شهر نماند.

امینی عنوان کرد: برای هفت ورودی شهر مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده تا بتوان آن را آبرومند کرد ولی اگر نمادهای، آیتم ها و المان های فرهنگی، صنایع، دفاع مقدس و ورزش را بخواهیم استفاده کنیم، بیش از هشت هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.