| کد خبر: 174438 |

◄ چرا عمر مفید خودرو در ایران کم‌تر از متوسط جهانی است؟

لزوماً هرکاری در کشور نباید با قوه قهریه همراه باشد. دیریازود خودروسازان باید با واقعیت تولیدات خود روبه‌رو شوند.

تین نیوز

ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران اعلام کرده بود که 50‌درصد از خودروهایی که به سن معاینه‌فنی نرسیده‌اند در معاینه‌فنی برتر «رد» شده‌اند. با اعلام این خبر دلیل این اتفاق  را از یکی از کارشناسان خبره کشورمان جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیرحسین کاکائی با ابراز خرسندی از اینکه مسئولان ستاد معاینه‌فنی به آمار دقیقی از شرایط خودروها در معاینه فنی دست پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: جای خوشحالی دارد که شهرداری تهران به این موضوع پرداخته و آمار دقیقی در این بخش ارائه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که نهادهای نظارتی و دولتی به بخش تحقیقات عمر خودرو ورود پیدا کنند، افزود: لزوما هرکاری در کشور نباید با قوه قهریه همراه باشد. دیر یا زود خودروسازان باید با واقعیت تولیدات خود روبه‌رو شوند.

عضوهیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه، در دنیا هیچ یک از دولت‌ها در برابر تخلفات ساخت خودرو سکوت نمی‌کنند، گفت: با اعلام تخلفات، خودروسازان ناگزیر از ارتقاء سطح کیفیت محصولات خود هستند و مردم نیز به موضوع کیفیت خودرو حساسیت بیش‌تری نشان می‌دهند.

کاکائی در ادامه به این موضوع پرداخت که خوشبختانه استاندارد ساخت خودرو جهانی و به تبع آن تولیدات ایرانی ارتقاء پیدا کرده و به همین دلیل است که تهران هنوز هم محل سکونت است، ابراز داشت: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که استاندارد اولیه خودرو و سیکل رانندگی در همین حد کفایت نمی‌کند و استانداردها باید براساس مدل رانندگی هر کشور تعریف شود.

به گفته وی، علت اصلی کاهش عمر مفید خودروهای ایرانی توقف‌های طولانی و در جا کار کردن خودور در ترافیک‌ است. در حالی که موتور برای در جا کار کردن طراحی و ساخته نمی‌شود. بنابراین موتور خودرو زودتر از زمان مقرر به سن فرسودگی می‌رسد. تهران به دو علت عجیب از عمر مفید خودرو می‌کاهد، یکی ترافیک و دیگری شیب تند شهر است که متاسفانه تاثیر خوبی بر وسایل نقلیه ندارد.

کارشناس صنعت خودرو کشورمان به مبحث مهم تولید انبوه خودروها پس از دریافت استاندارد موردی یک خودرو، اشاره کرد و افزود: به طور قطع در تولید انبوه خودرو، استانداردها به صورت کامل رعایت نشده هر چند که در سال‌های اخیر این موضوع در کارخانه‌های ساخت خودرو ایرانی در دست پیگیری است. کاستن از میزان آلایندگی خودروهای نو باید بیش از گذشته مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد.

وی به این نکته نیز پرداخت که هیچ تضمینی در جهان وجود ندارد که یک خودرو پس از پیمایش حدود 100 هزار کیلومتر به آلایندگی نرسد و خودروساز را در این‌باره مسئول دانست. به گفته وی نوع سوخت بر سلامت کاتالیست به شدت اثر می‌گذارد و کمتر کسی نیز به آن توجه می‌کند. برداشتن کاتالیست و عدم توجه به عمر مفید آن نیز می‌تواند از عمر مفید یک خودر پیش از رسیدن به سن معاینه‌فنی بکاهد.

کاکائی با بیان اینکه سنسورهای جدید مانع از برداشتن کاتالیست از روی خودرو می‌شود، گفت: باید از ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهرداری تهران به دلیل تحقیق بر روی این مهم سپاسگزار بود زیرا تا به امروز کسی به این موضوع نپرداخته بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عواملی چون سوخت، کاتالیست، شیب و ترافیک در کمتر از دو سال خودرو را به جایگاهی می‌رساند که قادر به عدم دریافت برگه معاینه‌فنی باشد، اظهار کرد: متاسفانه پاسخ این سوال مثبت است و تهران نیز با تمامی این عوامل درگیری مستقیم دارد. گاهی اوقات این عوامل عمر خودرو را به یک سال کاهش داده است.

کاکائی آمار 50 درصدی ستادمعاینه‌فنی خودروهای شهر تهران را مفید دانست و خاطرنشان کرد: اخیراً خودروهای دیزلی در اروپا با مشکل روبه‌رو شدند که دولت‌های آن‌ها با اعلام این موضوع هرچند که خودروساز را با مشکل مواجه کردند اما از اطلاع رسانی به مردم خودداری نکردند. باید مردم ایران هم بدانند خودرو نو همواره در همان سطح باقی نمی‌ماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.