| کد خبر: 197939 |

۵۱/۸ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی صادر شد

۱۸۴ هزار و ۸۰۰ تن کالای تولیدی خراسان شمالی به ارزش ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در نیمه نخست امسال به دیگر کشورها صادر شده است.

تین نیوز

۱۸۴ هزار و ۸۰۰ تن کالای تولیدی خراسان شمالی به ارزش ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در نیمه نخست امسال به دیگر کشورها صادر شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: میزان صدور کالا از استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی ۱۴/۳ درصد و به لحاظ وزنی ۲۲/۲ درصد کاهش داشته است.

امین قربانی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی استان در سال جاری محصولات پتروشیمی، پلاستیکی، فولادی و مواد غذایی بوده است.

وی افزود: در این مدت بیشترین صادرات استان معادل ۳۱ درصد آن به کشور افغانستان صادر شده است و مقصد ۲۶ درصد از کالاهای تولیدی استان نیز هند، ۸/۵ درصد چین و ۷/۹ درصد مالزی بوده است.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶/۶ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده است.

وی گفت: میزان صدور کالا از گمرک استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی ۵۸/۸ درصد و به لحاظ وزنی ۶۳/۲ درصد رشد داشته است که به کشورهای افعانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و هند صادر شده است.

قربانی درباره میزان صدور تولیدات مجتمع پتروشیمی خراسان گفت: در نیمه نخست امسال، میزان صدور محصولات پتروشیمی استان، به نسبت مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۱۰/۴ درصد رشد و از نظر ارزشی ۱۰.۸ درصد کاهش دارد.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: در این مدت ۱۷۱ هزار و ۴۰۰ تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از استان صادر شده است.

قربانی درباره میزان واردات کالا به استان نیز اظهار داشت: در این مدت دو هزار و ۳۰۰ تن کالا به ارزش ۱۴ میلیون دلار به استان وارد شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال به لحاظ ارزشی ۳۰/۳ درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۲۵/۲ درصد کاهش دارد.

به گفته سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، عمده کالاهای وارداتی به استان در این مدت لامپ روشنایی، کنتور گاز و برنج بوده که از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا و پاکستان منتقل شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال یازده هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در بخش کشاورزی ۳۹.۶ درصد، صنعت ۲۴/۳ درصد و خدمات ۳۶/۱ درصد است.

سهم اشتغال این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.