| کد خبر: 189347 |

۱۴ کیلومتر رودخانه خراسان شمالی لایروبی شد

این شرکت برای کاهش مخاطرات سیل، از ابتدای امسال ۱۴ کیلومتر از مسیل ها و رودخانه های استان را لایروبی و بازگشایی کرده است.

تین نیوز

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: این شرکت برای کاهش مخاطرات سیل، از ابتدای امسال ۱۴ کیلومتر از مسیل ها و رودخانه های استان را لایروبی و بازگشایی کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سیدعقیل مرتضوی اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای برای کاهش مخاطرات سیل، با همکاری و هم افزایی با نهادهای مختلف از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری ها و دهیاری ها نسبت به این امر اقدام کرده است.

وی افزود: در سال های گذشته هم نقشه برداری و مطالعه بازگشایی و لایروبی برخی رودخانه های استان انجام شده است.

مرتضوی گفت: امسال با مشارکت شهرداری بجنورد، نسبت به لایروبی و بازگشایی ۲.۵ کیلومتر از کال ملکش اقدام و لایروبی مسیل خندق در پایین دست پل جانبازان به طول ۲۰۰ متر انجام شده است و نیز لایروبی کال پسته به طول ۳ کیلومتر در محدوده پشت کشتارگاه و پل غیرهمسطح در خروجی بجنورد به سمت شیروان از دیگر اقدامات امسال است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: کانال هدایت سیلاب کال ملکش، شامل یک شاخه اصلی و ۲ شاخه فرعی است که ظرفیت عبور سیلاب با دبی حدود ۵۰ متر مکعب بر ثانیه را دارد.

۶۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان نیاز به بازگشایی و لایروبی دارد

مرتضوی پیش از این گفته بود که برای کاهش خسارت و مهار سیلابهای مخرب، ۶۵۰ کیلومتر از رودخانه های خراسان شمالی نیاز به بازگشایی و لایروبی دارد که برای این کار به حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: از زمان تشکیل این شرکت تا کنون ۱۰۲ کیلومتر از رودخانه های استان بازگشایی و لایروبی شده که ۳۲ کیلومتر آن مربوط به رودخانه مرزی سومبار است.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی و اجرای سازه های حفاظتی رودخانه های بازگشایی شده، افزود: از زمان تشکیل این شرکت ۶۳ کیلومتر از رودخانه های خراسان شمالی ساماندهی و سازه های حفاظتی برای آن اجرا شده که حدود ۲۳ کیلومتر آن مربوط به رودخانه سومبار است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: تاکنون مطالعه حریم و بستر حدود ۲ هزار کیلومتر از رودخانه ها و مسیل های استان انجام شده و حد حریم و بستر ۵۶۳ کیلومتر از رودخانه ها نیز علامت گذاری شده است.

وی گفت: باتوجه به تاکید استاندار مبنی بر همکاری تمام دستگاههای عضو شورای مدیریت بحران برای شتاب دادن به بازگشایی مسیلها, لایروبی ۲۵۰ متر از رودخانه آغزاب در حصار گرمخان با همکاری بخشداری، لایروبی بخشی از رودخانه اترک به طول پنج کیلومتر با مشارکت مردم، لایروبی و بازگشایی مسیل پسته در پایین دست تصفیه خانه به طول ۲ کیلومتر در سال گذشته، ساماندهی بخشی از رودخانه بیدواز به طول ۷۰۰ متر، لایروبی و بازگشایی رودخانه جهان به طول یک کیلومتر با همکاری دهیاری، لایروبی و بازگشایی رودخانه چهارمست به طول یک کیلومتر با همکاری دهیاری، لایروبی رودخانه اترک در محدوده شهر شیروان به طول ۵۰۰ متر توسط شهرداری از جمله اقدامات برای ساماندهی مسیل ها بوده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تخریب ۳ دهنه پل غیراصولی بر روی رودخانه اترک و در محدوده شهر شیروان از دیگر اقدامات برای کاهش مخاطرات سیل در سال جاری بوده است.

طول روخانه ها و مسیل های مهم و حساس خراسان شمالی ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.