| کد خبر: 243477 |

◄ تنور داغ اجاره بها در بیرجند/اجاره نشینی دیگر خوش نشینی نیست

تلاطم بازار مسکن، نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم سبب شده تا این روزها سقف آرزوی خانه‌دار شدن به پیدا شدن منزلی مناسب برای اجاره‌نشینی پایین بیاید.

تین نیوز

بیرجند- فاطمه علیزاده، همه ساله شروع فصل گرم تابستان برای اجاره نشین‌ها همانند زنگ آغاز بنگاه‌ گردی و خانه به دوشی است.

به گزارش تین نیوز، تلاطم بازار مسکن، نبود ثبات قیمت در بازار مسکن و به دنبال آن تورم سبب شده تا این روزها سقف آرزوی خانه‌دار شدن به پیدا شدن منزلی مناسب برای اجاره‌نشینی پایین بیاید.

شاید دیگر ضرب المثل «اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی است» این روزها کاربردی نداشته باشد و هیچ کس فکر این را هم نمی کرد روزگاری از راه برسد که اجاره‌نشین‌ها، خانه به دوش شوند و با اتمام مهلت اجاره لرزه بر تن مستاجرین بیافتد.

صابری یکی از شهروندان بیرجندی که دو ماهی است برای اجاره خانه عصرها از این بنگاه به آن بنگاه می رود، گفت: این روزها نه تنها خرید خانه برای خیلی ها به آرزویی محال تبدیل شده بلکه با افزایش نرخ بهای اجاره مسکن در برخی موارد سطح توقع مستاجران را روز به روز از وسعت خانه اجاره‌ای نیز کاهش داده است.

وی با بیان اینکه قیمت اجاره بهای منازل مسکونی در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، افزود: افزایش قیمت‌ها همه ساله در همه اقلام و اجناس بوده و این امر در افزایش حقوق‌ها نیز مشاهده می‌شود اما نبود ثبات در قیمت‌ها به ویژه در اجاره مسکن بر دغدغه مستاجران بیش از گذشته افزوده است.

صابری اذعان داشت: متاسفانه در چند سال گذشته با افزایش قیمت مسکن مالکان قیمت اجاره را نیز بالا برده‌اند که این امر با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه وجود دارد برای اجاره نشین‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

خانه هست؛ اجاره‌ها با درآمد همخوانی ندارد

یکی دیگر از افراد متقاضی مسکن اجاره ای در بیرجند نیز با بیان اینکه مسکن خالی و اجاره ای وجود دارد اما قیمت ها با جیب ما همخوانی ندارد، افزود: متاسفانه رهن و اجاره بالای خانه ها سبب شده تا مدت ها برای پیدا کردن منزل مناسب سرگردان شویم.

احمدی با بیان اینکه برخی از صاحب خانه ها قیمت املاک خود را بر اساس ارزش ملک می سنجند، گفت: قیمت خانه ها در چند سال اخیر بسیار رشد داشته و در چشم برهم زدنی خانه‌ها میلیاردی شد اما با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، درآمد افراد کفاف اجاره های بالا را نمی کند.

وی بیان داشت: اگر ملکی میلیاردی می ارزد و قیمت یک خانه یک شبه چندین برابر شده اما باید در نظر گرفت حقوق افراد که چندین برابر نشده است و این اجاره های بالا منطقی نیست.

یکی از شهروندان نیز با گلایه از اینکه هیچ نظارتی بر قیمت مسکن و اجاره انجام نمی‌شود، گفت: به هر بنگاهی که برای منزل اجاره‌ای می رویم قیمت ها بیشتر از توان پرداخت بوده و متاسفانه افزایش قیمت ها هرسال بیشتر از سال گذشته است.

قربانی با بیان اینکه هیچ آپشن جدیدی در منازل ایجاد نشده و تنها براساس قیمت ملک اجاره نیز افزایش می یابد، افزود: برخی از صاحب خانه ها قوانین جدیدی نیز از جمله کارمند بودن، بدون بچه یا حداقل یک فرزند و ... را بر شرایط اجاره تحمیل می کنند که این امر برای خانواده ها بسیار سنگین است.

وی گفت: دولت تشویق به فرزندآوری می کند و تنها وعده می دهد اما در عمل نه تنها حمایتی از خانواده ها ندارد بلکه این شرایط عجیب و غریب اجاره نشینی، داغ مستاجران را چندین برابر کرده است.

قربانی با بیان اینکه وقتی از اجاره های بالا گلایه مند می شویم تنها جوابی که بنگاه ها می دهند این است که، ملک شخصی بوده و صاحب خانه اختیار ملک خود را دارد و او تعیین کننده قیمت است.

عدم اجرای مصوبه سقف اجاره‌بها در بیرجند

 رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند چندی پیش در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت: اجاره‌بها امسال در برخی نقاط شهر بیرجند ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

علیرضا اربابی با اشاره به مصوبه دولت برای تمدید خودکار قراردادهای اجاره و تعیین سقف افزایش ۱۵ درصدی برای اجاره‌بها افزود: متاسفانه حدود ۹۰ درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی‌کنند و اجاره‌بهای بیشتر از سقف تعیین شده را درخواست دارند.

وی با بیان اینکه مالکان باید براساس دفترچه‌ ضریب املاک مالیات پرداخت کنند، افزود: وقتی مالکان برای پرداخت مالیات به اداره‌ کل امور مالیاتی مراجعه می‌کنند، قیمت ضریب اجاره‌بها خیلی بالاست و باید براساس این ضرایب مالیات بالایی پرداخت کنند لذا به همین تناسب قیمت اجاره‌بها را بالا می‌برند.

اربابی گفت: مصوبه دولت در مقابل افزایش قیمت اجاره‌بها املاک از سوی مالک ضمانت اجرایی موثری ندارند و همچنین نقش واسطه‌های ملکی برای افزایش قیمت بسیار بالاست که در این راستا باید تعیین اجاره‌بها املاک از سایت دیوار حذف و در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا از افزایش خودسرانه قیمت‌ها جلوگیری شود.

اربابی با تاکید بر اینکه برای کنترل بازار مسکن باید تصمیم‌های کارشناسی و قانونی گرفته و اجرایی شود، اذعان داشت: برای ساماندهی این موضوع پیشنهاد می شود تا دفترچه‌ ضریب املاک، اداره کل امور مالیاتی در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد تا مالکان براساس مالیاتی که پرداخت می‌کنند، اجاره‌بها را از مستاجران دریافت کنند و تناقض بین دریافت مالیات و اجاره‌بها برای همیشه از بین برود.

به گفته وی اگر دفترچه‌ ضریب املاک اداره کل امور مالیاتی در اختیار اتحادیه قرار گیرد می توان آن را اصل و مبنای قانونی دریافت اجاره‌بها گذاشت که در این صورت خیلی از تناقض‌ها از بین خواهد رفت.

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با تاکید بر اینکه برای دریافت اجاره‌بها باید ضوابط قانونی به ما ابلاغ شود تا ملاک اجرا قرار گیرد، ادامه داد: برخورد قانونی با واسطه‌ها و افرادی که خارج از دفاتر مشاور املاک به‌ صورت دستی قولنامه تنظیم می‌کنند، نیز ضرورت دارد.

 مالیات از خانه‌های خالی هم گرهی از مشکلات مردم باز نکرد

هرچند در سال های اخیر قانون مالیات بر خانه های خالی به منظور کنترل و بهبود شرایط بازار مسکن در کشور تصویب و نخستین فهرست قطعی خانه‌های خالی معرفی شد اما با وجود مزایای اجرای این قانون هنوز در استان گرهی از مشکلات مردم در بازار مسکن باز نشده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد یک هزار و ۶۲ ملک خالی از سکنه به عنوان واحد خالی در بیرجند شناسایی شده است.

احسانی‌مهر با بیان اینکه میزان مالیات مربوط به املاک خالی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، افزود: تاکنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه مالکان پس از ارسال پیامک و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی می توانند نسبت به مشاهده املاک و میزان مالیات متعلقه اقدام و در صورت پذیرش برگ مطالبه، مالیات را پرداخت کنند، ادامه داد: مالکان در صورتی که نسبت به مالیات وضع شده معترض باشند باید نسبت به ثبت عدم پذیرش و اعتراض مبادرت کنند.

به گفته وی مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه ۱۳۹۹) هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر قانون مالیات های مستقیم، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، شامل مالیات می شوند..

وی با بیان اینکه اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد، افزود: با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی بوده و به قطعیت نرسیده اند تاکنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است.

احسانی‌مهر با بیان اینکه هدف اصلی از اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم افزایش درآمدهای مالیاتی نیست، گفت: دولت با اجرای این قانون به دنبال شناسایی املاک خالی از سکونت، کنترل نرخ اجاره بها و جلوگیری از افزایش بی رویه آن است تا با مدیریت عرضه مسکن ایجاد ثبات در بازار مسکن را شاهد باشیم.

هرچند اقتصاد کنونی مشکلاتی دارد و این روزها دغدغه‌های گرانی بیش از گذشته ذهن مردم را درگیر کرده است اما بهتر است خودمان هوای یکدیگر را داشته باشیم تا بتوانیم با همدلی از این برهه زمانی نیز به سلامت عبور کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.