| کد خبر: 212497 |

نظارت نادرست عامل سرقت‌ها و حوادث ریلی

از نیمه دوم سال گذشته تاکنون چند حادثه ریلی اتفاق افتاده که عمدتا خروج آن‌ها از ریل و ناشی از باز شدن پیچ و پابندهای خط ریلی بوده است. اظهارات مسئولان و کارشناسان مختلف نشان می‌دهد که دیگر نظارت موتوری راهبانان خطوط ریلی جواب نمی‌دهد و شیوه دیگری مانند نظارت تصویری و آنلاین باید جایگزین آن شود.

تین نیوز

از نیمه دوم سال گذشته تاکنون چند حادثه ریلی اتفاق افتاده که عمدتا خروج آن‌ها از ریل و ناشی از باز شدن پیچ و پابندهای خط ریلی بوده است. اظهارات مسئولان و کارشناسان مختلف نشان می‌دهد که دیگر نظارت موتوری راهبانان خطوط ریلی جواب نمی‌دهد و شیوه دیگری مانند نظارت تصویری و آنلاین باید جایگزین آن شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طی ماه‌ها و سال گذشته برخی حوادث ریلی مانند خارج شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران در مهرماه سال پیش و خروج یک لوکوموتیو و یک واگن قطار مسافربری همدان-مشهد در هفته گذشته و خروج تعدادی واگن فله بر قطار باری در بلاک اسلامشهر-آپرین در شب گذشته نشان می‌دهد که برخی از این اتفاقات ناشی از نظارت نادرست بر خطوط ریلی و نهایتا سرقت پیچ و پابندهای ریل بوده است که البته به گفته وزیر راه و شهرسازی باید این سیستم نظارتی تغییر کند و سعیدنژاد - مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران - نیز علت سرقت‌ها را بالا بودن قیمت این کالاها می‌داند.

البته شانس با مسئولان راه‌آهن یار بود که قطار باری که گفته می‌شود تعداد زیادی از واگن‌های فله برش از ریل خارج شد قطار مسافری نبود والا در کمتر از یک سال شاهد دومین حادثه ریلی پس از حادثه قطار مسافری زاهدان-تهران بودیم که براساس آخرین آمار و اطلاعات پنج نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۴۲ مصدوم حاصل این سانحه بود.

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز سانحه ریلی و خارج شدن واگن و لوکوموتیو از ریل باز شدن پیچ و پابندهای آن توسط افراد ناشناس بوده است که به عنوان مثال غضنفر فولادی - رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واژن قطار زاهدان-تهران این گونه به ایسنا توضیح داده که برخی افراد ناشناس حدود ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۶۰ متر از خط ریلی باز کرده بودند و باعث ایجاد نقطه خطر شدند.

البته این مقام مسئول درباره نحوه نظارت از خط ریلی این گونه توضیح داد که در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تأیید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر برمی‌گردند اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و یا بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به باز کردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

وی البته در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا راه دیگری برای نظارت، بازدید و رصد خطوط ریلی وجود ندارد، گفت: در همه کشورهای دنیا روال همین گونه است و نمی‌توان طول ۱۲ کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از شبکه آنلاین و تصویری رصد کرد.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که با وجود اینکه هنوز علت حادثه اخیر خروج قطار مسافری همدان-مشهد از ریل در هفته گذشته مشخص نشده، وزیر راه و شهرسازی درباره آن این گونه به خبرنگاران توضیح داد که در خصوص سانحه ریلی اخیر که به واسطه دزدی تجهیزات ریلی اتفاق افتاده باید گفت که خوشبختانه کسی در این سانحه آسیب ندید اما متأسفانه سرقت از تجهیزات عمومی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و این اتفاق به خاطر باز شدن پنچ‌ها از ریل بوده است اما امیدواریم سیستم نظارتی مناسبی ایجاد شود تا شرایطی بوجود آید که این تجهیزات قابل برداشتن و دست زدن نباشد.

وی افزود: گرچه این موارد جزو مشکلاتی است که اخیرا مشاهده شده و تکرار می‌شود اما پلیس بسیاری از این افراد را دستگیر کرده که عمدتا در سال گذشته در اطراف تهران بوده‌اند اما با وجود اینکه ایجاد سیستم نظارتی مناسب اقدام پرهزینه‌ای است اما اجرای این تصمیم ضروری به نظر می‌رسد و در حال ابلاغ آن به راه‌آهن هستیم تا تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرند.

البته محمد سعیدنژاد - مدیرعامل اسبق شرکت راه‌آهن- نیز درباره سوانح ریلی که ناشی از سرقت تجهیزات عمومی مانند پیچ و پابندهای ریل رخ می‌دهد این گونه توضیح داد که وقتی قیمت برخی کالاها بالا می‌رود سرقت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش قیمت این نوع فلزات بودیم و نهایتا این مسئله منجر شده که سرقت پیچ و پابندهای ریل نیز افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید نظارت و بازرسی از خطوط ریلی و نظارت سیستمی در این زمینه بیشتر شود تا کمتر شاهد چنین سرقت‌های زیان‌بار و خطرناکی باشیم، گفت: به نظر می‌رسد که شیوه نظارت بر خطوط ریلی باید تغییر کند و حتی شرکت راه‌آهن می‌تواند در شرایط کنونی به ویژه برای نقاطی که سرقت‌های بیشتری صورت می‌گیرد درخواست دهد تا سیستم نظارت تصویری و آنلاین برای آن مناطق تعبیه شود که البته ممکن است هزینه بالایی داشته باشد اما در شرایط کنونی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، حالا و پس از تکرار چند حادثه ریلی نسبتا مشابه طی ماه‌ها و سال گذشته وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن به نظر می‌رسد که باید شیوه نظارت خود بر خطوط ریلی را از گشت‌های موتوری راهبانان به نظارت تصویری و رصدهای بیشتر و دقیق‌تر تغییر دهد تا این که در آینده شاهد بروز حوادث ناگوار نباشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 8 8

    نظارت تصويري بر خطوط ريلي با تكنولوژي رايج مبتني بر نصب دوربين هاي متعدد در طول مسير گران قيمت مي باشد و پيشنهاد مي شود از پهباد استفاده شود. اين موضوع بايد امكان سنجي شود و احتمالا به صرفه تر باشد. استفاده از پهباد نياز به گشت نيروهاي ناظر و بازرسي را به صورت كامل رفع نخواهد كرد.

  • احمد خوشنودی 28 1

    چرا تا بحث نظارت تجهیزات گرانقیمت ریلی به میان می آید به نظارت "متربه متر تصویری" محدود می شوند دوستان؟؟؟ مثل یک قرن پیش که به نیروی انسانی و راهبانهای زحمت کش محدود می شدند؟
    انروزه مانیتورینگ و رصد ابزار ریلی،از واگن ها گرفته تا دیزل و تا ریل و سوزن و سیگنال و...نیازی به دوربین ندارد ، تجهیزات رادیو شناختی و رادیو هوشمند، سالها است در ساختار ریلی ،آنرا رصد می کند
    تگهای RFID با اندازه ای در حد دانه های برنج! در جان ریل و سوزن و .تزریق می شوند و آنرا ردیابی و مانیتور می کنند
    این نیاز به امکان سنجی ندارد، وقتی حتا بسته های پستی در همین کشور با همین تگ ها در حال حرکت مانیتور می شوند! کافیست از کسانی که می دانند بپرسیم، ده ها شرکت دانش بنیان در همین تهران! اینکار را با حد اقل هزینه انجام می دهند، ما برای اتوماسیون ریلی،جلوگیری از سرقت و سانحه و فاجعه، نیاز مبرم به تکنولوژی رادیو هوشمند و رادیو شناختی داریم! که قبلا در دنیا امتحانش را روی ریل، پس داده است این پیشنهاد به تفصیل،در نظام پیشنهادات۹۸ به راه آهن تهران ارایه شده است

  • سعید 2 17

    سلام.فکر میکنم صورت مسئله برای برخی دوستان جا نیفتاده. صورت مسئله سرقت واگن و لکوموتیو و یا حتی سوزن نیست. صورت مسئله سرقت اتصالات ریل به تراورس است ٬به تعداد زیاد و سایز کوچک و قیمتی که هر روز بالاتر میرود. تجهیزات رادیو شناختی و رادیو هوشمند و تگ های RFID و تگ های مشابه پست همه خوبند و کارا ٬اما برای مانتیور کردن واگن و لکوموتیو.اما آیا روی ریل و فنر و پیچ های پابند هم میشود این تجهیزات را نصب کرد؟ به تعداد پیچ های پابند که نمیشود مانیتور نصب کرد.
    گیرم که تگهای RFID با اندازه ای در حد دانه های برنج! را در جان ریل و سوزن در طول ۱۲ هزار کیلومتر تزریق کردید. اگر مسئول مانیتورینگ در چرت بعد از ناهار یا در حال تعویض شیفت یا خواب شبانه نباشد و مانیتور نشان بدهد که ریل در حال سرقت است. چه میتوانید بکنید؟ تا خودتان را به محل سرقت برسانید میبیند که جا تراست و بچه نیست!!!
    به فرض مانیتور کردن آنلاین٬ چقدر فرصت دارید که اپراتور قطار را از ریل سرقت شده ای که در مسیر اوست مطلع کنید؟ گیرم که مطلع کردید نهایتا مجبورید قطار را متوقف کنید.ریل را سر جایش بگذارید و پیچ ها را ببندید.این نهایتا میشود یک اقدام اصلاحی ٬نه اقدام پیش گیرانه.
    اینکه در طول خطوط دوربین نصب کنیم عملی نیست.در ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی چند دوربین میخواهید نصب کنید؟ اگر همین دوربین ها به علت قیمت زیادشان مورد سرقت واقع شدند چه؟ میخواهید برای هر دوربین یک نگهبان مسلح بگمارید؟ اگر زبانم لال شیطان رفت در جلد آن نگهبان چه؟
    در یک سیستم نظارت فنی اگر عملکرد ناظر اول را اصلاح نکنید و آن را به حد کفایت ارتقا ندهید گماردن ناظر دوم هم لاجرم به آفت ناظر اول دچار میشود و ناچار میشوید برای ناظر دوم هم ناظر سومی بگمارید و این دور باطل تا بینهایت میتوند تداوم یابد بدون هیچ اثر بخشی و صرف هزینه بیهوده. ادامه دارد

    • احمد خوشنودي 17 1

      درود_ و سلام
      اکل از قفا در لغت به معناي از پشت خوردن است! و کنايه از کاري را بروش غير معمول انجام دادن است_ اين تفسير معناي اين واژه است، که بستگي به جملات و قبل و بعد از آن دارد که توسط نويسنده استفاده شده است، نويسنده وقتي نمي داند تگ rfid ربطي به مانيتور وصل کردن نداردريال بلکه تمام تجهيزات مورد استفاده در آن علاوه بر تگ مربوطه آنتن rfid و يک ريدر است که اطلاعات را از آنتن آن دريافت کرده و مي خواند_ و اين هيچ ربطي به پهپاد و ديگر خزعبلات ندارد، مجبور است از واژگان دو پهلو و کوچه بازاري عهد عتيق استفاده کند_ البته انتظار مي رفت ايشان خودشان پاسخ بدهند و نه سايت محترم تين نيوز، مساله ديگر اينکه وقتي چيزي را نقد مي کنيم، شرط اول اطلاع دقيق از کم و کيف آن چيز است نه با سرچ گوگل! بلکه تحصيل در مورد آن، نقد ، تيغ دو دمي ست که هم مي برد هم زندگي مي دهد، ترس از تکنولوزي يعني اينکه نان ما در گرو ماندن قديمي هاست! بسياري از پدربزرگ هاي ما هنوز از عمليات بانکي آنلاين استفاده نمي کنند! مساله " پذيرش و درصد آن در مورد اين تکنولوژي " هاست! که موضوع مقاله بنده در مورد موبايل بانکينگ هم بوده است_ هوش مصنوعي و عواقب آن براي ما، بسيار سنگين خواهد بود وقتي اينچنين از آن هراسانيم و نيز براي مخالفت با پديده اي که به اينترنت اشيا مي انجامد ، کلام و صاحب کلام را يکجا با هم به توپ مي بنديم_ يادمان نمي رود که تمام اينترنت را هم زماني تکذيب مي کردند، امروزه آلت کوين ها را مي کوبند و به آن پول خلافکاران مي گويند و روز ديگر تگ هاي آر اف آي دي را، وقتي تيتر مي زنيم قطار درايور لس بغل گوش ايران( در يک بچه کشوري که هيچ چيزش کشور نيست مگر سرمايه هاي دلاري اش) قطعا بايد بگوييم که چطور و چگونه اين اتفاق مي افتد_ نمي توانيم صد سال بعد حسرت اين روزها را بخوريم( دقيقا مثل از هزار سال قبل تا کنون) که دائما آه و افسوس نصيبمان بوده که اي داد بي داد کره اي ها روزي در خانه هاي ما، نظافتچي بودند! ببين کره را الان؟ يا مالزي و ژاپن و ديگران_ جالب اينجاست که نقد نويسنده ي اکل از قفا! نقد نويسندگان مطالب است نه مطلب! دليلي ندارد اگر مثلا شرکتي مثل مپنا، صاحب فنآوري و ديسپلين است، تمام پرسنل اش از دم هم مپنا_نشان باشند، گوگل هم ازين مسائل دارد، آمازون هم و قس عليهذا_ لذا هرگز نمي شود به عنوان افراد نگاه کرد و سپس کامنت هايشان را بدون ارزيابي بچاپ رساند_ اين عبارت معناي لغوي خودش را دارد و تفسير خودش را هم، وقتي کسي به سخره دارد ديگران را طي چند کامنت پياپي مي کوبد، اکل از قفايش! معناي متناسب با خودش را مي گيرد_ چه بخواهد و چه نخواهد _ بهترين کار عذرخواهي نويسنده بود و نه توجيه، بالاخص وقتي بطور کل از جريان تکنولوزي هاي راديو هوشمند و راديو شناسه بي اطلاع است و البته ندانستن عيب نيست و نپرسيدن بدتر است. موفق باشيد

  • سعید 1 15

    سلام. ادامه
    اینکه فقط در برخی نقاط پر سرقت دوربین بکاریم هم موثر نیست. حضرات دزد اگر ذره ای هوش و فراست داشته باشند- که دارند - نقاط نصب دوربین ها را شناسایی کرده میروند بساط دزدی را در مناطق فاقد دوربین پهن میکنند. به همین سادگی .
    اینکه از پهپاد استفاده کنیم هم هزینه دارد. چند پهپاد؟ روزی چند پرواز؟ ایستگاه استقرار کجاست؟ چند نفر اپراتور هدایت کننده؟ چند نفر اپراتور مانیتورینگ؟ تکلیف تعمیرات و نگه داری پهپاد ها چه میشود؟ خطر برخورد پهپاد با سایر اشیاء پرنده را دیده اید؟ و تعداد زیادی سوال دیگر
    اگر این نویسنده حقیر را به مخالفت با تکنولوژی متهم نمیکنید به عرض میرسانم که بجای اکل از قفا و تراشیدن هزینه های بیهوده برای راه آهن و کشور بروید و به همان راهبان های زحمت کش خودتان اعتماد کنید. وضعیت استخدامی آنها را سر و سامان بدهید.تعداد شان را کافی کنید. به ایشان آموزش بدهید. ساعت وشرایط کاری و تجهیزات شان را مناسب کنید.زحماتشان را قدر بدانید.از کارکنان و نظریه پردازان بی مصرف ستاد بکاهید و خرج دستمزد و معیشت این عزیزان بکنید. انشاالله زودتر به نتیجه میرسید.
    پایان

    • همکار 10 2

      سلام چرا فحش ئ بد بیراه به دیگران داده اید در کامنت اکل از قفا یعنی چه؟ چطور این کامنت چاپ شده فقط خدا عالمه ظاهرا معنای فحش رکیک شما را نفهمیده اند

    • تین نیوز 7 2

      در فرهنگ دهخدا اکل از قفا چنین تعریف شده است: بطریق غیرمعمول و غیرمستقیم کاری را انجام دادن . امری را از راه دور و غیرمنطقی وارد شدن .

  • احمد خوشنودی 17 0

    سلام سعید عزیز
    بله واقعا اصل مساله هنوز برای ما و بسیاری دیگر از ما ، جا نیافتاده است تگ های رادیو شناختی و هوشمند شاید جلوی دزدی های و سرقت با انگیزه ی مالی را از خارج از سازمان بتواند بگیرد! ولی نمی تواند جلوی یکی از بزرگترین تهدیدات امنیتی یک سازمان( یعنی افرادی که از همه به آن نزدیک اند ) را بگیرد! اگر سری به مبحث اتوماسیون ریلی و شیوه های آن از پنجاه سال پیش تا امروز در مقالات و تجربیات جهان بزنید دقیقا می بینید که این تگ ها، لوکوموتیو ، واگنها و حتا تک به تک بارشان را تا مقصد رصد می کنند! این معنای واقعی اتوماسیون ریلی ست_ ما هنوز اما مانده ایم که واگنهایمان را چه کسی آتش می زند؟ و بعد باید خسارتش را بدهیم؟ ما هنوز نمی دانیم ریل را با آن عظمت و وزن و حجم چه کسی از جایش می کند و می برد و گاه حتا نمی برد که روی خاکریز رهایش می کند مال دزدی را! و می رود_ اینها دیگر کار RFID نیست که کار هیچ سیستم مانیتورینگ هوشمندی هم نیست! وقتی مساله ای امنیتی می شود_ و آمار سرقت را در شب 22 بهمن و شب 15 خرداد صعودی و لگاریتمی بالا می برد! مساله دیگر نظارت هم نیست ! بارها عرض کردم بزرگترین تهدیدات امنیتی یک سازمان : 1) نزدیکترین افراد به آن 2) دورترین افراد به سازمان اند...و این حرف بنده هم نیست! _ تگ های آر.اف.آی دی ، روی دیزل های شما و واگنهای ما وصل می شوند! و آنها را رصد می کنند_ با کمترین هزینه، آنها روی بسته بسته ی بار و اجناس داخل کانتینرها هم قابل نصب وو رصد اند_ اما.... مساله فقط اینها هم نیست ، تنها راه نجات شاهرگ های حیاتی کشور یعنی حمل و نقل در انواع مختلف، هوشمند کردن این نظارت است_ بدون دخالت انسان! این راهیست که همه رفته اند_ و ما هم ناگزیریم حتا اگر یک تکنولوژی فوبیا باشیم! ابزار هوشمند، نه انگیزه ای برای تخریب دارند و نه توانایی آنرا! آنها می توانند با کمترین قیمت و کمترین بهای جانی و مالی، رصد کنند و بما خبر بدهند_ ما یا عرضه و لیقات نگاهداری و نگهبانی از مال و جان مردم را داریم، یا نداریم، که اگر نداریم بهتر است برویم بمیریم والسلام

    • سعید 0 9

      با سلام.توصیه میکنم که بیشتر مطالعه بفرمایید.اکل از قفا یک ضرب المثل است نه فحش.همانطور که تین به استناد دهخدا یادآوری کرده، این اصطلاح یعنی : بطریق غیرمعمول و غیرمستقیم کاری را انجام دادن.امری را از راه دور و غیرمنطقی وارد شدن .در فارسی خودمان هم میگویند " لقمه را دور سر چرخاندن" که اتفاقا در مورد ایده های رویایی و غیر قابل اجرا بسیار هم مصداق دارد.نمیشود هر تکنولوژی را با چشم بسته و بدون اطلاعات کافی وارد کرد و به خورد راه آهن داد. هوشمند کردن سیستم ها و اتوماسیون مقدماتی دارد و اسبابی که اگر آنها را فراهم نکنید پول را دور ریخته اید. مثلا بعد از بیست و چند سال هنوز هم نتوانسته اید تکنولوژی RFID ( آنهم در حد تگ و ریدر ) را در راه آهن پیاده سازی کنید چون بر اساس ذهنیت رویایی خودتان حرف میزنید و به واقعیت های جلوی چشمتان و اسباب و مقدمات آن اشراف ندارید. آیا واقعا فکر میکنید در راه آهن ایران میشود تگهایی در حد دانه های برنج را در جان ریل و سوزن و تزریق کرد و آنرا ردیابی و مانیتور کرد؟ شوخی نمیکنید؟
      یک مهندس نباید مترجم تکنولوژی هایی باشد که در کاتالوگ های شرکت های خارجی میبیند. وظیفه مهندس ارائه راه حل است .راه حلی که قابل اجرا و مطابق با مقتضیات محیط داخل کشور باشد.
      اگر قصد دارید به هر کسی که بر خلاف نظرتان چیزی مینویسد حمله کنید آن ضرب المثل دست آویز خوبی نبود.موفق باشید.

    • احمد خوشنودي 14 1

      اکل از قفا، همان است که گفتم_ توصيه به مطالعه، توصيه خوبي ست، و بسيار ممنونم که متذکر شديد! ولي سوال شما از ار اف آي دي، و وصل آن به اينترنت( تکنولوژي راديويي روي فرکانسهاي راديوئي را به شبکه اينترنت متصل کردن!!!) نشانگر عدم اطلاع از ذات تکنولوزي هاي راديوئي ست، اين شق القمر نيست! کشورهاي دست چندم هم سالهاست استفاده مي کنند براي اتوماسيون ريلي! ده ها شرکت دانش بنيان( بدون رابطه و سفارش و گاو بندي هاي مرسوم قديمي ها) اکنون و همين حالا اينکار را مي کنند! شما قبلا به اينترنت اشيا هم بخاطر جديد بودنش!( از نظر شما البته) نقد! داشتيد ولي اين ديگر IoT نيست اگر چه آنهم ديگر جديد نيست! _ اين طرح امکان سنجي شده و نيازي به جدل بيهوده من و شما ندارد_
      اينکه مهندس ! بايد..... و مهندس نبايد را اجازه بدهيد کسي بگويد که مهندس ارشد است! ما نه براي اسب سواري و لولينگ به ترکيه و کشورهاي مجاور مي رويم و نه حقوق آنچناني مي گيريم که از سر بيکاري و وقت گذراني ترجمه تحويل کسي بدهيم! اگر چه ترجمه نيز صنعت گرانبهايي ست،( نجف دريابندري نمونه بارز اين هنر است)_ در اکلِ از قفا حرف بسيار است، بنده اگر به کسي بگويم :" برادر من مزخرف نگوييد " ناراحت مي شود؟ چرا؟ مگر مزخرف معناي زر اندوده ندارد؟ چرا بايد ناراحت بشود شما ترجکه مي کنيد :" برادر زراندوده حرف نزن نقره اندود حرف بزن_ حرف بدي ست؟" مي بينيد...معناي لغوي با تعبير و تفسير فرق دارد_ اينها راه هاييست که تماما همه را رفته ايم و قادريم سره از ناسره را تشخيص بدهيم_ اتفاقا نقد بايد تند باشد و برنده، نقد تخريب است ولي تخريبي از سر ساختن، بشرطها و شروطها... نخستين شرط آن احاطه بر مبحث است_ با لطايف الحيل و يزر سوال بردن کسي که نوشته! نمي شود و آب در هاون کوبيدن است_ شما بنده را متهم مي کنيد به روياپردازي!؟ در حاليکه همين اينترنتي که روي آن مشغول بحثيم حاصل رويا پردازي ست! ايلان ماسک را ببينيد( و همکاران ايشان البته)_ مساله ديگر اينکه تفاوت بين نظرات و عقايد سازنده است اگر و فقط اگر هر دو در يک سطح از دانش و فرهنگ و اطلاعات باشند( نهايتا با دو اعتقاد مختلف) لذا بحث بنده اينجا با حضرتعالي بيهوده است_ و بدا بحال صنعت ريلي و حمل و نقلي که کارش به اينجا بکشد! و متشکرم که کمبود دانش و مطالعه را مجددا يادآوري کرديد که آنچه البته بجايي نرسد فرياد است!

  • احمد خوشنودی 18 0

    و یک مساله : اصلاح گری بهتر از سانحه است، وقتی خبر دار شدیم که ریل نیست به نظر شما رهایش کنیم تا مسافری از روی پل سقوط کند یا راهی دره بشود؟ یا نگهش داریم و ریل را مرمت کنیم تا جان مردم حفظ شود؟ اقدام پیشگیرانه یا اقدام اصلاح گرایانه از نظر شما ( آنچنانکه نوشته اید) اکل از قفا است؟؟ ! وقتی می نویسید احترام کلام و قلم را حتما حفظ کنید _ بنده اگر پیام دوم شما را می دیدم ( متاسفنه ندیدم) حقیقتا جواب ی نمی دادم چون پاسخ "اکل از قفای" شما، چیز دیگریست که در شان بنده نیست پاسخ به آن
    موفق باشید