| کد خبر: 184659 |

◄ ضرورت بررسی علت‌های سیل اخیر

اصلاحاتی باید در قوانین ساخت‌وساز، مدیریت بحران و پروتکل‌های کمک‌رسانی و امداد صورت بگیرد تا سطح تاب‌آوری کشور در برابر این حوادث افزایش پیدا کند.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصاد کشور از ضرورت بررسی علت های سیل گلستان و مازندران و پاسخگویی به ابهامات مردم، خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد فاضلی با اشاره به این نکته که  سیل در گلستان و مازندران در آغازین روزهای سال ۱۳۹۸ بدون شک سؤالات بسیاری را برای مردم پدید می‌آورد، تصریح کرد: سؤالات زیادی از بخش‌ها در امور مدیریت از جمله سیل، مدیریت منابع آب و مدیریت بحران مطرح است که باید به یکایک آن‌ها پاسخ داده شود.

وی با طرح این سوال که آیا هواشناسی وظیفه‌اش را در اعلام وضعیت بارش‌ها درست انجام داده بود؟ آیا هشدارهای معتبر، کافی و با پوشش جمعیت هدف مناسب ارائه شده بود؟ گفت: باید سوال شود که آیا مدیریت سدها و سایر سازه‌های مؤثر در مدیریت سیلاب به خوبی انجام شده است و یا همه دستگاه‌های دولتی و عمومی، مدیریت امور آب، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، راه‌وشهرسازی، نظامیان و...کارشان را به درستی و مطابق پروتکل‌های مدیریت بحران انجام داده‌اند؟

فاضلی در ادامه سخنان خود موضوع سیستم‌های هشدار سیلاب و نحوه عملکرد آن‌ها را ورد خطاب قرار داد و افزود: تنها مواردی که از آن‌ها یاد شد در مهار سیل موثر نبوده و باید پرسید،  آیا جاده‌ها و سایر تأسیسات متناسب با استانداردهای مهندسی و فنی شرایط منطقه‌ای سیل‌خیز ساخته شده بودند و یا هلال احمر به همه وظایفش از قبل از وقوع سیلاب تا روزهای مدیریت بحران به درستی عمل کرده است و یا این‌که، رسانه‌های عمومی و در صدر آن‌ها صداوسیما به درستی با مسأله سیل مواجه شده‌اند؟

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که،  چه بخشی از خسارات وارده قابل اجتناب بوده و چه بخشی از آن‌ها به دلیل بزرگی سیلاب غیرقابل اجتناب بوده و به عنوان بخشی از ضعف انسان در برابر طبیعت باید آن‌را پذیرفت و ابراز داشت: اصلاحاتی باید در قوانین ساخت‌وساز، مدیریت بحران و پروتکل‌های کمک‌رسانی و امداد صورت بگیرد تا سطح تاب‌آوری کشور در برابر این حوادث افزایش پیدا کند.

به گفته فاضلی،  کشور یک بار تجربه شکل دادن به "کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو" در بهمن ۱۳۹۵ را دارد. آن کمیته ظرف دو ماه گزارش خود را ارائه کرد. آخرین خبر این‌که گزارش نهایی کمیته در شش مجلد آماده شده و در معرض انتشار است. درس‌های آن کمیته را هم می‌توان برای شکل دادن و پیشبرد امور "کمیته ملی بررسی سیل گلستان و مازندران" به‌کار گرفت. یک تجربه خوب را تکرار می‌کنند، کاستی‌هایش را برطرف می‌کنند و از آن برای بهبود حکمرانی کشور بهره می‌گیرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.