| کد خبر: 16258 |

صنایع خودروسازی نقش مهمی در توسعه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی دارد

تین نیوز | دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشورنقش صنعت خودروسازی در پیشرفت و توسعه فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی را مهم ارزیابی کرد و گفت: اجرای موفق طرح سامانه هوشمند خودرویی در کشور می تواند مشاغل زیادی را ایجاد کند و سبب بهبود کارایی و ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان شود.
 
دکتر سید مهدی یدی همدانی افزود: کنگره جهانی ITS که سال گذشته در ژاپن برگزار شد، نشان داد بسیاری از شرکت های بزرگ جهان به این موضوع ورود پیدا کرده اند و در آینده، صنایع خودروسازی جهان نقش زیادی در پیشرفت و توسعه این تکنولوژی ایفا خواهد کرد.
 
وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه هوشمند خودرویی در ایران اظهار کرد: پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در جهاددانشگاهی صنعتی شریف و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام است. تجاری شدن این پروژه به تامین منابع مالی و جذابیت آن برای مدیران تصمیم گیرنده بستگی دارد.
 
یدی همدانی با یادآوری جایگاه کشور در زمینه استفاده از فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی، افزود: در مورد فعالیت مربوط به این فناوری، تقریباً با دنیا همسو هستیم؛ هم به لحاظ دانش فنی و هم به لحاظ تجربه، میزان فاصله ما با کشورهای پیشرفته بسیار کم است ولی در زمینه قوانین و مقررات استفاده از اطلاعات این سامانه ها هنوز نقص هایی وجود دارد.
 
مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ابراز امیدواری کرد که پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی با همت متخصصان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با موفقیت به اتمام برسد و با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و دولت بتواند از فاز پژوهشی وارد فاز صنعتی تجاری شود.
 
یدی همدانی با اشاره به جدید بودن فناوری ارتباطات خودرویی در بین دیگر فناوری های حوزه سامانه های هوشمند و حمل و نقل ( ITS ) افزود: قدمت بسیاری از اقدامات انجام شده در حوزه ITS در دنیا حدود 20 سال است ولی بحث مربوط به فناوری ارتباطات خودرویی در مواجهه با رخدادهای ترافیک، موضوع جدیدی است و در بسیاری از کشورهای جهان هنوز در مرحله پژوهشی است.
 
وی ادامه داد: یکی از خصوصیات این سیستم ها هزینه بالای آنهاست که اگر با جهت دهی صحیح و کمک دولت همراه نباشد، ممکن است به نتیجه دلخواه نرسد و در کشوری مانند ایران که از نظر حوادث رانندگی و آلودگی هوا و بسیاری از خصوصیات ترافیکی، از شرایط مناسبی برخوردار نیست، اگر با پشتوانه قانونی،
 
سرمایه گذاری خوبی در جهت توسعه این سیستم ها انجام شود، می تواند تاثیر بسیار زیادی به ویژه بر روی کاهش تصادف رانندگی داشته باشد و ایمنی جاده ها و معابر را افزایش دهد.
 
یدی همدانی با تاکید بر حمایت بیشتر از طرح های پژوهشی حوزه سیستم های حمل و نقل هوشمند افزود: برای دستیابی به موفقیت بیشتر در این حوزه باید به موازات فعالیت های اجرایی دولت، از طرح های پژوهشی که در این زمینه در دانشگاه ها در دست اجرا است، حمایت بیشتری شود. در کشورهایی که توانسته اند در حوزه سامانه حمل و نقل هوشمند (ITS) پیشرفت قابل توجهی داشته باشند در کنار بخش اجرایی، بخش های تحقیقاتی و پژوهشی نقش بسیار زیادی داشته اند.
 
وی گفت: در این کشورها در کنار فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها، شرکت های خودروساز یا شرکت های بزرگ در عرصه الکترونیک هم، فعال شده و به صورت مشترک طرح های تحقیقاتی بزرگی را انجام می دهند.
 
یدی همدانی افزود: در آینده نزدیک که بحث ایجاد ابر الکترونیکی در شهرها مطرح و تکنولوژی هایی مانند DSRC (فناوری ارتباطات برد کوتاه اختصاصی) در بسیاری از نقاط دنیا استفاده می شود، مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت.
 
وی افزود: همچنین موضوعاتی در بحث فناوری ارتباطات خودرویی (CVT) مطرح است تا خودروهای امدادی، اورژانس و خودروهای خدماتی درشرایط ترافیک، از موقعیت بهتری برخوردار شوند یا اینکه بتوانیم آمار وضعیت ترافیک را از این خودروها به گونه ای دریافت کنیم که وضعیت ترافیک را تحلیل و پیش بینی کنیم.
 
وی با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت های مورد نیاز فناوری ارتباطات خودرویی گفت: آینده از آن خودروهایی است که اشتباه های انسانی را جبران کند و این امر در کشوری مانند ایران می تواند بسیار مفید واقع شود، زیرا دلایل بخش عمده ای از تصادف ها، خطای انسانی است ولی برای استفاده بهینه از فناوری هایی مانند فناوری CVT یا دیگر تکنولوژی خودروهای هوشمند، باید سایر زیرساخت های سامانه های حمل و نقل هوشمند (ITS) نیز در کشور ایجاد شود و از نظر فنی و مهندسی، معابر ما استانداردهای خوبی داشته باشند در غیر این صورت نمی شود توقع داشت که این سامانه ها به تنهایی و بدون ایجاد زیرساخت، همه مشکلات و مسایل ما را در حوزه حمل و نقل و ترافیک برطرف کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.