| کد خبر: 164883 |

◄ مالکان ناوگان فرسوده انگیزه نوسازی ندارند

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره طرح نوسازی حمل‌ونقل عمومی گفت: تسهیلات نوسازی اتوبوس کافی نیست اما بانک‌ها رقم بیشتر از این را هم متقبل نمی‌شوند.

تین نیوز

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره طرح  نوسازی حمل‌ونقل عمومی گفت: تسهیلات نوسازی اتوبوس کافی نیست اما بانک‌ها رقم بیشتر از این را هم متقبل نمی‌شوند.

به گزارش تین‌نیوز، داود کشاورزیان گفت: اعمال محدودیت برای خودروهای فرسوده در کنار ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت باید اجرا شود وگرنه روند مدنظر وزارت راه و‌ شهرسازی در نوسازی ناوگان محقق نمی‌شود.

او علت پیش‌بینی خود از عدم اجرای موفق آمیز این طرح را نداشتن انگیزه کافی برای مالکان ناوگان فرسوده بابت نوسازی اغلام کرد و گفت:  نوسازی ناوگان با توجه به ارزان بودن سوخت توجیه اقتصادی برای مالک ندارد.

کشاورزیان در ادامه گفت: همچنین عدم دریافت عوارض بابت آلایندگی از کامیون‌های فرسوده و نرخ‌های  همسان کرایه حمل بار برای کامیون نو و فرسوده موجب عدم استقبال از نوسازی ناوگان شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت:  سهم 10 درصدی سازمان راهداری از عوارض گازوئیل تاکنون که این قانون محقق نشده است.

کشاورزیان تصریح کرد: طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای 65 هزار دستگاه ناوگان است و در دوره 5 ساله  در نظر گرفته‌شده است که  مطابق با آن باید سالی 13 هزار دستگاه نوسازی شود این در حالی است که حداکثر در سال شاید 3 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود.

او به تصویب قانون هوای پاک و ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: اگر سن فرسودگی ناوگان عمومی جاده‌‌ای 25 سال مدنظر قرار گیرد عملاً حدود 120 هزار دستگاه در حمل‌ونقل عمومی و برو‌ن‌شهری ناوگان فرسوده خواهیم داشت و شاید به همین تعداد هم در حمل‌ونقل درون‌شهری که بدون صورت‌وضعیت و بارنامه تردد می‌کنند، ناوگان فرسوده وجود دارد.

به گزارش فارس، مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: میزان تسهیلاتی که برای نوسازی اتوبوس اختصاص می‌یابد حداکثر 350 میلیون تومان است که با توجه به قیمت فعلی اتوبوس این رقم کافی نیست، اما بانک‌ها رقم بیشتر از این را هم متقبل نمی‌شوند.

او گفت: برای  نوسازی ناوگان کامیونی طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید وزارت نفت اجازه دارد در پروژه‌هایی که به صرفه‌جویی سوخت منجر می‌شود، مشارکت کند و حتی 100 درصد سرمایه‌گذاری را پرداخت کند اما به‌شرط آنکه آن سرمایه‌گذاری، آن میزان صرفه‌جویی را داشته باشد.

کشاورزیان گفت: باری نوسازی کامیون تا سقف 320 میلیون تومان بابت خرید یک دستگاه کامیون نو پرداخت می‌شود درحالی‌که قیمت دستگاه کامیونی یا کشنده تا 500 میلیون تومان است که تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت می‌‌شود و بقیه این سود تا سود مورد انتظار لیزینگ و بانک‌ها، شرکت نفت از محل صرفه‌جویی پرداخت می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.