| کد خبر: 153915 |

در آستانه یک‌سالگی ابلاغ منشور حقوق مسافر در سفرهای جاده‌ای:

◄ ضوابط جدید در حمل‌ونقل جاده‌ای تدوین می‌شود

مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آستانه یک‌سالگی ابلاغ منشور حقوق مسافر در سفرهای جاده‌ای گفت: بیشترین شکایت‌ها از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش تأخیر سفرها، پذیرایی نامناسب مهماندار و مسافرگیری در حین سفر است.

تین نیوز

مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در آستانه یک‌سالگی ابلاغ منشور حقوق مسافر در سفرهای جاده‌ای گفت: بیشترین شکایت‌ها از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در بخش تأخیر سفرها، پذیرایی نامناسب مهماندار و مسافرگیری در حین سفر است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل حمیدرضا شهرکی ثانوی مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به یک‌سالگی ابلاغ منشور حقوق مسافر در سفرهای جاده‌ای، گفت: در آستانه یک‌سالگی اجرای این منشور، مسافران آگاهی نسبی از حقوق اولیه خود کسب کرده‌اند و بیشترین شکایت‌ها در بخش تأخیر سفرها، پذیرایی نامناسب مهماندار و مسافر گیری در حین سفر است که نیاز بیش‌ازپیش به اصلاح وضعیت شرکت‌های مسافربری را آشکار می‌کند.

وی در خصوص اهداف ابلاغ این منشور گفته است: یکی از راه‌های تحقق حقوق شهروندی و رعایت اصل مشتری مداری در صنعت حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری، تدوین و تلاش برای فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن منشور حقوق مسافر است. با همین هدف و در جهت رعایت حقوق و شأن و منزلت استفاده‌کنندگان از بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر، منشور حقوق مسافر با اهداف مهمی تدوین و آذرماه سال گذشته به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل ابلاغ شد.

شهرکی در خصوص اینکه این منشور در کدام استان‌ها اجرایی شده و چه بازخوردی داشته است؟ گفته است: این منشور از سوی کلیه ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همه استان‌ها به تشکل‌های صنفی و شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری ابلاغ‌شده و نحوه اجرای آن از طریق دفاتر نمایندگی ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها در پایانه‌ها، مجموعه تشکل‌های صنفی بخش حمل‌ونقل، کمیته ارتقای سطح خدمات که متشکل از تمامی دستگاه‌های مرتبط در این خصوص و نیز در قالب نظارت‌های مشترک با دستگاه‌های نظارتی، مورد نظارت و کنترل قرارگرفته است.

مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تخلفات و شکایاتی که تاکنون گزارش‌شده اشاره کرد و گفت: متأسفانه، موضوع عمده موارد، تأخیر درحرکت وسیله نقلیه از مبدأ حرکت، نصب نشدن برچسب روی توشه مسافر، پذیرایی نامناسب مهماندار حین سفر و مسافر گیری در حین سفر و تأخیرات ناشی از این امر بوده است. وی توضیح داد: البته دلیل تأخیر، کاهش تقاضا و متناسب نبودن میزان سرمایه‌گذاری با ایجاد درآمد در این بخش است که امیدواریم با اجرای طرح شبکه «سیر همنام»، بخش زیادی از مشکلات موجود مرتفع شده و باعث اقتصادی‌تر شدن و ارتقای بهره‌وری و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات و ایمنی سفر و رضایت مسافران شود.

به گفته شهرکی ثانوی بعد از حدود یک سال از ابلاغ این منشور، این قانون خروجی مهمی داشته و توانسته است در جهت افزایش کیفیت در حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری تأثیرگذار باشد.

وی گفت: خروجی ابلاغ این بخشنامه آگاهی مسافران از حقوق خود و متعاقب آن وصول پیشنهادها، انتقادات و نظرات مسافران در خصوص اقدامات شرکت‌ها و مؤسسات مسافربری، نحوه ارائه خدمات و... بوده و با استفاده از نتایج گزارش‌های دریافتی و در کنار آن نظرسنجی‌هایی که در این زمینه در مقاطع مختلف سال انجام شده است، ضوابط جدید در بخش حمل‌ونقل تدوین می‌شود یا ضوابطی که نیاز به اصلاح دارد، مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل نیز با اصلاح وضعیت خود درصدد اخذ رضایت مسافران هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.