◄ هدفگذاری 5 میلیون تنی جمهوری آذربایجان برای کریدور شمال جنوب/ فرصتی مناسب برای جذب سرمایه در ایران
جمهوری آذربایجان قصد دارد عملکرد باری در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب را به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد.
سهیل مصباح: جمهوری آذربایجان قصد دارد عملکرد باری در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) را به 5 میلیون تن در سال افزایش دهد.
این خبر توسط رشاد نبی اف، وزیر حمل و نقل این کشور، در هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع اعلام شد.
این وزیر همچنین بیان کرد که جمهوری آذربایجان و روسیه سال گذشته توافق نامه همکاری برای افزایش عملیات ترانزیتی در این کریدور امضا کردند. این توافق نامه نوسازی زیرساخت های راه آهن و گسترش مرحله ای ظرفیت بار را تشریح می کند.
نبی اف گفت: "هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم که کریدور شمال جنوب به یکی از مسیرهای کلیدی و قابل اعتماد برای تجارت منطقه ای و بین منطقه ای تبدیل شود. افزایش برنامه ریزی شده به 5 میلیون تن تا سال 2028 تنها مرحله اول است، ما متعهد به گسترش بیشتر ظرفیت به 15 میلیون تن در سال هستیم."
نبی اف افزود که ارتقای زیرساخت ها در بخش آذربایجانی این کریدور به طور فعال در حال پیشرفت است و خاطرنشان کرد که بازسازی خط آهن سومقاییت - یالاما تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.
افزایش ظرفیت خطوط شمالی جنوبی جمهوری آذربایجان به افزایش ظرفیت در کل کریدور شمال-جنوب عبوری از ایران منجر می شود، موضوعی که می تواند تحریک تقاضا را به دنبال داشته باشد. اما لازم است جمهوری اسلامی نیز با سرعت هرچه بیشتر اقدام به تکمیل خطوط ریلی خود، از جمله راه آهن رشت آستارا نماید.
همچنین در سپتامبر ۲۰۲۴، ADY وامی به مبلغ ۱۳۱.۵ میلیون دلار از بانک توسعه آسیا برای نوسازی خط آهن سومقاییت-یالاما دریافت کرد. سال گذشته، این شرکت همچنین ترمینال باری آستارا در آذربایجان را ارتقاء داد و خدمات ترخیص گمرکی سریعی را معرفی کرد.
در همان جلسه در باکو، اولگ بلوزیوروف، مدیرعامل راه آهن روسیه، بر عملکرد قوی راه آهن های کشورهای مستقل مشترک المنافع تأکید کرد و اظهار داشت که گردش بار در بین کشورهای عضو شورا در سال گذشته به نزدیک به ۳ تریلیون تن کیلومتر رسیده است. این میزان ۳۰ درصد بیشتر از نتایج راه آهن های کلاس یک ایالات متحده و تقریباً هشت برابر بیشتر از اتحادیه اروپا است.
بلوزیوروف تأکید کرد که اولویت های فعلی شورا شامل بهره وری عملیاتی، شرایط حمل و نقل مسافر و بار، دیجیتالی شدن، ایمنی قطار، سیستم های حسابداری و تسویه حساب، مراقبت های بهداشتی، منابع انسانی و همکاری علمی-فنی است.
در حاشیه هشتاد و سومین نشست شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع، ADY و راه آهن روسیه توافق نامه ای را در مورد معرفی راهکارهای دیجیتال که جریان بار کارآمدتری را در کریدور شمال جنوب (INSTC) فراهم می کند، امضا کردند. این سند به تغییر از اسناد کاغذی به یک تبادل الکترونیکی کامل اسناد می پردازد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند با اتصال گمرکی به کشورهای آسیای میانه، حضور در این تبادل الکترونیکی داده را به عنوان گامی مهم در توسعه کریدور شمال-جنوب بردارد.