ابتکار عمل وزیر راه و شهرسازی چالش های ترانزیت بین الملل را به فرصت تبدیل کرده است
ابتکار عمل و راهکارهای وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم، برخی چالش های قدیمی در روابط حمل ونقلی با کشورهای همسایه را به فرصت هایی برای جهش ترانزیت و حمل ونقل بین المللی تبدیل کرده است.

مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سابقه روابط حمل و نقلی ایران با پنج کشور آذربایجان، ترکیه، روسیه، افغانستان و ترکمنستان تصریح کرد: ابتکار عمل و راهکارهای وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم، برخی چالش های قدیمی در روابط حمل ونقلی با کشورهای همسایه را به فرصت هایی برای جهش ترانزیت و حمل ونقل بین المللی تبدیل کرده است.
به گزارش تین نیوز، امین ترفع در گفت و گو با وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و تقویت روابط بین المللی حمل ونقلی ایران و کشورهای همسایه، اظهار کرد: روابط حمل و نقلی ایران و کشورهای همسایه بعضاً با چالش های جدی مواجه بود که با درایت و ابتکار عمل فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی این چالش ها به فرصت تبدیل شد.
وی افزود: به طور مثال روابط حمل و نقلی ایران و ترکیه که با مسائل جدی مواجه بود که با درایت فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی عملاً احیا شد و طی بیش از سه مرحله ملاقات و مذاکره در سطح وزرای حمل و نقل دو کشور نتایج مثمر ثمری از جمله رفع چالش های حمل و نقل جاده ای، ازسرگیری فعالیت قطار مسافربری تهران-وان و تشکیل کمیته بررسی اتصال شبکه ریلی دو کشور از طریق راه آهن مرند-چشمه ثریا-دیله جو-قارص را در پی داشت.
توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان بعد از رکود سه ساله
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل در ادامه به ایجاد فرصت های توسعه روابط اقتصادی با کشور آذربایجان پس از ۳ سال رکود با پیگیری ها و ابتکارات وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس ایرانی کمیسیون اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: در پی برگزاری چندین دور ملاقات دو جانبه و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در بهمن ١٤٠٣، شاهد تحول در روابط اقتصادی و حمل و نقلی ایران و آذربایجان بودیم و این روند توسعه، به خصوص بعد از سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به باکو سرعت یافته است.
ترفع با اشاره به نقش موثر وزیر راه و شهرسازی در خروج از رکود و توسعه روابط اقتصادی ایران و آذربایجان گفت: وزیر راه و شهرسازی کلیه زمینه های همکاری اقتصادی دو کشور را خصوصاً در بخش های تجاری، انرژی، نفت و گاز، بانک و حمل ونقل را بطور مستمر در دستور کار پیگیری دارند تا به زودی و با همت دستگاه های ذی ربط شاهد جهش تراز تجاری در کشور همسایه ایران و آذربایجان باشیم.
ابتکار تشکیل کریدور ترانزیتی ایران-آذربایجان-گرجستان
وی همچنین به ابتکار وزیر راه و شهرسازی برای تشکیل کریدور ترانزیتی ایران-آذربایجان-گرجستان در دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان اشاره کرد و یادآور شد: این ابتکار وزیر راه و شهرسازی که با استقبال مقام های آذری همراه بود، در حالی مطرح شد که ایشان به عنوان رئیس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در سال ٢٠٢٥ هستند و از سوی دیگر هر سه کشور عضو همین کمیسیون هستند.
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: ساخت و توسعه راه آهن شلمچه-بصره نیز که طی سالهای قبل دچار چالش شده بود در طول هفت ماه با پیگیری های مداوم وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم، سرعت گرفته و با همکاری دو جانبه راه آهن های دو کشور به طور قطع نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.
امضای توافق نامه نقشه راه تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن میان ایران و ترکمنستان در اردیبهشت ماه
ترفع در ادامه به برگزاری سه دوره ملاقات های پی در پی میان وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با همتای ترکمنی اشاره کرد و گفت: از شاخص ترین اتفاقات میان دو کشور در ۶ ماه گذشته، نهایی شدن نقشه راه تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از خاک دو کشور بود که پیش بینی می شود در زمان برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در قالب توافق نامه میان وزرای دو کشور به امضا برسد.
وی از جهش حمل و نقل بین المللی ریلی ایران-ترکمنستان از به بیش از ٥ میلیون میلیون تن در سال ١٤٠٣ خبر داد و گفت: گزارش های آماری حاکی از جهش و سرعت مطلوب همکاری های حمل و نقلی میان ایران و ترکمنستان است.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به توسعه همکاری های ترانزیتی ایران و افغانستان در دولت چهاردهم گفت: روابط حمل و نقلی دو کشور به خصوص در حوزه ریلی که پیش تر با چالش هایی مواجه شده بود، با رایزنی ها و مذاکرات فی مابین، هر ماه ۳ قطار ترانزیتی از مسیر ایران به مقصد افغانستان تردد دارد.
ترفع سپس به تهیه و امضا نقشه راه همکاری های حمل ونقلی ۲۰۲۵ ایران و روسیه را شاخص ترین اتفاق حمل و نقلی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: این نقشه راه فصل جدیدی در همکاری های دو کشور در حوزه های زیرساخت و شقوق مختلف حمل و نقلی با هدف ایجاد جهش در ترانزیت است.
هدف گذاری ترانزیتی در مسیرهای کریدور شمال جنوب
وی افزود: هدف گذاری ترانزیتی ما برای شرق دریای خزر ۲۰ میلیون تن و برای غرب دریای خزر ۱۵ میلیون تن است و جلسات دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه منطقه ای در قالب کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار دارد.