بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

تحقق ترانزیت ۷۰ میلیون تنی کالا در برنامه هفتم از طریق تکمیل زیرساخت های کریدوری

تکمیل کریدور های بین المللی و تقویت زیرساخت پایانه های مرزی می تواند فرصت طلایی ترانزیت کالا را تقویت کند.

تحقق ترانزیت ۷۰ میلیون تنی کالا در برنامه هفتم از طریق تکمیل زیرساخت های کریدوری
تین نیوز |

 

تکمیل کریدور های بین المللی و تقویت زیرساخت پایانه های مرزی می تواند فرصت طلایی ترانزیت کالا را تقویت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمل ونقل و توجه به بخش ترانزیت یکی از مهم ترین اقدامات در راستای افزایش سهم تجارت در اقتصاد بین المللی است به طوری که یکی از اهداف اصلی که برای بخش های مختلف اقتصادی کشور در طول سال های گذشته تعیین شده توجه به حجم ترانزیت و حمل ونقل در بخش های مختلف جاده ای و دریایی است. طی سال های گذشته با برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد افزایش میزان تجارت کالا هم در بخش دریایی و هم در بخش جاده ای هستیم به طوری که در بخش جاده ای کشور توانسته ایم رکورد ترانزیت را در یک دهه گذشته بشکنیم.

رشد ۶۰ درصدی ترانزیت کالا در کشور طی ۶ماه گذشته 

در همین رابطه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور  با بیان اینکه طی یک سال گذشته با توجه به افزایش میزان پایانه های مرزی و تکمیل زیرساخت ها توانسته ایم ترانزیت کالا را افزایش دهیم، گفت: طی یک سال گذشته شاهد آن بودیم که در  ۲۷ پایانه مرزی، ۱۲۸۵ شرکت، ۴۲ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و قریب به ۵۰ هزار راننده در حوزه حمل و نقل بین المللی فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه در جهت تکمیل کریدورهای شمال - جنوب باید بتوانیم حجم ترانزیت کالا را افزایش دهیم گفت: امسال در راستای توسعه زیرساخت های کشور میزان ترانزیت کالا را به ۹ میلیون تن رسانده ایم که این میزان از حجم ترانزیت نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

هدایتی توضیح داد: با هدف گذاری که انجام داده ایم به طور قطع میزان ترانزیت را تا پایان سال دو برابر خواهیم کرد و به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهیم رساند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه توجه به پایانه های کریدوری و همچنین توجه به راه ابریشم و تلاش برای احیای آن می تواند زمینه ساز تقویت ترانزیت کالا شود، گفت: باید تلاش کنیم که اتصال به مدیترانه و آفریقا از طریق کشورهای عراق و سوریه اجرایی شود و همچنین تجاری سازی و ارتقای منافع اقتصادی کشور در این زمینه هم فراهم شود.

براساس این گزارش طی هفته های گذشته ایران در چندین اجلاس بین المللی که مهم ترین آنها بریکس بوده شرکت کرده است که این اجلاس خود نقش بسیار مهم و موثری در حوزه ترانزیت کالا و رشد تجارت در کشور دارد به طوری طبق اعلام کارشناسان حوزه ترانزیت عضویت در کنوانسیون های بین المللی، پیوستن به پیمان های بریکس، اوراسیا و شانگهای و انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه حمل و نقل بین المللی اروپا (IRU) فرصت های طلایی در حوزه حمل و نقل را فراهم آورده و بسترساز تحقق هدفگذاری ۴۰ میلیون تُنی ترانزیت در برنامه هفتم  خواهد بود.

رشد ۳۸ درصدی ترانزیت کالاهای غیر نفتی 

همچنین طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی سازمان راهداری میزان ترانزیت کالاهای غیر نفتی از ابتدای سال رشد ۳۸ درصدی داشته، این درحالی است که ترانزیت مواد نفتی و فراورده های سوختی ۱۱۲ درصد رشد یافته است.

همچنین پیش از این هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفته بود قریب به ۷۰ درصد ترانزیت کشور از طریق بنادر و پایانه های مرزی شهید رجایی، پرویزخان، باشماق، آستارا، لطف آباد و بازرگان صورت می گیرد.

ترکمنستان  رکورد دار ترانزیت کالا در کشور است

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ریاست وزارت راه و شهرسازی بر هفت کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر گفت: بیشترین میزان ترانزیت کالا را در ارتباط با این کشورها از جمله ترکمنستان داریم که اخیرا با آنها دیدار داشتم حضور نمایندگانی از بخش خصوصی حمل و نقل در این دیدارها الزامی است تا مشکلات ترانزیت و رانندگان را با آنها مرتفع کنیم.

صادق با تاکید بر این که سیاست دولت چهاردهم، از جمله وزارت راه و شهرسازی، «باز نگه داشتن درها به روی بخش خصوصی است»، گفت: وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستر شنیدن صدای بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد. قصد نداریم پشت درهای بسته فقط با چند انجمن و پیمانکار خاص جلسه بگذاریم که نتیجه اش تبعیض و بی عدالتی و این همه شکایت بشود.

روز گذشته هم هیات تجاری اتاق تعاون ایران که برای حضور در سومین مجمع اقتصادی اوراسیا به ایروان سفر کرده است، در اولین روز این مجمع در نشست های تخصصی با موضوعات مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، لجستیک و حمل و نقل و نیز تجارت و سرمایه گذاری حضور یافت.

در این دیدار هم بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران نیز به نمایندگی از تعاونگران ایرانی در گفتگوی ویژه ایران و اوراسیا  گفت:  بخش تعاون ایران به عنوان یک رکن مهم اقتصادی کشور، جایگاه بخش تعاون در کشورهای موفق دنیا و علی الخصوص به اهمیت توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و کشورهای اوراسیا و نیز بهره گیری از فرصتهای موجود در بخش تعاون ایران جهت سرمایه گذاری است.

گفتنی است، حجم تجارت ایران و ارمنستان از ۴۰۰ میلیون دلار به ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است و ظرفیت های بسیاری برای افزایش این حجم تجاری وجود دارد. بدیهی است که این هدف از طریق همکاری شرکت های ارمنستانی و ایرانی و حتی کشورهای ثالث در اوراسیا و اروپا تحقق پذیر است.

براساس این گزارش ترانزیت علاوه بر اینکه یک فرصت اقتصادی و طلایی  برای کشور است؛ در حوزه های اقتصادی و همچنین موضوعات امنیتی و در جایگاه بین المللی کشور هم تأثیر مستقیم دارد.

ایران به عنوان حلقه واسط در کریدور شمال-جنوب، می تواند به ازای ترانزیت هر ۱۰۰ تن بار ۱۰ شغل مستقیم و ۵۰ شغل غیرمستقیم ایجاد و با رسیدن به ظرفیت ۳۰ میلیون تنی، سالانه می تواند ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند و اثرگذاری خود را  در سیاست بین الملل را افزاش دهد. اما وجود ضعف هایی چون اضافه نشدن خطوط جدید، کمبود ناوگان حمل ونقل  جاده ای، عدم توجه به حوزه اشتغال رانندگان، محدودیت شدید زیرساختی در بندرعباس به عنوان تنها نقطه جنوبی در این مسیر، هم فرصت ها را از کشور گرفته و هم در شرایط رقابت سخت جهانی و حتی منازعات بین المللی در حوزه کریدوری، ما را با خطر حذف از مسیرهای ترانزیتی مواجه کرده است؛ بنابراین  این حوزه به نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم نیاز دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    ترانزيت موضوعي چند منظوره است ولي نبايد در منافع آن اغراق شود. ترانزيت 30 ميليون تن حدود 2 ميليارد دلار درآمد فراهم مي كند نه 30 ميليون دلار

  • محمدی پاسخ

    بزرگترین مشکل ترانزیت ما مسئولینی است که در دفتر ترانزیت و استانها و پایانه های مرزی هستند . من فعال حمل و نقلی هستیم که به ارمنستان فعالیت دارم کامیونهای ترانزیتی ما توسط گمرک پذیرش نمیشود و اکثر صاحبان کالای ارمنی از این موضوع گله دارند و خواهان تغییر مسیر ترانزیت از ایران هستند