| کد خبر: 259623 |

رئیس جمهور ترکیه بر گشایش هر چه سریع تر کریدور جعلی اصرار کرد

◄ زنگزور آتشی زیر خاکستر با آتش بیاری اردوغان

کریدور زنگزور به دلیل موقعیت استراتژیک و خاص خود قابلیت شعله ور کردن تنشی بزرگ و حتی جنگی ویرانگر را در منطقه شمال ایران و قفقاز دارد و اردوغان نیز با آگاهی از این نکته همچنان بر گشایش این مسیر اصرار می کند.

تین نیوز

کریدور زنگزور به دلیل موقعیت استراتژیک و خاص خود قابلیت شعله ور کردن تنشی بزرگ و حتی جنگی ویرانگر را در منطقه شمال ایران و قفقاز دارد و اردوغان نیز با آگاهی از این نکته همچنان بر گشایش این مسیر اصرار می کند.

به گزارش تین نیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بار دیگر با لحنی تهدید آمیز بر لزوم گشایش کریدور زنگزور تاکید کرد تا نشان دهد حاضر نیست از رویاهای تسلط جویانه و تنش برانگیز خود در مقابل ایران دست بردارد.

با اعتماد به نفس به دست آمده از مداخله موفق در جنگ اخیر قره باغ و با پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان اکنون خود را در جایگاه اظهارنظر و مداخله درباره مسائلی می بیند که در درجه اول امور داخلی کشور آذربایجان و ارمنستان تلقی می شود و در وحله بعد بازیگر مهم دیگر این منطقه یعنی ایران را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد.

وی نسخه ای برای صلح آذربایجان و ارمنستان می پیچد که در دل خود جنگی دیگر پنهان دارد. اصرار اردوغان به اجرای این نسخه نامبارک را از سخنان اخیر وی در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آذربایجان باید دریافت. وی در این نشست گفته است: کریدور زنگزور باید بلافاصله باز شود و یک صلح فراگیر هر چه زودتر حاصل شود.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز ساعتی قبل از دیدار اردوغان و بایراموف با همتای آذربایجانی خود دیدار کرده و مدعی شده بود که افتتاح کریدور زنگزور یک رویداد ویژه در دوره جدید است.

حتی نگاهی غیرتخصصی به نقشه منطقه ای که کریدور زنگزور از آن عبور می کند نشان می دهد اگر این دالان راه اندازی شود پیوستگی ایران با ارمنستان قطع می شود و کنترل مسیرهای ترانزیتی ایران در قفقاز جنوبی به سمت اروپا و دریای سیاه در اختیار جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار می گیرد.

این درحالیست که برخی کارشناسان شناخته شده ترانزیت و حمل و نقل همچون سعید قصابیان این کریدور را خطری امنیتی برای ایران می دانند و مسئولان ارشد سیاسی ایران نیز مواضع تندی در برابر زنگزور اتخاذ کرده اند.

قصابیان در نقد نقطه نظر مدافعان این کریدور موارد مهمی مطرح کرده و در بخشی از این نقد مفصل نوشته است؛ زنگه زور فقط ساخت یک جاده و راه آهن نیست. نقض حاکمیت ارمنستان است بر خاک خود و تغییر در مرزهای بین المللی محسوب می شود و سدی است در مقابل تجارت و ترانزیت ایران. در شیطنت این دو دولت همین بس که این کریدور در امتداد مرز با ایران ساخته می شود که الزاما کوتاه ترین مسیر از خاک آذربایجان به نخجوان نیست و می توانستند مسیرهای دورتر از مرز ایران برای این معبر انتخاب کنند. ساخت این کریدور یک تهدید امنیتی برای ایران است و رهبران ایران قبلا در مورد تغییر مرزهای بین المللی به اردوغان هشدار داده اند.

به هر شکل زنگزور را باید آتش زیرخاکستر منطقه شمال غرب ایران تلقی کرد؛ آتشی با آتش بیاری اردوغان که اگر شعه ور شود، ایران و آذربایجان و ارمنستان باید بخاطر رویاهای غیرقابل تعبیر رئیس جمهور جاه طلب ترکیه در آن بسوزند.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.