◄ رانندگانی که تاوان تخلف دیگران را میدهند/ زندانی شدن برخی رانندگان به جرم حمل مواد مخدر به اروپا
موضوع قاچاق مواد مخدر از طریق بارهای صادراتی به یکی از مشکلات حملونقل جادهای تبدیل شده و آن طور که مدیرکل سابق دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری گفته : « در نظر است دستورالعملهایی در خصوص بارگیری و حمل محمولههای صادراتی توسط انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی تهیه و ابلاغ گردد.»
موضوع قاچاق مواد مخدر از طریق بارهای صادراتی به یکی از مشکلات حملونقل جادهای تبدیل شده و آن طور که مدیرکل سابق دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری گفته: « در نظر است دستورالعملهایی در خصوص بارگیری و حمل محمولههای صادراتی توسط انجمن شرکتهای حملونقل بینالمللی تهیه و ابلاغ گردد.»
به گزارش تیننیوز، 29 خرداد ماه امسال خبری به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در رسانهها منتشر شد که طی آن محمدجواد عطرچیان مدیرکل سابق دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی این سازمان در نشستی با حضور مسئولین سازمانها و نهادهای دولتی موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر از طریق حملونقل جادهای را مورد بحث و بررسی قرار داد و آن را چالش جدی در عرصه رقابت تجارت خارجی و حملونقل بینالمللی قلمداد کرد و گفت: روند رو به رشد پروندههای قاچاق مواد مخدر در وجهه سیاسی و درآمدهای ارزی کشور تأثیر سوئی دارد و به همین دلیل باید هرچه زودتر نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام شود.
وی به روند رو به رشد اینگونه پروندهها در ۶ ماه اخیر اشاره کرد و گفت: در حالی آمار اینگونه پروندهها رو به رشد هستند که عموماً این مکشوفات در کشورهای دیگر بیشتر کشف شدهاند و در بازرسیهای درون مرزی مورد مشکوکی با ماده غیرقانونی در محمولهها مشخص نمیشوند.
گزارش تیننیوز حاکی است همچنین تیرماه امسال در پیامی که در برخی گروههای تلگرامی مربوط به رانندگان خودروهای سنگین منتشر شد از رانندگان خواسته شد فقط از کارخانههای معتبر بارگیری کرده و به هیچ وجه از انبارها حتی اگر آشنا هم باشند، بارگیری نکنند.
بر اساس این پیام افراد سودجود با هماهنگی افراد بیرونی که در برخی کشورها فعال هستند در چند مورد از طریق کامیونهای ترانزیتی به حمل مواد مخدر به کشورهایی از قبیل آلمان و ترکیه و ... اقدام کردهاند که شناسایی شده و در این بین کسی جز راننده مجرم شناخته نمیشود.
در این پیام خاطرنشان شده است که در صورت وقوع چنین اتفاقی فقط راننده بهخاطر جرمی که مرتکب نشده است مجازات میشود و در این زمینه هیچکس پاسخگو نیست، قانون هم کسی را جز راننده نمیشناسد و پیامد آن جریمههای میلیاردی و توقیف ماشین و حبس برای راننده است.
پس از انتشار این خبرها در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر که نام خود را محمد کاظم نیمه فروش ذکر کرده، در پیام خود آورده است: متاسفانه برادر بنده به نام وحید نیمه فروش یکی از این رانندگان گرفتار شده در کشور بلغارستان است چرا که از داخل بار وی و قوطیهای سربسته با بستهبندی کارخانه تولید کننده این محصول، مواد مخدر کشف شده است.
وی افزوده است: با وجودی که بار صادراتی از انبار شماره ...گمرک ...( مشخصات گمرک در تیننیوز موجود است) بارگیری و همانجا هم کامیون بعد از بازدیدهای گمرکی پلمپ شده و در مسیر هم در مرز خروجی بازرگان هم در ورودی و خروجی کشور ترکیه کامیون و محموله با دستگاه XRAY اسکن و باز کنترل شده است، در مرز ورودی بلغارستان بعد از آنالیز بار مشخص گشته که حاوی هروئین است.
این کاربر تاکید کرده است: اکنون این کشور، فرستنده و گیرنده بار را رها کرده و برادر بیگناه بنده را به زندان انداخته و خودرویمان را هم مصادره کرده است!!! در ایران هم نه جایی شکایتمان را میپذیرد و نه به فریادمان میرسند.
وی خاطرنشان کرده است: صاحب بار که در واقع صاحب واقعی و جاسازی کننده این مواد مخدر آزاد است و برادر بیگناه و از همه چیز بی خبر اینجانب به جرم ناکرده در زندان بلغارستان مانده و کامیونمان هم که حاصل سالها زحمتمان و نان آور چهار خانواده بود، مصادره گشته است آیا سازمانی و ادارهای در ایران وجود ندارد که به فریاد بنده و خانواده دیگر رانندگان بیگناه برسد؟!!!
این کاربر همچنین در پیام دیگری در مورد خبر مربوط به لزوم « بارگیری رانندگان از کارخانجات معتبر» نیز عنوان کرده است: توصیههای کلی و مبهم فایدهای برای رفع این مشکل ندارد. برادر بنده با کامیونمان در تاریخ 26 فروردین 96 از انبار شماره ... گمرک ... بار صادراتی آرد سوخاری به مقصد لهستان را بارگیری کرد و بار همانجا پلمپ شد و پس از اخد مدارک به سمت مقصد حرکت کرد که از تعداد 468 قوطی دربسته فلزی با بسته بندی کارخانه تولید کننده از این محموله مقدار 160 کیلوگرم هروئین در مرز ورودی بلغارستان کشف شد.
وی تاکید کرده است: این محموله که از انبار یا کارخانه یا هرجای دیگری بارگیری نشده و مستقیما از داخل گمرک بارگیری شده آقایان مسئول چه جوابی دارند؟ اینکه تجهیزات و امکانات کنترل بارهای صادراتی را نداریم تاوانش را باید راننده بیگناه و نگونبخت با جان و مال خویش بدهد؟!!!
این کاربر با طرح این پرسش که چه کسی در این مملکت پاسخگوی ما است؟ افزوده است: الان برادر بیگناه من ...در بلغارستان زندانی شده و کامیونمان هم مصادره شده اما صاحب بار و جاسازی کننده واقعی موادمخدر درون این بار صادراتی آزاد است. به هرجایی که ممکن بوده نامه دادهام اما دریغ از حتی یک جواب!!!
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.