چرا بیمه شخص ثالث بیشترین شکایات را دارد؟؛ بررسی دلایل گلایه مردم از خدمات بیمه ای
بر اساس آمارهای رسمی بیمه مرکزی، از ابتدای سال تا پایان مردادماه ۱۴۰۴، بیش از ۷۹۸۶ شکایت بیمه ای در کشور ثبت شده که نزدیک به نیمی از آن ها مربوط به بیمه شخص ثالث است. این آمار نشان می دهد که بیمه شخص ثالث همچنان پرچالش ترین رشته بیمه ای برای مردم محسوب می شود.

بیمه شخص ثالث با ثبت ۳۵۵۸ شکایت در پنج ماهه نخست سال جاری، در صدر شکایات بیمه ای قرار گرفته است. از این تعداد، ۲۰۵۵ شکایت وارد، ۱۲۱۰ شکایت ناوارد و ۲۹۳ شکایت همچنان در حال بررسی هستند. این در حالی است که سهم این رشته از حق بیمه تولیدی بازار بیمه ۲۲ درصد اعلام شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دلایل اصلی بالا بودن شکایات در این رشته عبارتند از:
- سهم بالای بیمه شخص ثالث در تعداد بیمه نامه های صادر شده
- عدم پرداخت یا تأخیر در پرداخت خسارات بیمه ای توسط برخی شرکت ها
این عوامل موجب شده اند که بیمه شخص ثالث به پرشکایت ترین رشته در صنعت بیمه کشور تبدیل شود.
در رتبه دوم، بیمه درمان با ۲۰۱۶ شکایت قرار دارد که از این تعداد، ۸۸۲ شکایت وارد و ۹۵۱ شکایت ناوارد بوده اند. همچنین ۱۸۳ شکایت در حال بررسی است. با وجود سهم ۴۷ درصدی بیمه درمان از بازار بیمه، میزان شکایات در این رشته نیز قابل توجه است.
رشته بیمه بدنه اتومبیل نیز با ۹۳۸ شکایت در جایگاه سوم قرار دارد. از این تعداد، ۴۴۶ شکایت وارد، ۴۳۰ شکایت ناوارد و ۶۲ شکایت در حال بررسی هستند.
در مقابل، رشته هایی مانند بیمه اعتبار، بدنه کشتی و حوادث طبیعی ساختمان کمترین میزان شکایات را داشته اند. این موضوع به دلیل سهم اندک این رشته ها در بازار بیمه کشور است.
بر اساس داده های بیمه مرکزی:
- از مجموع ۷۹۸۶ شکایت ثبت شده، ۷۳۰۸ شکایت رسیدگی و مختومه شده اند.
- ۶۷۸ شکایت در حال بررسی است.
- از شکایات رسیدگی شده، ۵۵ درصد وارد و ۴۵ درصد ناوارد اعلام شده اند.
این آمار نشان دهنده عملکرد نسبی شرکت های بیمه در رسیدگی به شکایات است، اما همچنان نیاز به اصلاحات ساختاری، افزایش شفافیت و بهبود خدمات در رشته های پرچالش مانند بیمه شخص ثالث وجود دارد.