| کد خبر ۳۰۸۱۶۸
کپی شد
مدیرعامل ماکسیم:

◄ قوانین تاکسی‌ های اینترنتی بین‌ شهری‌ را شفاف کنید/ ناایمن بودن سفرهای اینترنتی بین شهری با واقعیت همخوانی ندارد

شرکت «ماکسیم» در واکنش به ابهامات اخیر پیرامون نحوه‌ی نظارت و صدور مجوز فعالیت برای تاکسی‌ های اینترنتی بین‌ شهری ، نسبت به پیامدهای این ابهام هشدار داد و خواستار شفاف‌ سازی فوری و رسمی قوانین مربوط شد.

قوانین تاکسی‌ های اینترنتی بین‌ شهری‌ را شفاف کنید/ ناایمن بودن سفرهای اینترنتی بین شهری با واقعیت همخوانی ندارد
تین نیوز |

 نامه ی اخیر معاون اول رئیس جمهور درخصوص تقسیم وظایف نظارتی در حوزه ی حمل ونقل اینترنتی به گونه ای تنظیم شده است که امکان برداشت های دوگانه از آن وجود دارد و همین مسئله موجب تفاسیر متفاوت توسط برخی دستگاه ها شده است. در شرایط کنونی، «اتحادیه ی کشوری کسب وکارهای مجازی» مرجع رسمی صدور مجوز فعالیت در این حوزه است.

شرکت «ماکسیم» تأکید دارد که با حفظ ماهیت صنفی و درک صحیح از ماهیت پلتفرمی این کسب وکارها، باید تفکیکی روشن و مؤثر میان نقش نهاد صادرکننده ی مجوز و نهاد تنظیم گر ایجاد شود. این دیدگاه را از مواضع رسمی اتحادیه ی کشوری و اظهارات معاون محترم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز می توان برداشت کرد.

بر مبنای تفاسیر صورت گرفته و با لحاظ کردن جایگاه «وزارت راه و شهرسازی» به عنوان نهاد تنظیم گر و نه مرجع صدور مجوز، ضروری است که این وزارتخانه نسبت به تدوین و اجرای دستورالعمل های تکمیلی مربوط به نحوه ی فعالیت سکوهای برخط خدمات حمل ونقل مسافر بین شهری اقدام نماید. این امر باید بدون اعطای اختیارات قانونی صدور مجوز به آن وزارتخانه و با توجه به ماهیت پلتفرمی این خدمات صورت پذیرد.

آرمین کریمی ، مدیرعامل «ماکسیم»، هشدار داد که درصورت برداشت نادرست یا عدم درک صحیح از ماهیت پلتفرم ها، مدل های کسب وکار و اصول تنظیم گری، سیاست گذاری های غلط می تواند تأثیرات منفی جدی بر عملکرد تاکسی های اینترنتی گذاشته و کسب وکارها را مختل سازد؛ امری که می تواند به نابودی این صنعت و ایجاد مشکلات گسترده برای رانندگان و مسافران منجر شود.

کریمی همچنین تصریح کرد: «یکسان سازی نظام صدور مجوز برای شرکت های حمل ونقل سنتی و پلتفرم های اینترنتی، اقدامی اشتباه است. این دو ساختار کاملاً متفاوت اند و مدل های کسب وکار متمایزی دارند. در حوزه ی سفرهای بین شهری، تاکسی های سنتی که در مسیرهای ثابت و در ساعت های مشخص فعالیت می کنند، بخشی از ناوگان حمل ونقل عمومی محسوب می شوند و طبیعی است که زیر نظر وزارت راه فعالیت کنند؛ اما رانندگان تاکسی های اینترنتی بین شهری فعالیتی غیرثابت دارند و این کار برای آن ها شغل دوم محسوب می شود. آن ها مشابه دارندگان خودروهای شخصی اند که به صورت شفاف و قانونی مسافر جابه جا می کنند. چنین رویکردی درخصوص تاکسی های اینترنتی غیرمنطقی است.»

آرش کریمی

چارچوب نظارت بر کلیه ی تاکسی های اینترنتی پیش تر در دستورالعملی رسمی تعیین شده است

تمام اصول نظارتی و اجرایی موردنیاز برای کلیه ی تاکسی های اینترنتی پیش تر در «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر» مصوب سال ۱۳۹۸ به طور دقیق مشخص شده است و تنها به اعمال برخی اصلاحات در این دستورالعمل یا صدور دستورالعمل های تکمیلی نیاز است.

طی شش سال گذشته، ابزارهای نظارتی بر فعالیت تاکسی های اینترنتی در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی قرار داشته است و در این مدت، این صنعت رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و توانسته نیازهای میلیون ها ایرانی را در سراسر کشور تأمین کند.

به همین دلیل، تغییر مرجع نظارتی یا تحمیل فرایندهای مجوزدهی مضاعف، تنها موجب اختلال در سیستمی خواهد شد که امروز به درستی فعالیت می کند و نقشی مؤثر در رفاه مردم و ایجاد اشتغال دارد. راهکار اصولی، بهره گیری از توصیه های وزارت راه برای سامان دهی بهتر سفرهای بین شهری در چارچوب پلتفرم های هوشمند حمل ونقل است؛ نه ایجاد ساختارهای جدید و تکراری که مانع رشد و نوآوری در این حوزه می شود.

کدام ایمن تر است: تاکسی اینترنتی بین شهری یا تاکسی سنتی؟

گاهی برخی استدلال ها از سوی مسئولان سازمان راهداری یا وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ناایمن بودن سفرهای اینترنتی بین شهری مطرح می شود. این ادعاها با واقعیت های اجرایی همخوانی ندارد. در حقیقت، رانندگان فعال در این پلتفرم ها دارای سابقه و تجربه ی کافی هستند، گواهینامه ی رانندگی معتبر داشته و صلاحیت رانندگی آنان طبق قانون تأیید شده است. علاوه بر این، استانداردهای نظارت بر خودرو توسط شرکت های فعال در این حوزه تدوین شده است و خودروها مطابق مقررات، به صورت منظم تحت معاینه ی فنی قرار می گیرند. شایان ذکر است که بخش قابل توجهی از این رانندگان از وسایل نقلیه ی شخصی خود که مورداستفاده ی روزمره ی خانوادگی نیز قرار می گیرد، استفاده می کنند؛ عاملی که به طور ذاتی موجب افزایش مضاعف دقت و حساسیت راننده نسبت به حفظ بالاترین سطح ایمنی در طول سفر می گردد.

تجربه ی موفق نظارت بر سفرهای درون شهری نیز نشان می دهد که پلتفرم های حمل ونقل هوشمند می توانند با بهره گیری از فناوری، سطح ایمنی و شفافیت را افزایش دهند. سامانه ی «سماس» تمام اطلاعات رانندگان و جزئیات سفرها را به طور دقیق ثبت و توسط وزارت کشور راستی آزمایی می کند. همچنین در اپلیکیشن ها امکان مشاهده ی لحظه ای مسیر سفر روی نقشه، امتیازدهی و ارسال بازخورد، پشتیبانی شبانه روزی و اشتراک گذاری مسیر با نزدیکان فراهم شده است که نقشی مهم در حفظ امنیت مسافر دارد.

حال باید پرسید:

۱. آیا تاکسی های سنتی بین شهری که به عنوان الگوی ایمن معرفی می شوند، از چنین ابزارهای نظارتی و امکانات هوشمندی برخوردار هستند؟

۲. وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری چه نوع ابزارهای واقعی و عملی برای نظارت مؤثر در اختیار دارند؟

۳. حقوق مسافران در شیوه ی سنتی چگونه رصد و تضمین می شود؟

واقعیت این است که ایمنی در گرو نظارت هوشمند و پاسخ گویی شفاف است؛ نه بازگشت به رویه های قدیمی و غیرقابل کنترل. استفاده از فناوری، بهترین راه برای حفظ کیفیت خدمات و صیانت از حقوق مسافران در سفرهای بین شهری است.

نسخه ی صحیح برای سفرهای بین شهری: تکمیل دستورالعمل ها، نه ایجاد ساختارهای جدید

ابهام ساختاری ناشی از مصوبه ی اخیر هیئت محترم دولت، مستلزم تبیین و شفاف سازی فوری است. در همین راستا، شرکت هایی نظیر «ماکسیم» رسماً درخواست ارائه ی توضیحات تکمیلی درباره ی این موضوع را ارسال کرده اند.

تا زمان رفع کامل ابهامات، «ماکسیم» از کلیه ی نهادهای دولتی و افکار عمومی می خواهد تا موضع گیری این شرکت را با دقت موردتوجه قرار دهند؛ زیرا هرگونه تصمیم گیری اشتباه، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای صنعت حمل ونقل کشور به همراه داشته باشد.

مواردی که «ماکسیم» بر آن ها تأکید دارد به شرح زیر است:

۱. مرجع صدور مجوز برای تاکسی های اینترنتی شهری و بین شهری نمی تواند دو نهاد متفاوت باشد؛ هر دو باید تحت نظارت و مجوز «اتحادیه ی کشوری کسب وکارهای مجازی» فعالیت کنند.

۲. دستورالعمل های وزارت راه درباره ی سفرهای بین شهری باید با مشارکت و نظر فعالان این حوزه تدوین شود؛ در غیر این صورت، شاهد مقررات یک جانبه و زیان بار خواهیم بود.

۳. الزامات مربوط به رانندگان تاکسی های اینترنتی بین شهری باید براساس ویژگی های خاص این مدل کسب وکار تنظیم شود و نباید مشابه مقررات حمل ونقل عمومی باشد.

آرمین کریمی در پایان افزود: «مسیر درست، تقویت و به روزرسانی دستورالعمل فعلی تاکسی های اینترنتی است تا سفرهای بین شهری نیز به صورت شفاف و یکپارچه ذیل همان نظام نظارتی پوشش داده شود. این رویکرد، به مراتب کارآمدتر و هوشمندانه تر از ایجاد ساختارهای موازی و تدوین مقررات جدید است و می تواند نوآوری، ایمنی و کیفیت خدمات را تضمین کند.»

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.