| کد خبر ۳۰۴۸۵۲
کپی شد

دهلران–اندیمشک در انتظار چهارخطه شدن؛ پایانی بر سال ها حادثه و وعده

مسیر ۱۲۵ کیلومتری دهلران به اندیمشک که سال هاست یکی از پرترددترین و پرحادثه ترین جاده های جنوب غرب کشور شناخته می شود، در انتظار چهارخطه شدن است.

دهلران–اندیمشک در انتظار چهارخطه شدن؛ پایانی بر سال ها حادثه و وعده
تین نیوز |

 مسیر ۱۲۵ کیلومتری دهلران به اندیمشک که سال هاست یکی از پرترددترین و پرحادثه ترین جاده های جنوب غرب کشور شناخته می شود، در انتظار چهارخطه شدن است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مسیر دهلران به اندیمشک سال هاست که یکی از پرترددترین و در عین حال پرخطرترین جاده های جنوب غرب کشور به شمار می رود و با وجود اهمیت ارتباطی و اقتصادی آن برای استان ایلام و استان های همجوار، همچنان با عرض کم، کیفیت پایین آسفالت و نبود زیرساخت های ایمنی کافی دست وپنجه نرم می کند.

در سال های گذشته وعده های متعددی برای چهارخطه شدن این مسیر داده شده اما روند اجرایی آن با کندی و تأخیر همراه بوده که بخشی از آن به کمبود اعتبارات و بخشی دیگر به نبود برنامه ریزی منسجم در سطح ملی بازمی گردد.

البته در روزهای اخیر اخباری مبنی بر از سرگیری عملیات اجرایی جاده دهلران به اندیمشک منتشر شده، اما با وجود اعلام رسمی آغاز عملیات اجرایی و وعده بهره برداری مرحله ای تا پایان سال ۱۴۰۵، هنوز نگاه مردم منطقه با احتیاط همراه است، خاطره سال ها انتظار و وعده هایی که به نتیجه نرسیده اند، باعث شده اعتماد عمومی به زمان بندی های جدید آسان شکل نگیرد و مردم دهلران و مناطق اطراف دیگر به وعده ها دل نمی بندند بلکه چشم انتظار نشانه های واقعی همچون ماشین آلاتی که کار کنند، مسیرهایی که تغییر کنند و پروژه ای که این بار نه در حرف، بلکه در عمل پیش برود، هستند.

با توجه به طول ۱۲۵ کیلومتری مسیر دهلران-اندیمشک و حجم بالای تردد به ویژه در ایام خاص مانند اربعین، چهارخطه شدن این جاده نه تنها یک مطالبه عمومی بلکه ضرورتی زیرساختی برای آینده استان ایلام است و انتظار می رود با تأمین منابع مالی و نظارت دقیق بر روند اجرا، این پروژه در موعد مقرر به بهره برداری کامل برسد تا مردم منطقه پس از سال ها انتظار، طعم توسعه و ایمنی را در مسیر زندگی خود احساس کنند.

گلایه شهروندان از بلاتکلیفی پروژه دهلران به اندیمشک

یکی از شهروندان دهلران  اظهار داشت: سال هاست که ما اهالی دهلران با مشکلات این مسیر همچون تصادف های جاده ای و تأخیر در رسیدن به مراکز درمانی یا اداری دست و پنجه نرم می کنیم؛ این جاده برای ما نه فقط یک مسیر ارتباطی، بلکه بخشی از زندگی روزمره مان شده که هر روز با نگرانی از آن عبور می کنیم.

امیر عزیزی افزود: اعلام چهارخطه شدن مسیر تا پایان سال ۱۴۰۵ خبر خوبی بود، اما مردم این منطقه تا زمانی که تغییرات واقعی را نبینند دیگر با شنیدن وعده ها خوشحال نمی شوند، امیدواریم این بار مسئولان به جای حرف، عمل کنند و این مسیر را به شکلی ایمن و پایدار برای مردم منطقه آماده سازند.

یکی از رانندگان بین شهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من سال هاست در مسیر دهلران به اندیمشک رانندگی می کنم و به جرئت می توانم بگویم جاده دهلران به اندیمشک با وجود عرض کم، پیچ های خطرناک و نبود روشنایی شب یکی از پرخطرترین جاده های غرب کشور است که باعث شده سلامت جانی و مالی مسافران و مردمان این منطقه در خطر باشد.

وی افزود: طرح چهارخطه شدن اگر درست اجرا بشود، می تواند جان خیلی ها رو نجات داده و همچنین موجب افزایش سرعت جابه جایی کالا و مسافر شود.

قیصری تصریح کرد: متأسفانه تجربه های مشابه نشان داده که پروژه های جاده ای در این منطقه اغلب با تأخیر و توقف مواجه می شوند؛ اما امیدواریم این بار مسئولان تمام توان خود را در پیشبرد فیزیکی این پروژه به کار گیرند تا راننده ها و سایر مردم بتوانند با خیال راحت تری در این مسیر تردد کنند.

لزوم راه اندازی محور دهلران به اندیمشک

کارشناس حوزه حمل و نقل اظهار داشت: مسیر دهلران به اندیمشک سال هاست با چالش های جدی زیرساختی از جمله عرض کم جاده، نبود شانه ایمنی، کیفیت پایین آسفالت و نبود روشنایی شبانه مواجه بوده که موجب شده این مسیر به یکی از نقاط پرحادثه در جنوب غرب کشور تبدیل شود؛ این جاده به ویژه در ایام پرتردد مانند اربعین، ظرفیت لازم برای پاسخ گویی به حجم بالای تردد را ندارد و همین موضوع باعث افزایش خطرات و کاهش بهره وری حمل ونقل شده است.

مراد حیدرزاده افزود: چهارخطه شدن این مسیر نه تنها به ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات کمک می کند، بلکه نقش مهمی در تسهیل ارتباطات بین استانی، بهبود جابه جایی کالا و رونق اقتصادی منطقه دارد؛ از سوی دیگر این مسیر به عنوان یکی از راه های ارتباطی مهم میان استان ایلام و خوزستان، می تواند در صورت توسعه مناسب، به تقویت زنجیره های تأمین، افزایش سرعت حمل ونقل و کاهش هزینه های لجستیکی و دسترسی بهتر به مراکز درمانی و خدماتی برای ساکنان مناطق محروم منجر شود.

حیدرزاده تصریح کرد: برای تحقق این پروژه در موعد مقرر، لازم است تأمین مالی پایدار از منابع ملی و استانی صورت گیرد و هم زمان نظارت دقیق بر روند اجرا توسط نهادهای تخصصی اعمال شود؛ همچنین استفاده از پیمانکاران توانمند، اولویت بندی قطعات بحرانی و بهره گیری از فناوری های نوین در ساخت و ایمن سازی مسیر می تواند به تسریع روند پروژه کمک کند، در کنار این اقدامات، اطلاع رسانی شفاف به مردم و جلب مشارکت اجتماعی نیز نقش مهمی در افزایش اعتماد عمومی و همراهی با پروژه خواهد داشت .

بهر برداری از محور دهلران به اندیمشک

نماینده حوزه جنوب  اظهار داشت: محور دهلران به اندیمشک با هدف اتصال جنوب استان ایلام به شبکه های ترانزیتی کشور و تسهیل ارتباط میان استان های غربی و مرکزی راه اندازی شد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش ارتباطی اش در جابه جایی زائران کالا و خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسدالله چراغی افزود: تاکنون حدود ۱۲ کیلومتر از مسیر در قالب دو فاز اجرایی به بهره برداری رسیده و در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد که تا عملیات اجرایی در قطعات بعدی نیز آغاز شود.

نماینده حوزه جنوب تصریح کرد: با توجه به پیگیری های مستمر در سطح ملی، پنج کیلومتر از باند دوم زیر بار ترافیک رفته و دو قطعه دیگر نیز کلنگ زنی شده است.

چراغی با اشاره به اینکه توسعه این مسیر باید با سرعت بیشتری دنبال شود تا مردم منطقه پس از سال ها انتظار شاهد تغییرات ملموس باشند، گفت: رایزنی های گسترده ای با وزارت راه و شهرسازی انجام شده تا منابع لازم برای ادامه عملیات فراهم شود، همچنین استفاده از پیمانکاران توانمند، نظارت دقیق بر روند اجرا و اولویت بندی قطعات بحرانی از جمله راهکارهایی هستند که باید مورد توجه واقع شود.

وی در پایان بیان کرد: چهارخطه شدن این محور علاوه بر ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات می تواند موجب رونق اقتصادی منطقه، تسهیل دسترسی به خدمات درمانی و آموزشی و افزایش ظرفیت حمل ونقل شود؛ از این رو می بایست با همکاری دستگاه های اجرایی و همراهی مردم این پروژه در موعد مقرر به بهره برداری برسد و مسیر ارتباطی جنوب ایلام به جایگاه واقعی خود در شبکه حمل ونقل کشور دست یابد.

با توجه به اهمیت راهبردی محور دهلران–اندیمشک در اتصال جنوب استان ایلام به مسیرهای ترانزیتی کشور و نقش آن در ارتقای ایمنی و توسعه اقتصادی منطقه، اجرای کامل پروژه چهارخطه شدن این مسیر نه تنها یک ضرورت زیرساختی بلکه یک مطالبه عمومی است که سال ها به تأخیر افتاده است.

به همین علت اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۴ از جمله بهره برداری بخشی از مسیر و کلنگ زنی قطعات جدید، نشان دهنده آغاز حرکت جدی در مسیر توسعه است، اما تحقق کامل این طرح نیازمند تأمین اعتبار پایدار، نظارت دقیق و اراده مستمر در سطح ملی است تا مردم منطقه پس از سال ها انتظار، شاهد تغییرات ملموس و پایدار در مسیر زندگی خود باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.