| کد خبر: 164135 |

◄ رتبه دوم انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در بین تشکل‌های اقتصادی

در جمع‌بندی نهایی ارزیابی عملکرد انجمن‌های صنفی، علی‌رغم اینکه انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تشکل‌های جوان کشور است، با کسب امتیازات مناسب در سطح دوم تشکل‌ها طبقه‌بندی شده است که با عنوان "دارای دبیرخانه حرفه‌ای و برخوردار از فرآیندهای سازمانی تعریف شده" در مدل ارزیابی تعریف شده است.

تین نیوز

یک تشکل اقتصادی یا یک محیط اقتصادی از افرادی تشکیل شده که عموماً در جهت تأمین هدف یا اهداف اقتصادی و گاها در کنار هدف اقتصادی، در راستای اهداف سیاسی و اجتماعی و... خود تلاش می‌کنند. این تلاش، هم‌افزایی را ایجاد می‌کند که تحت تأثیر آن، رتبه‌بندی می‌شوند. به این معنی که سطح کاری آنها بر اساس گزارش عملکردشان دیده می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی هر ساله به ارزیابی عملکرد انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی این بخش می‌پردازد. هرچند علاوه‌بر سیاست‌ها، شرایط حقوقی، نهادی و مقرراتی که بر فعالیت‌های کسب‌وکار حاکم است، ثبات اقتصاد کلان، کیفیت زیرساخت‌های کشور، کیفیت دستگاه‌های اجرایی، نظام وضع قوانین و مقررات، هزینه و امکان دسترسی به اطلاعات و آمار، فرهنگ و کار نیز از عوامل مؤثر بر کیفیت کار کارکنان یک تشکل اقتصادی است اما سودآوری محیط کسب‌وکار به میزان تشریک مساعی کارکنان نیز وابسته است.

به این ترتیب، محیط کسب‌وکار مناسب، هزینه عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد و بالعکس، محیط کار نامناسب باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران و کارکنان و نیز عقب ماندن تولیدکنندگان کشور از رقبای جهانی می‌شود.

جایگاه انجمن صنفی ریلی کجاست؟

نتایج ارزیابی عملکردی انجمن صنفی ریلی از سوی اتاق بازرگانی ایران اعلام شد. بر اساس ارزیابی صورت گرفته که از مردادماه سال 96 آغاز شده است و طی چند مرحله از جمله ارسال اظهارنامه الکترونیکی، ارسال مدارک و مستندات و مصاحبه حضوری با دبیران تشکل‌های اقتصادی به انجام رسیده است، تشکل‌های عضو اتاق ایران با پنج معیار اصلی حکمرانی، عضویت، خدمات، تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و تنظیم‌گری که هر یک از این معیارها نیز از طریق تعدادی زیرمعیار پشتیبانی شده‌اند، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این چارچوب تنظیمی از سوی اتاق ایران، یک انجمن کسب و کار (عضو محور) باید به گونه‌ای عمل کند که علاوه بر اینکه (به منظور تأمین منابع مورد نیاز و پایداری سازمانی) خدمات ویژه‌ای به اعضاء ارائه می‌کند، بتواند مشوق‌های قانع کننده‌ای به نهادهای حاکمیتی (تأکید بر سازمان‌های دولتی) ارائه نماید تا قابلیت اعمال نفوذ و تأثیرگذاری بر تصمیمات و سیاستهای کلان دولتی را داشته باشد.

بر اساس مدل ارزیابی صورت گرفته, نهایتاً تشکل‌های اقتصادی عضو اتاق ایران در 4 سطح ارزیابی و طبقه بندی شده‌اند:

سطح اول: تشکل‌هایی که "دارای جایگاه مرجعیت دانشی در حوزه کاری مربوطه هستند"

سطح دوم: تشکل‌هایی که "دارای دبیرخانه حرفه‌ای و برخوردار از فرایندهای سازمانی تعریف شده هستند"

سطح سوم: تشکل‌هایی که "برخوردار از ساختارهای اولیه و نیازمند بهبود فرایندها هستند"

سطح چهارم: تشکل‌هایی که "هنوز از الزامات اولیهٔ فعالیت تشکلی, برخوردار نیستند"

جمع‌بندی نهایی ارزیابی

در جمع‌بندی نهایی این ارزیابی، علی رغم اینکه انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تشکل‌های جوان کشور می‌باشد لکن با کسب امتیازات مناسب در سطح دوم تشکل‌ها طبقه بندی شده است که با عنوان "دارای دبیرخانه حرفه‌ای و برخوردار از فرآیندهای سازمانی تعریف شده" در مدل ارزیابی تعریف شده است.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته کسب این موفقیت را به کلیه اعضا و شرکت‌های حمل و نقل ریلی باری و مسافری تبریک گفته و امید می‌رود تا در راستای تحقق شش سیاست راهبردی انجمن از جمله "اعتلای جایگاه انجمن نزد مجامع رسمی به منظور مشارکت در فرایند سیاستگذاری بخش ریلی"انجمن در آینده نقش تعیین کننده‌ای را در بازار حمل و نقل ریلی, سیاستگذاری‌ها و تنظیم روابط و تعاملات ذی‌فنعان بر عهده گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.