| کد خبر: 254047 |

«کندوان» آبستن حادثه؛ جاده چالوس تَرَک برداشت

ثبت حدود ۱۰۰ فقره ریزش سنگ در محورهای ارتباطی کندوان و هراز لزوم توجه ملی برای ایمن سازی این مسیرهای پرتردد را الزامی می سازد.

تین نیوز

ثبت حدود ۱۰۰ فقره ریزش سنگ در محورهای ارتباطی کندوان و هراز لزوم توجه ملی برای ایمن سازی این مسیرهای پرتردد را الزامی می سازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، روزانه صدها هزار دستگاه خودرو از محورهای ارتباطی کندوان و هراز ترد می کنند و بروز حادثه هایی نظیر ریزش سنگ و رانش منجر به بروز خسارت ها و تلفات سنگین در این مسیرها می شود.

در تعطیلات نوروزی ریزش سنگ های معلق در محورهای کندوان و هراز ۱۳ مصدوم و دو فوتی برجای گذاشت و تحلیل های کارشناسان نشان می دهد که هر فوتی سالانه هشت میلیارد تومان خسارت روی دست دولت می گذارد و حجم این خسارت ها در زمینه مصدومیت و معلولت های ناشی از حوادث چندبرابر است.

گزارش تصویری| لق گیری سنگ در جاده کندوان

ریزش سنگ های معلق تاکنون منجر به انسداد چندباره محورهای هراز و کندوان در تعطیلات نوروزی شده است اما به تاکید متولیان امر و کارشناسان، برای ایمن سازی دائمی و کلی محور باید برنامه ریزی کرد و طرح های موقتی و مقطعی جواب نخواهد داد.

کندوان نیازمند نگاه ملی است

محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت که هر هفته از مسیر پرتردد کندوان تردد می کند، گفت: بارها حدود هفت تا ۱۰ ساعت در ترافیک چندکیلومتری محور کندوان سپری کردم و باید به این محور توجه اساسی شود.

وی  با اظهار این که نگاه ملی به جاده کندوان باید داشته باشیم، افزود: نگاه انفعالی و مقطعی به محور کندوان و این که هر بار که ریزش سنگ روبرو هستیم به آن توجه شود، پاسخ نمی دهد.

وی با عنوان این که بیش از ۹۰ درصد خودروهای عبوری از جاده کندوان غیربومی و مسافر هستند، افزود: ایمن سازی محور کندوان باید در دستور کار قرار گیرد و نباید راهداری و حمل ونقل جاده ای را رها کرد.

براساس اعلام کارشناسان بیش از هشت نقطه بحرانی سقوط و ریزش سنگ در محور کندوان شناسایی شده است و اجرای طرح های آبخیزداری، فنس کشی در بالادست و تعریض مسیر باید در دستور کار قرار گیرد.

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به انسداد چندباره محور کندوان به دلیل ریزش سنگ و نبود ایمنی اظهار داشت: قبل از عید تاکنون ۱۰ مرحله عملیات لق گیری سنگ های معلق در این محور اجرا شده است.

وی  با اشاره به این که در حال حاضر به دلیل حجم سفرها و شرایط جوی و توپوگرافی، شرایط برای ریزش سنگ در محور مهیا شده است، افزود: این محور به دلیل احتمال ریزش سنگ های معلق و تخلیه بار ترافیکی مسدود شده است.

وی تامین اعتبار ملی و اجرای طرح های اساسی برای ایمن سازی محور کندوان را الزامی برشمرد.

به تحلیل صاحبنظران جاده کندوان و هراز آبستن حوادث مختلف است و ریزش سنگ های معلق و سرگردان در بالادست همواره این مسیرهای پرتردد را مستعد حادثه کرده است. روزانه بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو در محور ارتباطی کندوان تردد می کنند و بروز حادثه در آن جان مسافران را تهدید می کند.

رضا اکبری معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان این که محور کندوان از مسیرهای حساس و مهم بیان کرد و گفت: این محور نیازمند توجه و اعتبار ملی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار از شروع عملیات ایمن سازی محورهای هراز و کندوان خبر داد و گفت: بارها برای ایمن سازی محور کندوان فراخوان دادیم اما پیمانکاری شرکت نکرد و وقتی به سراغ آن ها رفتیم مطرح کردند که این مسیر برای ایمن سازی کامل باید شش ماه بسته شود.

وی با تاکید براین که کارهای اساسی برای ایمن سازی و لق گیری سنگ های معلق در محور کندوان باید صورت گیرد، گفت: اکنون پیمانکار در چهار نقطه مشغول عملیات لق گیری است و تاکنون سنگ های زیادی رهاسازی شده است.

شکاف جاده چالوس

معاون سازمان راهداری کشور بااشاره به شکاف جاده در محدوده سیاه بیشه گفت: کار مطالعه و بازسازی جاده با گرفتن مشاور انجام می‌شود و باید کارهای اساسی در این زمینه صورت گیرد.

وی از شناسایی مناطق مستعد ریزش سنگ و انجام کارهای مطالعاتی خبر داد.

کارگروه ایمن سازی جاده چالوس

ترانزیتی و پرتردد بودن محور کندوان ضرورت توجه و نگاه ملی به آن را الزامی می سازد و از این رو تامین اعتبار در این بخش و هم افزایی دستگاه های مختلف یک ضرورت محسوب می شود. وی، بیان داشت: کندوان جاده بین المللی است و خیلی از مسافران از محورهای هراز و سوادکوه وارد مازندران می شوند اما در برگشت علاقه مند هستند از جاده چالوس بازگشت کنند.

سید محمود حسینی استاندار مازندران نیز در جلسه شورای ترافیک استان خاطرنشان کرد: انتظار این است که سازمان راهداری در تخصیص بودجه توجه خاصی به موضوع ایمن سازی جاده چالوس داشته باشد و باید یک کار گروه ایمن سازی جاده چالوس با حضور همه دستگاه های دست اندرکار به دبیری فرمانداری و مسئولیت اداره کل راهداری مصوب شود.

حسینی پور، افزود: برای تردد کامیونت در جاده چالوس باید تدبیر شود. در تردد کامیونت مشکلی نیست و باید این موضوع هم تعریف شود و نباید تردد خودروها را محدود کرد بلکه طول و تناژ کامیونت ها باید مشخص شود، این خواسته بحق فعالان اقتصادی در این منطقه است.

وی، پیشنهاد کرد: در زمان غیر از روزهای تعطیل در برخی ایام و ساعات مشخص شود این کامیونت ها تردد داشته باشند.

۱۲۰ کیلومتر از محور کندوان در حوزه مازندران واقع شده است و هر بار سقوط سنگ و ریزش و رانش منجر به انسداد این محور ترانزیتی و توریستی می شود و ترافیک سنگین تردد در آن را سخت می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.