| کد خبر: 192951 |

ساماندهی دستفروشان شهر هشتگرد

شهردار شهر هشتگرد با این اعتقاد که دستفروشی مسئله‌ای فراگیر در کشور است اظهار داشت: دستفروشی پدیده ای در حوزه موضوعات اجتماعی است که نباید نادیده گرفته شود و با ساز و کار خاص می توان آن را ساماندهی کرد.

تین نیوز

  شهر هشتگرد سال‌هاست که از خیل دستفروشان در معابر رنج می برد و عده‌ای فروشنده بدون توجه به رعایت حقوق شهروندان با اشغال پیاده روها بساط پهن کرده و درآمد کسب می‌کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از این دستفروشان توسط صاحبان مغازه ها به کار گرفته می شوند و اجناس داخل مغازه را در کنار خیابان پهن و می فروشند چرا که در بین مردم این اعتقاد وجود دارد که دستفروشان برای اینکه اجازه مغازه نمی دهند ارزان تر اجناس را می فروشند.

البته عده ای دیگر به دلیل نداشتن سرمایه برای اجاره‌ی مغازه ناچار به دستفروشی هستند شغلی که نه امنیتی دارد و نه بیمه‌ای، اینها از جمله مشکلاتی هستند که این اقشار از جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در سرمای زمستان و گرمای تابستان روزها را به سختی شب می کنند.

حال با وجود این مشکلات مسئولان شهر هشتگرد به این معضل با دیدی وسیع نگریسته و ابتدا امام جمعه، مصلی شهر را برای فروش محصولات دستفروشان در اختیارشان گذاشت و اکنون مدیریت شهری هشتگرد با احداث بازار دائمی رایگان با هدف حمایت از جامعه مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و دستفروشان سعی بر ساماندهی دستفروشان نمود.

شهردار شهر هشتگرد با این اعتقاد که دستفروشی مسئله‌ای فراگیر در کشور است اظهار داشت: دستفروشی پدیده ای در حوزه موضوعات اجتماعی است که نباید نادیده گرفته شود و با ساز و کار خاص می توان آن را ساماندهی کرد.

امیر بهمنی افزود: بازار دائمی شهر هشتگرد در راستای اجرای ماده ۱۶ بهبود فضای کسب و کار و ماده ۱۱ مشاغل خانگی به منظور حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، ساماندهی دستفروشان و زنان سرپرست خانوار راه اندازی شده است.

وی افزود: ما تلاش نمودیم با راه اندازی بازار دائمی این قشر تلاشگر را ساماندهی کنیم تا از دستفروش به عنوان کسبه و غرفه دار تبدیل گردند.

بهمنی اظهار کرد: در تبصره یک بند دو ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری، دست‌فروشی به‌عنوان یک شغل مزاحم و عاملین به امر شغل مزاحم، مسبب سد معبر معرفی‌شده‌اند، همچنین بر اساس این ماده‌قانونی برای شهرداری وظیفه تعریف‌شده که با این پدیده به‌عنوان یک عمل ناهنجار شهری برخورد شود اما ما سعی کردیم با ساماندهی آنها عنوان مزاحم از دستفروش برداشته و بعنوان کاسب مشغول به فعالیت شوند.

وی اظهار داشت: به منظور استقبال مردم از این طرح مینی بوس‌های رایگان در اختیار مردم گذاشته ایم که وظیفه حمل و نقل مردم از مرکز شهر به بازار دائمی را عهده دارند.

شهردار شهر هشتگرد از اجرای برنامه‌های مختلف در این بازار خبر داد و گفت: تلاش داریم با همکاری اداره صنعت و معدن شهرستان ساوجبلاغ غرفه‌های عرضه کننده گوشت و مرغ روز را با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در این بازار راه اندازی نمائیم.

وی در پایان گفت: در راستای ارتقای این بازار هر کاری که از دست مجموعه شهرداری بربیاید دریغ نخواهیم کرد و غرفه داران هر راهکار و پیشنهادی در حوزه خود داشته باشند پذیرا خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد نیز گفت: مدت یکهفته است که دستفروش‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شده و با راه‌اندازی بازار دائمی و مهیا نمودن ۱۵۰ غرفه آنها را ساماندهی نموده ایم.

علی شجری پور گفت: متاسفانه بعد از ساماندهی دستفروشان و جمع آوری آنها از سطح شهر، امروز در اغلب اماکن عمومی شهر هشتگرد برخی مغازه داران پا را فراتر نهاده و فضای پیاده‌روها را به مانند بخشی از ملک خود اشغال نموده اند که این بحث نیاز به ورود اتاق اصناف دارد.

وی افزود: با اینکه نقش اصناف در این زمینه باید پررنگ باشد ولی متاسفانه اصناف با وجود تمام تماسها و مکاتبات توجهی به این موضوع ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر هشتگرد با تاکید بر برخورد جدی با آن دسته از مغازه داران و اصنافی که بدون رعایت حقوق شهروندی، اقدام به اشغال سطح معابر و پیاده روها می نمایند، گفت: اصناف باید بدون اغماض با این پدیده شوم اجتماعی برخورد به عمل آورده و معابر عمومی را از دست مزاحمین و مخلهای نظم عمومی پاک نمایند.

حسین رویائی یکی از شهروندانی است که از ساماندهی دستفروشان توسط شهرداری خرسند است و می‌گوید: حضور دستفروشان و سد معبرها نه تنها باعث زشتی چهره شهر شده بود از طرفی موجب برهم زدن آسایش روانی، ایجاد ترافیک و تجاوز به حقوق شهروندان نیز شده بود.

او می گوید: با این اقدام شهرداری شهر هشتگرد نه تنها این معضل مرتفع شده، بلکه اوضاع اقتصادی مغازه دارها هم که ماهانه کرایه مغازه می‌دادند اما به خاطر حضور دستفروشان، فروششان کم بود، بهبود یافته و هم دستفروش دیگر میتواند بدون نگرانی و با آسایش خاطر در گرما، سرما، برف و بوران کسب درآمد نماید.

سید محمد حسینی یکی از دستفروشان شهر ضمن تشکر از شهرداری هشتگرد برای ساماندهی دستفروشان گفت: مدیریت شهری شهر هشتگرد به ما شان و منزلت داده است و ما با این اقدام شهرداری میتوانیم ادعای شغل خوب داشته باشیم و اگر کسی از ما بپرسید شغلتان چیست میتوانیم با افتخار بگوئیم کسبه و غرفه دار شهر هشتگرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.