| کد خبر: 191455 |

سد کرج پر شد/ هشدار برای طغیان رودخانه کرج

بارش‌های خوب بهاره، مجموع ذخایر سدهای تهران را نیز هم‌چون بسیاری از سدهای کشور افزایش داده است.

تین نیوز

 در حال حاضر مخزن سد کرج کاملا پر شده و آب به صورت لب‌به‌لب با سرریز سد قرار دارد. در واقع از مجموع حجم ۲۰۵ میلیون مترمکعبی مخزن این سد، با وجود ۲۰ میلیون مترمکعب حجم رسوبات پشت سد، ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب هم‌اکنون در پشت سد کرج ذخیره شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سد کرج به‌ عنوان نخستین سد چند منظوره ایران در سال 1340 به بهره‌برداری رسید. این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است با سطح حوزه آبریزی به‌مساحت 764 کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به‌میزان 472 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 63کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج  ــ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.

در حال حاضر مخزن سد کرج کاملا پر شده و آب به صورت لب به‌لب با سرریز سد قرار دارد. در واقع از مجموع حجم 205 میلیون مترمکعبی مخزن این سد، با وجود 20 میلیون مترمکعب حجم رسوبات پشت سد، 185 میلیون مترمکعب آب هم‌اکنون در پشت سد کرج ذخیره شده و این سد ظرفیت بیش‌تری برای ذخیره آب ندارد، از این‌رو هر میزان ورودی آب به مخزن سد کرج، برابر با مقدار خروجی آب از این سد و رهاسازی به سمت پایین دست خواهد بود و اگر طی روزهای آینده بارش‌هایی تابستانی با روان‌آب‌های ناشی از ذوب شدن برف‌های بالادست همراه شده و دبی ورودی و خروجی آب از سد کرج افزایش یابد، احتمال وحشی شدن رودخانه کرج با شدت یافتن جریان وجود دارد.

از این‌رو، مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان تهران و کارشناسان امر توصیه می کنند مردم از اطراق در کنار رودخانه کرج اجتناب کنند و با توجه به شدت جریان در این رودخانه، از آب‌تنی و شنا بپرهیزند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.