| کد خبر: 150913 |

ایمن‌سازی جاده چالوس همچنان معطل پول

پاییز دوباره از راه رسید؛ پاییز زیبا و پربرکت اما برای جاده چالوس زنگ هشداری است که صدای ترس و دلهره و تهدید را بلند می‌کند؛ ترس و دلهره از ریزش سنگ و کوه با هر بارش باران که گاه با وقوع حوادث تلخی نیز همراه است، حوادثی که مسئولان استان البرز سال گذشته از اجرای برنامه‌هایی خبر دادند که می‌تواند برای همیشه مانع از تکرارشان شود؛ اما حالا نبود پول و اعتبار معطلش کرده است.

تین نیوز
پاییز دوباره از راه رسید؛ پاییز زیبا و پربرکت اما برای جاده چالوس زنگ هشداری است که صدای ترس و دلهره و تهدید را بلند می‌کند؛ ترس و دلهره از ریزش سنگ و کوه با هر بارش باران که گاه با وقوع حوادث تلخی نیز همراه است، حوادثی که مسئولان استان البرز سال گذشته از اجرای برنامه‌هایی خبر دادند که می‌تواند برای همیشه مانع از تکرارشان شود؛ اما حالا نبود پول و اعتبار معطلش کرده است.

به گزارش جام‌جم، جاده چالوس با نام رسمی جاده 59، یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع شده و به شهر چالوس در مازندران می‌رسد. این جاده که عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را بر پیشانی دارد، در سال 1312 به بهره‌برداری رسید. اما امروزه به دلیل متناسب نبودن طراحی قدیمی جاده با حجم بالای تردد و ترافیک و پاره‌ای مسائل فنی دیگر، عبور از این جاده زیبا با ترس و نگرانی و البته خسارات جانی و مالی زیادی همراه است. این خسارات به حدی است که در 14 دی‌ماه سال گذشته حاجی‌رضا شاکرمی،دادستان عمومی و انقلاب استان البرز از انعکاس حوادث ریزش کوه در برخی نقاط و تونل‌های جاده چالوس به دادستانی کل کشور و ضرورت بازسازی و ایمن‌سازی آن برای جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی بیشتر به شهروندان خبر داد.

حادثه پشت حادثه

فصول بارانی پاییز و زمستان گذشته، ایام پرحادثه‌ای را در این جاده رقم زد. ریزش سنگ و سقوط 50 بهمن در هفتم و هشتم دی‌ماه که پنج مورد آن سنگین گزارش شده، ریزش کوه و پرتاب شدن سنگی به وزن 400 کیلو روی یک خودرو و به‌دنبال آن کشته شدن چهار عضو یک خانواده و همچنین 15 تصادف خسارتی در یکشنبه، پنجم دی‌ماه، مصدوم شدن هفت نفر طی دو حادثه تصادف در این محور در 21 دی‌ماه و کشته شدن دو جوان 25 ساله بر اثر ریزش سنگ از کوه در 19 اسفند، نمونه‌هایی از حوادث نیمه دوم سال گذشته بودند. امسال و در سومین روز از فروردین نیز سقوط سنگی از کوه در این محور به له شدن یک پراید و کشته شدن سرنشین آن منجر شد. حوادث گاه به گاه در این محور در طول ماه‌های گذشته و تا به امروز ادامه داشت، طوری که در مهرماه جاری که مصادف با بارش‌های پاییزی و لغزندگی این محور باریک بود، شاهد چند حادثه دیگر بودیم. اولی در ششم مهر که کوه ریزش کرد و دومی در یازدهم مهر که لغزندگی شدید جاده و شرایط نامناسب آن وقوع تصادف خونینی را در پی داشت که به کشته و زخمی شدن پنج نفر انجامید.

عمده مشکلاتی که قرار بود رفع شود

عمده مواردی که جاده چالوس را ناایمن کرده، ریزش کوه در برخی نقاط، متناسب نبودن عرض جاده با حجم ترافیک موجود بویژه در اواخر هفته، خطر سیلابی شدن جاده با طغیان رودخانه در مواقع بارندگی و فرسوده بودن آسفالت برخی نقاط جاده است که دی سال گذشته خسرو ارتقایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به این مشکلات و در گفت‌وگو با جام‌جم از آغاز برنامه‌ها و اقداماتی گفت که کلید آنها زده شده و بزودی آغاز خواهد شد.

ارتقایی بخصوص در مورد مشکل هر ساله ریزش سنگ و کوه در فصول بارانی چون پاییز، گفت که سه نقطه حساس و ناایمن از این نظر شناسایی و مقرر شد تمام این مناطق فنس‌کشی شود که برای انجامشان، اعتباری معادل هشت میلیارد تومان نیاز است که قرار شده تامین شود تا پیش از شروع فصل بارندگی بهار 96 این طرح را اجرایی کنیم.

هنوز هیچ کاری انجام نشده

9 ماه گذشت، پاییز و باران‌هایش دوباره از راه رسید. حکایت لغزندگی جاده و ریزش سنگ و کوه در جاده چالوس و حوادث بعدش هم دوباره جای خود را در رسانه‌ها باز کرد؛ گویی این‌که هیچ اقدامی درخصوص رفع مشکلات این محور انجام نگرفته؛ ادعایی که ارتقایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز مهر صحت بر آن می‌زند.

ارتقایی به جام‌جم می‌گوید: مبلغ هشت میلیارد تومانی که قرار بود از بخش حوادث مدیریت بحران استان برای فنس‌کشی سه نقطه پرخطر (ریزش سنگ و کوه)، تامین شود تا به امروز تامین نشده و برنامه فنس کشی و ایمن‌سازی این نقاط نیز معطل مانده است.

این مقام مسئول در استانداری البرز می‌افزاید: دیوارکشی در برخی مناطق برای جلوگیری از طغیان رودخانه به جاده و تعریض کردن جاده نیز نیازمند اعتباراتی است که آن نیز تامین نشد و برنامه‌های ما در این خصوص عملا به مرحله اجرا نرسید.

کارشناسان راهسازی معتقدند تعریض، ایجاد باند سبقت و رفع نقاط پرحادثه از طریق کوه‌بری و پیچ‌بری از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کاستن از ریسک خطر در این محور انجام داد و گرچه با توجه به حجم عظیم کار و نبود اعتبارات، تاکنون برآورد مالی جامعی از این اقدامات صورت نگرفته، اما با هر میزان اعتبار اختصاصی می‌توان گوشه‌ای از این نواقص را برطرف و از یک حادثه جلوگیری کرد.

البته نگاهی به منابع مالی اختصاص داده شده به استان‌های کشور در یکی دو سال اخیر نشان می‌دهد نه‌تنها البرز بلکه تقریبا تمام استان‌های کشور به دلیل تنگناهای مالی و اقتصادی دولت، به منابع مالی مورد نیاز خود دست نیافتند، اما شاید بهتر بود که به محورهایی چون جاده چالوس و هراز که از مسیرهای بسیار مهم و پرتردد کشور (و البته حادثه‌خیز) هستند، ویژه‌تر نگریسته شود و رفع مشکلات آنها در اولویت اقدامات دولتی قرار گیرد.

 

منبع: روزنامه جام جم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.