| کد خبر: 173990 |

◄ اتحاد نامبارک دلالی و کرایه توافقی/ بخش دوم

اگر بخواهید کارخانه سیمان با آن حجم سرمایه و اشتغال هم تأسیس کنید به شما مجوز نمی‌دهند. اما حرفه دلالی بار ( شرکت حمل‌و‌نقل یا باربری ) ظاهرا قرار نیست اشباع شود. شاید تا جایی پیش برود که هر یک راننده یک کامیون یک شرکت حمل‌و‌نقل!

تین نیوز

در قسمت اول این نوشتار با بررسی سیر تاریخی تأسیس باربری‌ها دیدیم هرچند در دهه ۱۳۳۰ توزیع بار توسط باربری‌ها صورت می‌گرفت لیکن بزرگان و کامیون‌سازانی چون خاندان قندچی صاحب باربری بودند، روحیه تعاون در ابتدای انقلاب توزیع بار را به‌سمت سندیکاها برد و دوباره متأسفانه رانت و سود سرشار خوابیده در توزیع بار موجب رشد قارچی باربری‌ها شد.

دلالان رانت‌خوار و مسئولان زیرمیزی بگیر به‌عنوان دو بال رشد قارچ‌گونه تأسیس باربری‌ها وضعیت را به جایی کشاندند که داخل روستاهای پرت و دور افتاده آغل و چراگاه گوسفندان با گذاشتن میز و کامپیوتر تبدیل به حرفه کم زحمت دلالی بار و صدور بارنامه می‌شود. 

اما هیچ حد و یقف [نقطه توقف]  برای تأسیس باربری تعریف نشده است، گویی حرفه دلالی بار هیچ‌وقت به حد اشباع نمی‌رسد. 

شما امروز اگر بخواهید کارخانه سیمان با آن حجم سرمایه و اشتغال هم تأسیس کنید به شما مجوز نمی‌دهند.  اما حرفه دلالی بار ( شرکت حمل‌و‌نقل یا باربری ) ظاهرا قرار نیست اشباع شود. شاید تا جایی پیش برود که هر یک راننده یک کامیون یک شرکت حمل‌و‌نقل! 

طبیعتا سود و رانت سرشار خوابیده در دلالی بار و بی‌زحمت بودن آن،  باعث می‌شود در صورت توقف صدور مجوز تأسیس باربری، این مجوزها میلیاردی خرید و فروش شود.  طبیعی است مسئول بسیار دوراندیش ما نیز قبل از اعمال این محدودیت تعدادی مجوز باربری به‌نام زن و دختر و دخترخاله و دخترعموی خود صادر کرده و برای روز مبادا در آبنمک می‌گذارند.  

 حال رقابت شدیدی بین این تعداد دلال مضاعف در جریان است.  

شما برای دلالی بار باید با صاحبان کالا رابطه بزنید.  شب‌ها در خانه صاحب کالا و انباردار و...  شیرینی‌های خوشمزه ببرید، جعبه میوه ببرید و الی آخر... باید به انباردار شرکت‌ها پیشنهاد کنید از هر باری که دلالیش را به من بدهی ۵ درصد به خودت پورسانت می‌دهم.  

مهم نیست پورسانت انباردار و پول میوه و شیرینی و الی آخر را بعدا می‌کشیم روی کمیسیون راننده!!  اصلا مهم نیست!!  

بله، روند بالا یک روند طبیعی در اکوسیستمی است که از باربری اشباع شده ولی حد یقف [نقطه توقف] ندارد. 

البته یک روند به‌ظاهر سالم هم هست:

دامپینگ!! 

دامپینگ یعنی در یک بازار اشباع برای مقابله با رقبا قیمت کالای خود را پایین بیاورید. 

اما باربری‌ها و شرکت‌های حمل‌و‌نقل که کالایی ندارند!! آنها فقط دلال خدمات حمل‌و‌نقل هستند. خوب پس دامپینگ برایشان ضرر یا هزینه نیست.  پس دامپینگ می‌کنند از حق راننده. پس می‌ارزد که دلالان بار میلیاردها خرج کنند تا سیستم تن کیلومتر و سندیکاهای رانندگان را لغو کنند و جرثومه‌ای به‌نام «کرایه توافقی» را به‌عنوان قانون جا بزنند. 

و این‌گونه مثلث شوم دلال - کرایه توافقی - مسئولان رشوه خوار شکل گرفت. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.