| کد خبر: 265870 |

کاهش حجم جابجایی کالا در استان اردبیل

خشکسالی، آفت زدگی و کاهش تولید محصولات کشاورزی استان منجر به کاهش جابجایی کالا در استان اردبیل شد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل از کاهش هشت درصدی جابه جایی کالا در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: خشکسالی، آفت زدگی و کاهش تولید محصولات کشاورزی استان منجر به کاهش جابجایی کالا در استان اردبیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی از اردبیل، رضا شیرین زاده معاون حمل و نقل راهداری استان اردبیل با بیان اینکه سالانه به طور میانگین چهار میلیون و ۲۰۰هزار تن کالا در استان اردبیل جا به جا می شود، گفت: در هشت ماهه اول سال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا و بار در این استان جا به جا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۳ میلیون تن بود، ۸.۳ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین از صدور ۲۰۳ هزار برگ بارنامه در این مدت خبر داد و گفت: صدور بارنامه در استان اردبیل نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۵ هزار برگ بارنامه بود ۵.۵ درصد کاهش داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل خشکسالی، آفت زدگی و کاهش تولید محصولات کشاورزی درشمال استان را از جمله مهم ترین علل کاهش صدور بارنامه و جا به جایی بار و کالا در استان اردبیل ذکر کرد.

شیرین زاده انواع محصولات کشاورزی مانند گندم، سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه، سیمان فله ای و کیسه ای، مصالح ساختمانی، انواع بنزین، گازوئیل، آب معدنی و شمش آهن را از جمله عمده کالاهای جا به جا شده از سوی ناوگان باری استان ذکر کرد.

تاثیر راه آهن بر حمل و نقل جاده ای

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد مسافر و ۱۰۰ درصد بار استان از طریق ناوگان جاده ای جا به جا می شود، در خصوص تاثیر راه اندازی راه آهن بر حمل و نقل جاده ای گفت: واقعیت این است که شبکه حمل و نقل جاده ای در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل انعطاف پذیری بیشتری دارد و راه آهن فرصت های جدیدی برای شبکه حمل و نقل جاده ای ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: شبکه ریلی به ویژه در بخش کالا اقتصادی تر و ایمن تر است و در حجم بالای کالا مزیت های بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد در عین حال باید توجه داشت که راه آهن منجر به توسعه بخش های مختلف خدماتی از جمله حمل و نقل جاده ای می شود و راه آهن تاثیرات مثبتی بر حمل و نقل جاده ای خواهد داشت.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل حمل کالا و مایحتاج عمومی مردم را از اولویت های اصلی این اداره کل دانست و اظهار کرد: ۹۰ شرکت حمل و نقل و ۲ پایانه کالا در مناطق مختلف استان به مردم خدمات می دهند و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راننده نیز با هشت هزار و ۸۲۰ دستگاه ناوگان در بخش حمل و نقل کالای استان در حال فعالیت هستند.

شیرین زاده با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مسافرت ها در این استان از طریق ناوگان حمل و نقل جاده ای است، گفت: هر سال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در این استان توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای جا به جا می شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اشاره به نوسازی ناوگان جاده ای در استان خاطرنشان کرد: متوسط عمر ناوگان باری در کشور ۱۹ سال و این رقم در استان اردبیل ۲۲ سال است.

مهمترین چالش نوسازی ناوگان مسافری جاده ای نداشتن کارت بازرگانی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر ناوگان کافی در بخش جا به جایی بار در استان وجود دارد، افزود: علاوه بر این و با توجه به قیمت انواع کامیون فعالیت در این عرصه مقرون به صرفه است و فعالان این بخش هم از فرصت نوسازی ناوگان باری استفاده کردند.

شیرین زاده همچنین در خصوص نوسازی ناوگان مسافری اظهار کرد: در سال جاری برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس مجوز داده شد که سهم استان اردبیل ۲۷ دستگاه بوده است.

وی اضافه کرد: تعدادی از شرکت ها در سطح کشور موفق به واردات اتوبوس شدند اما در استان فعلا کسی موفق به واردات اتوبوس نشده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل قیمت بالای اتوبوس در سطح بین المللی و مشکلات مربوط به تامین ارز را از علل عدم واردات اتوبوس ذکر کرد و گفت: بزرگترین مشکل در این زمینه این است که وارد کننده باید کارت بازرگانی داشته باشد و در سطح استان غیر از یک شرکت کسی کارت بازرگانی نداشت.

وی در ادامه کرایه پایین ناوگان مسافری را از دیگر چالش های این بخش ذکر کرد و گفت: قیمت پایین کرایه مسافر باعث شده است تعدادی از اتوبوس ها از چرخه فعالیت ناوگان مسافری استان خارج شود به طوری که تعداد اتوبوس های فعال در ناوگان استان از ۳۳۰ دستگاه طی سال های اخیر به ۲۸۰ دستگاه کاهش یافته است.

صادرات کالا از پایانه مرزی بیله سوار ۱۳ درصد افزایش یافت

شیرین زاده همچنین با اشاره به جا به جایی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا و بار به صورت بین المللی در جاده های استان اردبیل گفت: میزان صادرات کالا از پایانه مرزی بیله سوار در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در هشت ماه سال گذشته ۳۰۲ هزار و ۸۶۸ تن کالا و بار از این پایانه مرزی صادر شده بود این در حالی است که امسال این میزان به ۳۴۱ هزار و ۲۸۱ تن کالا افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل محصولاتی مانند سنگ های ساختمانی و انواع کاشی ، میلگرد و پروفیل ، انواع فلفل ، سیب زمینی ، بادمجان ، نمک و انواع شیشه را از جمله عمده کالاهای صادر شده ایرانی ذکر کرد.

شیرین زاده با بیان اینکه ۸۳ درصد از این کالاها توسط کامیون های ایرانی و ۱۷ درصد نیز توسط کامیون های جمهوری آذربایجان ، گرجستان ، تاجیکستان، ترکیه ، روسیه و قرقیزستان صادر شده است، اظهار کرد: عمده کالاهای ایرانی به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و کشورهای حوزه قفقاز صادر شده است.

وی با بیان اینکه واردات کالا از پایانه مرزی بیله سوار در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۹ درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: سال گذشته ۹ هزار و ۴۶۸ تن کالا توسط ۴۶۶ دستگاه کامیون وارد کشور شد که این آمار امسال به ۱۷ هزار و ۹۳۸ تن کالا و ۸۸۵ دستگاه کامیون افزایش یافت.

شیرین زاده ادامه داد: انواع الیاف مصنوعی، جو، آبمیوه، کنجاله، خمیر چاپ و تایپ، کاغذ، پنبه، مواد شیمیایی و نخ بیشترین کالاهایی بودند که از پایانه مرزی بیله سوار وارد کشور شد.

افزایش پنج درصدی تردد در راه های استان

وی همچنین از افزایش پنج درصدی تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اردبیل از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: در حالی که در هشت ماه پارسال ۱۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۴۱۱ تردد در مبادی ورودی و خروجی استان اردبیل ثبت شده بود، امسال حدود ۱۲ میلیون تردد در مبادی ورودی و خروجی استان به ثبت رسید.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل بیان کرد: از این تعداد ۶ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۳۴ تردد در مبادی ورودی و پنج میلیون و ۹۱۹ هزار و ۳۵۳ تردد در مبادی خروجی استان به ثبت رسیده است.

گفتنی است استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه دارد که از این مقدار ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.