| کد خبر: 55190 |

مزیت‌های احیای خط آهن کویته – زاهدان / افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان

تین نیوز | دیلی تایمز طی گزارشی در مورد مزیت‌های احیای خط آهن کویته – زاهدان نوشت، علاوه بر مزیت‌هایی نظیر کاهش قاچاق و بهبود وضعیت سفر زائران پاکستانی با احیای این خط آهن، مزیت اصلی تقویت مبادلات تجاری میان دو کشور است.
 
دیلی تایمز طی گزارشی نوشت، احیای خط آهن کویته- زاهدان پس از 5 سال، در درجه نخست به جامعه تجار ایالت بلوچستان سود می‌رساند.
 
تبادل کالا میان ایران و پاکستان، مبادلات تجاری که سال‌هاست تضعیف شده است را تقویت خواهد کرد. درحال حاضر، تنها یک‌بار در هفته، یک محموله از کویته به تفتان از طریق خط آهن ارسال می‌شود که شامل آب آشامیدنی، محوله‌هایی از کالا و محموله‌های پستی است.
 
به نوشته این گزارش، وزارت راه آهن فدرال پاکستان به احیای این خط و زیرساخت آن برای تقویت سرعت قطارها از 40 کیلومتر در ساعت به 120 کیلومتر نزدیک شده است. اما این سوال مطرح است که آیا این خط آهن منابع لازم برای این وظایف مهم را دارد.
 
خواجه سعد رفیق وزیر راه‌آهن پاکستان، بر مزیت‌های اقتصادی ارسال برنج در میان کالاهای دیگر به ایران و واردات زغال‌سنگ، گوگرد و محصولات شیمیایی مرتبط از ایران تاکید کرد.
 
همچنین بر اساس گزارش‌های منتشره قرار است، در ابتدا 2 هزار لیتر نفت ارزان (به ازای هر لیتر 14 تا 15 روپیه) از ایران از این طریق وارد شود که این میزان به 5 هزار لیتر افزایش خواهد یافت و همچنین هزینه خدمات قطار پرداخت خواهد شد.
 
وزیر راه‌آهن پاکستان نسبت به توسعه این خط تا ترکیه به منظور فعالیت قطار سازمان همکاری اقتصادی برای تامین ارتباطات منطقه‌ای و تقویت مبادلات تجاری زمینی به محض دریافت رضایت این کشورها، ابراز تمایل کرد و افزود، تعداد واگن‌ها نیز از 24 واگن در ابتدا به 40 واگن افزوده خواهد شد.
 
در ادامه این گزارش آمده است، تجارت زمینی قانونی به کاهش قاچاق کالا میان ایران و پاکستان کمک خواهد کرد و بعلاوه منجر به درآمدزایی برای دولت‌های دو کشور از طریق دریافت تعرفه ترانزیت کالا خواهد شد.
 
همچنین زائران پاکستانی از احیای این خط آهن سود خواهند برد چراکه مسافرت با آن از امنیت بیشتری نسبت به مسافرت جاده‌ای برخوردار است.
 
علی‌رغم وجود تمامی این مزیت‌های خوب و امیدوارکننده، مزیت اصلی و واقعی این اقدام، به محض به جریان افتادن مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان با رفع تحریم‌ها دیده خواهد شد.
 
در این صورت، درها را برای تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که تا مرزهای ایران در خاک این کشور کامل شده است اما در طرف پاکستان از ترس مواجه شدن با تحریم‌ها حتی هنوز آغاز نشده است، گشوده خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.