ایران بالاتر از ژاپن در هوانوردی؛
◄ ژاپنی ها نمی توانند هواپیمای مسافربری بسازند و ایرانی ها می سازند!
ایران حتی اگر بتواند در کلاس ایرباس و بوئینگ هواپیمای مسافری تولید کند، ظرفیت اقتصادی مورد نیاز برای جهانی شدن را در اختیار ندارد. احتمالا ژاپنی ها توانایی ساخت هواپیمای پهن پیکر را ندارند و ایران این قابلیت را دارد.
ایران حتی اگر بتواند در کلاس ایرباس و بوئینگ هواپیمای مسافری تولید کند، ظرفیت اقتصادی مورد نیاز برای جهانی شدن را در اختیار ندارد. احتمالا ژاپنی ها توانایی ساخت هواپیمای پهن پیکر را ندارند و ایران این قابلیت را دارد.
به گزارش تین نیوز، آنچه را که نباید می شنیدیم، شنیدیم. گویا در طول این سال ها از توانمندی های خاص کشورمان در صنعت هوانوردی نا آگاه بودیم. حالا خدا را شکر که در آینده ای نه چندان دور در میان پنج کشور اول جهان در تولید هواپیما قرار خواهیم گرفت. صحبت های چند هفته قبل محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با تولید هواپیمای مسافربری در کلاس ایرباس و بوئینگ تعجب همگان را برانگیخت. اعتماد به نفس خاص آقای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما در رابطه با ساخت هواپیمای پهن پیکر به شکل قابل توجهی طنز تلخ را در نظر بینندگان تداعی کرد. اینکه ایران می تواند هواپیما در کلاس ایرباس و بوئینگ تولید کند و در آینده ای نزدیک در رده های بالای صنعت هوانوردی جهان بایستد توسط سکان دار سازمان اصلی متولی امور هوانوردی کشور مطرح شد.
دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
ناکارآمد بودن طرح ساخت هواپیمای مسافری در کشور از نگاه کارشناسان از دو منظر بررسی می شود. نخست از نظر فنی که آیا کشور ما توانایی ساخت هواپیمای مسافربری در کلاس ایرباس و بوئینگ را دارد یا خیر؟ همچنین مسایل اقتصادی مرتبط با ساخت پرنده های داخلی در تیررس انتقادات قرار دارد. بدون شک توان فنی متخصصان صنعت هوانوردی ایران در بسیاری از بخش ها بر همگان هویدا شده است. در طول بیش از چهار دهه گذشته علی رغم تحریم های ظالمانه بدخواهان علیه صنعت هوانوردی کشورمان، اورهال پرنده های پهن پیکری همچون بوئینگ 747 و ایرباس A340 به انجام رسیده و امکان انجام پروازهای برد بلند به بسیاری از نقاط جهان برای کشور فراهم شده است. اعتماد جهانی به توانمندی مهندسان صنعت هوانوردی ایران تا جایی پیش رفته است که اخیرا جمهوری فدراتیو روسیه که خود کشوری پیشرو در صنعت هوانوردی است با اعتماد به توانمندی جوانان و مهندسان کشور، چک سنگین (C-CHECK) هواپیمای ایرباس A330 شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه را به جمهوری اسلامی ایران واگذار کرده است.
◄ فیلم|جاده چالوس به این زودی ها باز نمی شود!
◄ پاک کردن صورت مساله گرانی بلیت هواپیما با تعلیق علی بابا
اما از نظر مسایل اقتصادی باید توجه داشت که تولید هواپیما به صورت انبوه صرفا مربوط به مسایل فنی نبوده و تعداد قابل توجهی از فاکتورهای اقتصادی در ابعاد کلان در این قضیه موثر هستند. هواپیمای مسافربری خودروی پراید نیست که با کیفیت معمولی و حتی پایین تولید شود و صرفا عده ای مردم عادی نسبت به خدمت رسانی نامطلوب آن معترض شوند. اگر تولید پرنده با کاربری مسافری توجیه اقتصادی نداشته باشد می تواند به صدمات و لطمات جبران ناپذیر به اقتصاد کلان کشور منتج شود. نکته مهمی که هنوز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بدان اشاره نکرده این است که برای تولید هواپیمای مسافربری قرار است کدام کمپانی های حوزه هوانوردی و کدام کشورها با ایران همکاری کنند. کارشناسان و فعالان صنعت هوانوردی به خوبی آگاه هستند که شرکت های بزرگ تولید کننده هواپیما مانند بوئینگ و ایرباس با همکاری ده ها کشور اقدام به تامین قطعات هواپیما کرده و تنها اسمبل و تحویل نهایی پرنده در کشور مربوطه (آمریکا، آلمان و یا فرانسه) به انجام می رسد.
بنا بر فرمایشات اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایران در آینده ای نه چندان دور در جمع پنج کشور اول جهان در زمینه تولید هواپیمای مسافربری قرار خواهد گرفت. یعنی بعد از بوئینگ، ایرباس، روسیه و چین نام ایران در محافل بین المللی مطرح خواهد شد، بالاتر از کانادا، برزیل و حتی ژاپن، بدون آنکه سبقه درخشان و مطلوبی از خود به جای گذاشته باشد. در نقدهایی که به آرزو پردازی های رئیس سازمان هواپیمای کشوری مطرح شده عدم توجه ایشان به ابعاد اقتصادی تولید هواپیمای مسافربری و تاکید صرف بر توانایی های فنی متخصصان مملکت عنوان شده است. کشورهایی نظیر چین، برزیل، کانادا و ژاپن نیز در سال های اخیر به تولید هواپیمای مسافری اقدام کرده اند. کشورهایی که توان اقتصادی بالاتری نسبت به ایران داشته و در اقتصاد بین الملل تاثیرگذار هستند. به هر حال کمپانی های تولید هواپیما در سرتاسر جهان در یک شبکه همکاری بین المللی فعال بوده و قطعا هیچ کشوری به تنهایی و حتی شراکت با چند شریک محدود نمی تواند چنین مهمی را محقق سازد.
با این فرض که ما می توانیم موشک بسازیم پس حتما قادر به ساخت هواپیمای مسافری نیز هستیم حاوی ایرادات زیادی است. نخست آنکه ساخت موشک زیر مجموعه صنایع نظامی و دفاعی بوده و تامین امنیت و بازدارندگی کشور در برابر تهاجمات بیگانه در اولویت قرار دارد، اما وقتی صحبت از تولید هواپیمای مسافربری می شود علاوه بر مباحث فنی و تکنیکال، مسایل کلان اقتصادی باید در نظر گرفته شود. نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد عزم ایران برای تولید هواپیمای پهن پیکر است. در حال حاضر کشور ما نتوانسته نسخه اولیه امتحان پس داده یک هواپیمای توربوپراپ را تولید کرده و در عرصه جهانی نام صنعت هوانوردی ایران را مطرح سازد، چطور می توان انتظار داشت که در اندک زمانی بتواند با نسل جدید جت های برد بلند نظیر بوئینگ 777 سری X و یا ایرباس A350 رقابت کند. از دیدگاه کارشناسان صنعت هوانوردی تولید هواپیمای پهن پیکر به معنای رقابت با غول های هوانوردی و نفوذ در بازار بین المللی است که هنوز ژاپنی ها، هندی ها، کانادایی ها و استرالیایی ها چنین محصولی را در کشور خودشان تولید نکرده اند ولی ایران با وضعیت وخیم اقتصادی می خواهد به رقابت با آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین برود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.