| کد خبر: 248983 |

دیپلماسی اقتصادی فعال ضرورت توسعه کریدورهای اقتصادی

رقابت نفس گیر در کسب سهم بیشتر از ترانزیت در منطقه، میان سه کشور ایران، عربستان و ترکیه است.

تین نیوز

رقابت نفس گیر در کسب سهم بیشتر از ترانزیت در منطقه، میان سه کشور ایران، عربستان و ترکیه است، در این بین باتوجه به چالش هایی مثل زیرساخت و..، جذب سرمایه گذاری خارجی ذیل «نظم جدید» می تواند نقش مهمی برای توسعه کریدورهای اقتصادی ایران داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، موضوع توسعه کریدورهای اقتصادی بحثی است که تاریخ طولانی در شکل دهی مناسبات تجاری و امنیتی ایران دارد. از گذشته یکی از محورهای اصلی اقتصاد ایران گسترش تجارت میان شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب بوده است. طی سال های اخیر نیز تاکیدات زیادی بر این موضوع مطرح شده است.

در حال حاضر و بعد از تغییر کلان رویکردهای اقتصادی کشور بعد از شکل گیری ایده نظم جدید، به نظر می رسد که فرآیندهای اجرایی برای گسترش کریدورهای اقتصادی در ایران سرعت بیشتری به خود گرفته است. طی یک سال گذشته، در ابتدا روسیه برای بهره مندی از منافع ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک کریدور شمال-جنوب و سپس چین برای فعال کردن مسیر آسیای میانه کریدور شرق به غرب ذیل ابر پروژه راه ابریشم جدیدBRI -وارد ایران شدند.

ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه اقتصادی با تاکید بر تجارت از محور عرض جغرافیایی خود- شرق به غرب، فعال بوده است. این درحالی است که در دنیای جدید به لحاظ توسعه روابط تجاری ارتباط تهران به عنوان پایتخت با چهار نقطه شامل مکران، باب المندب، قفقاز و مدیترانه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. جدای از توجه ویژه ای که اخیرا به ناحیه قفقاز و مکران و باب المندب شده که به یاد داشته باشیم کشور ما سابقه حضور تاریخی در مدیترانه را دارد. در این مسیر راه آهن شلمچه_ بصره می تواند یکی از محورهای اتصال ایران به مدیترانه باشد. در کنار این موارد، مثلث طلایی تنگه مالاکا، مکران و باب المندب به لحاظ ژئوپولتیک باید مورد توجه جدی سیاست گذاران کشور باشد.

رقابت سنگین رقبای منطقه ای ایران در حوزه کریدورهای اقتصادی

به گزارش تسنیم، رقبای ایران نیز به طور جدی در حال پیگیری منافع خود هستند. به طور مثال دالان عرب به منظور دور زدن ظرفیت ترانزیتی ایران ذیل کریدور آسیای میانه جاده ابریشم جدید به وجود آمده و توسط  کالاهای هندی توسعه خواهد یافت. این کریدور یک کریدور غذایی-کشاورزی است. در این بین ایران باید یک کریدور جدید طراحی و اجرا کند.

الف) در صورتی که برنامه و طرح درستی برای استقاده از ظرفیت منطقه مکران وجود داشته باشد طراحی یک کریدور جدید که ایران در مرکز آن قرار دارد، محتمل به نظر می رسد. در عین حال اشتباه در این مسیر می تواند به دست رفتن ظرفیت های ژئوپلتیک  کشور منجر شود.

ب) در خصوص خط راه آهن صلح رژیم صهیونیستی باید گفت که این رژیم جعلی در تلاش است تا مدیترانه را به عمان وصل کند. در مقابل اما اگر بتوانیم چابهار را احیا کنیم این طرح دشمن نابود خواهند شد.

ج) در مورد کریدور شمال-جنوب، محورهای مهمی وجود دارد که طی یک سال اخیر حساسیت های ویژه ای نیز در مورد آنها به وجود آمده است، نمونه این موضوع ارتباط زمینی ایران و ارمنستان است. در این خصوص مقام معظم رهبری فرمودند که ارتباط تاریخی ما با ارمنستان نباید قطع شود.

رقابت نفس گیر ایران- ترکیه در کریدور آسیای میانه کمربند راه چینی ها

1-چین به عنوان یک راهبرد امنیتی- اقتصادی بلند می خواهد به دریای مدیترانه دسترسی پیدا کند، بر این اساس بعد از تحولات عمیق ژئوپلتیک در غرب روسیه و منطقه قفقاز، راه آهن سراسری غرب به شرق  ایران می تواند یک  مسیر مطمئن برای تحقق راه ابریشم نوین باشد. همانطور که در گزارشهای قبلی اشاره شد، چین از این جهت به سرمایه گذاری در مسیرهای زمینی تمایل نشان داده است که از سوی تنگه مالاکا احساس خطر می کند و نمی خواهد سیاست های تجاری خود را تنها مبتنی بر این مسیر پیش ببرد.

فراموش نکنیم که کشور ترکیه به عنوان مهمترین رقیب اقتصادی ایران در منطقه، با بازطراحی کریدور لاجورد و تشکیل اتحادیه کشورهای ترک، تلاش گسترده سیاسی- اقتصادی را برای جذب سهم بیشتری از کریدورهای اقتصادی راه ابریشم چین در دستور کار قرار داده است.

البته به عقیده کارشناسان باید ارتباط ایران و چین به گونه ای مدیریت شود که این رابطه  مبتنی بر الگوی همکاری و رقابت شکل بگیرد و تداوم پیدا کند. باید در نظر داشت که چین در حال سرمایه گذاری در مسیر اتصال زمینی به غرب است در نتیجه اگر نتوانیم سهم خود را از این مسیر به دست بیاوریم ظرفیت های استراتژیک و ژئوپوتیک  ایران در میان مدت از بین خواهد رفت. یکی از پیشنهادهایی که می توان در خصوص ارتباط با چین مطرح کرد، توجه به تقویت کریدور اقتصادی شرق و غرب دریای خزر است. ما این امکان را داریم تا براساس دو کریدور مختلف با چین وارد تعامل اجرایی شویم.

ورود بی سر صدای عربستان به رقابت با ایران در حوزه ترانزیت کالاهای هندی

2-هند نیز نسبت به اتصال به اروپا از مسیر ایران و روسیه تمایل دارد این درحالی است که دیگر رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان صعودی طراحی گسترده اقتصادی  برای اتصال هند به مدیترانه از طریق کریدور عرب- مد را روی میز گذاشته است. در نهایت باید به این موضوع توجه داشت که ممکن است با توجه به ظرفیت عمیق ژئوپولتیک ایران ضمن لحاظ کردن  سیاست گذاری های درست، مسیر حرکت کالاهای دو قدرت نوظهور چین و هند به سمت مدیترانه از کریدورهای ایرانی عبور کند.

رقابت اصلی برای به دست آوردن سهم بیشتر از ترانزیت در منطقه، میان سه کشور ایران، عربستان و ترکیه است. در حقیقت ژئوپولتیک ایران در یک رقابت کریدوری تمام عیار قرار گرفته است. با توجه به مسائلی که در کشور وجود دارد و کمبودهای زیرساختی، جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند نقش مهمی برای توسعه کریدورهای اقتصادی ایران داشته باشد. شنیده شده که برخی از سرمایه گذارن بین المللی حاضرند مکران را به یک بندر هوشمند تبدیل کنند. پیش از این نیز شاهد سرمایه گذاری هند در بندر چابهار بودیم. بر این اساس تزریق و جذب سرمایه   گذاری در مسیر درست و هوشمند رمز موفقیت اقتصادی ایران ذیل نظم جدید است.

اخیرا و پس از جنگ اوکراین شاهد بودیم که تقویت و سرمایه گذاری در کریدور شمال-جنوب سرعت بیشتری به خود گرفته است. ضمن اینکه اخبار رسمی حاکی از سرمایه گذاری قابل توجه چین در کریدور شرق به غرب در طریق سرخس است.

دیپلماسی اقتصادی فعال  ضرورت توسعه کریدورهای اقتصادی

ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه انرژی وجود دارد و با توجه به اینکه کریدورها یکی از مسیرهای انتقال انرژی نیز محسوب می شوند، ایران ظرفیت تبدیل به یک هاب انرژی را نیز دارد. ایران پس از جنگ اکراین مجدد به مزیت تاریخی خود در ترانزیت دست پیدا کرده است.

این در حالی است که دشمن تلاش دارد ایران را از معادلات زیر ساختی دنیا حذف کند. لذا باید ضمن درک عمیق از مناسبات تاریخی خود و طراحی یک دیپلماسی اقتصادی فعال، مسیر های ریلی را در خدمت ترانزیت قرار دهیم و این ریل نیز باید دو خطه باشد. به این معنا که ایران نباید یک ترمینال صرف باشد بلکه باید در خط رفت و برگشت کالا و خدمات قرار داشته باشد. لذا راهی نداریم مگر توسعه زیرساختی و این توسعه زیرساختی باید تبدیل به ایجاد کار شود. جنگ آینده دنیا، جنگ زیر ساختی است.

برای رسیدن به یک وحدت رویه در سیاست های مربوط به دیپلماسی اقتصادی نیازمند یک هماهنگی منسجم هستیم. برای توسعه کریدورهای اقتصادی ایران، باید همه فعالیت ها به هم وصل شود. لایه های متنوع باید به یکدیگر وصل و به صورت شبکه ای کار پیش برود. در بحث ترانزیت باید مشکلات داخلی را مرتفع کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    کریدور شمال به جنوب !! به غیر از بنادر شمالی !! توانمندی ندارد !!